Den nya zonen kan vara ett sätt att skynda på elektrifieringen av fordon, minska bullret och förbättra luftkvaliteten, uppger Miljöpartiet.
I beslutet hänvisas till en studie från Karolinska institutet som visar att barn som växer upp på gator med höga utsläpp får sämre lungfunktion från sex månaders ålder.
– I dag gör luften i Stockholm att spädbarn får sämre lungor och äldre dör i förtid. Det är en helt oacceptabel situation, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, i ett pressmeddelande.
Zonen utökas
Från och med 31 december 2024 kommer området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen att ingå i miljözonen. Det ska alltså fortfarande gå att köra på dessa gator med bensinbil, däremot inte innanför dem.
Även Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan ingår.
Totalt ingår 20 kvarter i miljözonen på 180 000 kvadratmeter.
Under första halvan av 2025 ska Stockholms stad fatta beslut om att utöka zonen ytterligare.
– Miljözonen införs i ett område med många gående och cyklister, där luftkvaliteten behöver bli bättre. Det är också en del av city där vi ser att det finns ett stort engagemang för en snabbare elektrifiering, med aktörer som kan vara draglok i omställningen. Därför är det en bra plats att börja på.
Bara elbil i city
Renodlade bensin- och dieselbilar portas alltså från innerstan – med undantag för utryckningsfordon och fordon kopplade till samhällsfunktioner som till exempel vård och omsorg.
Bara elbilar, el-lastbilar och utsläppssnåla gasfordon tillåts.