De stora varumärkena på den svenska bildäcksmarknaden med så kallade premiumdäck är främst Pirelli, Michelin, Nokian, Goodyear och Continental.

Flera av dessa är mycket beroende av sina fabriker i Ryssland.

– Nokian till exempel har runt 70 procent av sin tillverkning i Ryssland, säger Fredrik Agrell, vd på den oberoende däckverkstaden Däckgruppen.

I och med kriget och EU:s sanktioner mot Ryssland finns det redan nu brist på däck på den svenska marknaden.

Det här medför i ett första steg rejäla prisökningar. Enligt färska prognoser kommer priset på sommardäck gå upp 6 procent, vinterdäck 16 procent.

Men det kan bli värre än så.

– Man ser åt vilket håll det här barkar. Utbudet av vardagsdäck för privatkonsumenter har blivit betydligt mindre. Alla däck kommer att gå upp mycket i pris och däcken kommer även att ta slut, vissa redan inom några veckor.

Du menar att både sommar- och vinterdäck kan ta slut i Sverige?

– Ja, sommardäck är redan i dag ganska urplockat. Vissa dimensioner och storlekar kommer inte gå att få tag på inom bara några veckor.

Extra viktigt vid köp av ny bil

I Sverige är det ungefär 10-15 procent som varje år behöver nya vinterdäck.

– De som köper en ny bil måste köpa vinterdäck i samband med köpet. Annars har det inget att rulla på när det blir vinterväglag, säger Fredrik Agrell.

Inför varje ny däcksäsong brukar det höjas röster om att däck kan sälja slut på grund av brister i produktionen. Det stämmer dock väldigt sällan. Men den här gången är det allvar, enligt Fredrik Agrell.

– Ja, nu är det verkligen på riktigt. Däcken kommer ta slut. Och priset på fälgar kommer också gå upp jättemycket, för stålpriset ökar otroligt när alla länder ska bygga vapen istället.