Våren 2018 införde Stockholms stad gatuparkeringsavgifter i hela Bromma.

Senare samma år rev Transportstyrelsen delvis upp beslutet:

Det ska vara gratis att parkera i södra Bromma, beslutade Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen ansåg inte att avgifter behövs för att ordna trafiken på de kommunala gatorna i södra Bromma.

Det var några privatpersoner som hade överklagat, och som vann och fick rätt.

Däremot var det fritt fram för staden att införa parkeringsavgift på de kommunala gatorna i norra Bromma för att ordna trafiken.

Västerled, gräns för var du betalar parkeringsavgift respektive där det är gratis att parkera.

Västerled, gräns för var du betalar parkeringsavgift respektive där det är gratis att parkera.

Anders Gustafsson

I dag har det gått lite drygt sex år sedan Transportstyrelsens beslut.

Lars Strömgren (MP), är trafikborgarråd i Stockholm:

– Jag vet att man hela tiden ser över beläggningen för att se hur det fungerar med parkeringen, område för område. Man utvärderar och ser om det finns något behov av att införa parkeringsavgift. Vi tittar strikt på lagstiftningens rekvisit, som avgör var det är möjligt att införa nya avgifter.

Ser det inte som orättvist

Lars Strömgren tycker inte att det behöver ses som en orättvisa att man behöver betala parkeringsavgifter för att parkera på kommunala gator i norra Bromma men slipper det i södra Bromma.

I min värld är det inte orättvist, eftersom de som betalar avgift i gengäld får fler lediga parkeringsplatser.

Christer Rönnblad, Äppelviken: "Det är lite konstigt att vissa ska betala och inte andra, det känns lite godtyckligt. Antingen betalar alla eller så är det gratis för alla att parkera."

Christer Rönnblad, Äppelviken: "Det är lite konstigt att vissa ska betala och inte andra, det känns lite godtyckligt. Antingen betalar alla eller så är det gratis för alla att parkera."

Anders Gustafsson

– Parkeringsavgifter inrättades från början i hela Bromma. Sedan var det ett visst antal i södra Bromma som överklagade till Transportstyrelsen, och där ansåg Transportstyrelsen att det inte var tillräckligt utrett att parkeringsavgifter behövs för att ordna trafiken.

Lars Strömgren påpekar att Transportstyrelsen beslutade om liknande undantag efter överklaganden även i Hägersten.

Här i Abrahamsberg, några meter norr om Västerled, är det andra skyltar som gäller, här måste du betala för att parkera på kommunala gator.

Här i Abrahamsberg, några meter norr om Västerled, är det andra skyltar som gäller, här måste du betala för att parkera på kommunala gator.

Anders Gustafsson

– I min värld är det inte orättvist, eftersom de som betalar avgift i gengäld får fler lediga parkeringsplatser. Det man eventuellt tjänar på att inte betala vinner man i andra änden när det införs avgifter, finns det inga avgifter har vi runt om i stan märkt att det står avställda bilar eller bilar som tillhör folk som inte bor där som kör dit sin bil för att det är gratis, säger Lars Strömgren.

Daniel Westlin, Ulvsunda: "Jag tycker att det är orättvist. Det finns vissa platser där det står bilar som blir stående länge på gatan för att det är gratis och som gör att det kan kännas stökigt. Jag tycker att det ska vara gratis parkering överallt, man får hitta andra sätt att hålla ordning."

Daniel Westlin, Ulvsunda: "Jag tycker att det är orättvist. Det finns vissa platser där det står bilar som blir stående länge på gatan för att det är gratis och som gör att det kan kännas stökigt. Jag tycker att det ska vara gratis parkering överallt, man får hitta andra sätt att hålla ordning."

Anders Gustafsson

Däremot tycker Lars Strömgren att parkeringslagstiftningen från 1957, som styr stadens parkeringsregler, generellt skulle må bra av en översyn.

– Eftersom lagen skrevs 1957 när Sverige och Stockholm och bilismen såg ut på ett helt annat sätt, i förarbetena till lagstiftningen står till exempel att på utsiktsplatser kan det behövas avgift för där är det många som vill komma, det är en lite föråldrad beskrivning av behovet av att kunna styra trafiken med avgifter.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholm: "I min värld är det inte orättvist, eftersom de som betalar avgift i gengäld får fler lediga parkeringsplatser."

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholm: "I min värld är det inte orättvist, eftersom de som betalar avgift i gengäld får fler lediga parkeringsplatser."

Klara B Orreteg

Parkeringslagstiftningen från 1957 fokuserar helt på biltrafiken, konstaterar Lars Strömgren.

– Den här lagstiftningen gör att man bara kan införa taxor i områden utifrån att man motiverar det att det behövs för att ordna trafiken. Vi har flera gånger fört fram till lagstiftarna att parkeringslagstiftningen borde ses över, i kombination med bostadsbyggandet och möjligheten att kunna stödja bilpooler och andra mobiltetslösningar, att det skulle behövas ta ett helhetsgrepp kring stadsbyggnadsfrågan och mobilitetsfrågan. Det har vi framfört till regeringen flera gånger utan framgång.