JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Botkyrka och Salem sågar regionens SL-förslag

Busslinje 151 (Norsborg), 743 (Skäcklinge) och 745 (Uttran genom Salem) mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Busslinje 151 (Norsborg), 743 (Skäcklinge) och 745 (Uttran genom Salem) mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Albin Tingstedt

20230628052342
20230627161756
2023-06-28
05:23

Trafikförvaltningen i Region Stockholm vill lägga ner direktbussar från Botkyrka och Salem. Nu har kommunerna analyserat förslaget.

– Det kan bli katastrofalt för många barnfamiljer, säger Botkyrkapolitikern Gabriel Melki (S).

Tidigare i våras presenterade Region Stockholm sitt förslag på hur SL-trafiken ska förändras 2024. Bland annat föreslås direktbussarna 151 och 745, som kopplar samman Botkyrka och Salem med innerstan, läggas ner helt.

Kommunerna har nu hunnit analysera förslaget och och kritiken i remissvaren är frän.

"Ett minskat utbud av kollektivtrafik kan långsiktigt skada den hållbara utvecklingen", skriver till exempel Botkyrka kommun i sitt svar.

– För oss handlar det om hur Botkyrkaborna drabbas. Vår kommun drabbas mer än andra när man tittar på helheterna och det kan bli katastrof för många barnfamiljer om framförallt direktbussarna dras in, säger Gabriel Melki (S), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Kommer kämpa

Det främsta argumentet som Region Stockholm lyfter för att dra in busslinjerna är att de går parallellt med spårtrafik. Men där har trafikförvaltningen bara gjort det enkelt för sig, menar Gabriel Melki.

– Så enkelt är det inte i verkligheten. Folk bor långt ifrån pendeltågen och tunnelbanestationerna och de är inte ett alternativ för många. Om bussarna dras in kommer de inte välja tunnelbanan utan de kommer lösa det på andra sätt, vilket troligen är bilen och det är kontraproduktivt, säger han.

Så enkelt är det inte i verkligheten

Kommer Botkyrkas politiker att kämpa för busslinjerna?

– Ja, det kommer vi att göra.

"Å det kraftigaste"

Även Salems politiker motsätter sig trafikförändringarna "å det kraftigaste". Särskilt kritiska är de mot förslaget att lägga ner buss 745 som löper genom hela kommunen och vidare in till Fridhemsplan.

Kommunen menar att färre turer för buss 725 och en indragen linje 745 kan leda till att fler väljer att ta bilen vilket skulle gå emot klimatmålen – nationellt, regionalt och kommunalt.

Salempolitiker tar strid mot indragna bussar

Busslinjerna 151, 743 och 745 mot Fridhemsplan hotas av nedläggning när regionen vill spara pengar. Men kommunpolitikerna tänker strida för sina busslinjer, både i Botkyrka och Salem.

– Att enkelt kunna pendla in till stan är en förutsättning för att folk ska vilja bo i Salem, säger Raili Nilsson (C).

Det var i slutet av förra veckan som trafikförvaltningen i Stockholmsregionen presenterade sina förslag på trafikförändringar som ska träda i kraft i december.

Flera förändringar påverkar både Botkyrka och Salem. Kanske mest anmärkningsvärt är planerna på att sluta köra sträckorna som går till och från Fridhemsplan på morgon respektive eftermiddag och kväll: linje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge samt 745 från Uttran genom Salem.

Och reaktionerna lät sig inte vänta.

– 745:an har trafikerat sträckan Salem – Fridhemsplan sedan 2006 och är väl använd av våra pendlare. Det nya kostsamma S-styret i regionen svingar vilt för att försöka få en oansvarig budget i balans, löften till stödpartierna sker på invånarnas bekostnad, säger Rickard Livén, kommunstyrelsens ordförande i Salem.

Rickard Livén (M), kommunstyrelsens ordförande i Salem.

Rickard Livén (M), kommunstyrelsens ordförande i Salem.

Fred Miller

Han får stöd av Allianskollegan Raili Nilsson (C).

– Jag kan inte förstå hur regionen prioriterar. Kranskommunerna behöver kollektivtrafiken för att pendla till och från Stockholm, vår huvudstad där de flesta jobben finns. Vi har 1 500 jobb i kommunen men 17 000 invånare. Vi är en pendlarkommun och att enkelt kunna pendla in till stan är en förutsättning för att folk ska vilja bo i Salem, säger hon.

Raili Nilsson (C), gruppledare i Salem

Raili Nilsson (C), gruppledare i Salem

John Berglund

Skuldbelägger regeringen

I grannkommunen Botkyrka går kommunens högst uppsatta politiker lite mer försiktigt fram.

– Det vi kan konstatera är att förslaget från Region Stockholm visar stora nedskärningar inom kollektivtrafiken. Det är nedskärningar som drabbar Botkyrka och Botkyrkaborna och det är problematiskt, säger Emanuel Ksiazkiewicz (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Emanuel Ksiazkiewicz (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Emanuel Ksiazkiewicz (S), kommunstyrelsens ordförande i Botkyrka.

Sacharias Källdén

Men i stället för att rasa mot det S-ledda styret i regionen lägger han skulden på regeringen.

– Det är väldigt bekymmersamt att vi har en regering som drar ifrån pengar från regionen i stället för att skjuta till när det är besvärliga tider, säger han.

Du har en partikamrat lokalt som också är regionråd. Kan du dra i den tråden för att rädda linjen?

– Vi kommer använda alla verktyg vi har för att säga att den här förändringen inte är bra för Botkyrka – vi behöver bättre. Men inte ens Botkyrkapolitiker kan trolla med knäna. Finns det inte pengar så finns det inte och då behöver man hantera det.

Nu är förslaget ute på remiss hos regionens kommuner som ska vara regionen till handa i mitten av juni.

Jag kan inte förstå hur regionen prioriterar

Andra bussförändringar i Botkyrka/Salem

Linje 172 Norsborg – Skarpnäck: Går endast till och från Hallunda.

Linje 707 Tumba – Fruängen: Sträckan Skärholmen – Fruängen dras in.

Linje 715 Tumba – Solbo: Ny linjedragning och ska köras som en ringlinje med högervarv på förmiddagen och vänstervarv på eftermiddagen.

Linje 725 Tumba – Rönninge (Nytorp): De bussar som endast går till Söderby park från Tumba dras in.

Linje 737 Tumba – Skärholmen: Dras in helt.

Linje 738 Tumba – Norsborg: Färre avgångar kl. 7–18 samt helt indragen under helger och sommaren.

Linje 713 Tumba – Flemingsberg: Trafikerar Tullingeberg i motsatt riktning mot i dag.

Linje 722 Tullinge – Huddinge: Dras in helt.

Linje 723 Tullinge – Tullinge kyrka: Trafikerar inte Tullingeberg utan går direkt Nibblevägen – Nibblebacken – N Parkhemsvägen. Föreslås utökas för att kompensera för nedläggningen av linje 722.

Linje 350 Fittja – Ekerö: Dras in helt. Linjen har varit en testlinje och beslut tas först efter en slutvärdering är gjord.

Pendeltågstrafiken från och till Södertälje: Färre avgångar under sommaren och utanför rusningstid då regionen bedömer att det går fler tåg än vad som efterfrågas.

Källa: Region Stockholm

Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Albin Tingstedt

Salempolitiker tar strid mot indragna bussar

Busslinje 151, 743 och 745 riskeras läggas ned i vinter

Regionens bussförslag

Linje 151 Norsborg – Fridhemsplan föreslås läggas ner.

Linje 172 Norsborg – Skarpnäck föreslås förkortas till Hallunda.

Linje 707 Tumba stn – Fruängen föreslås få halvtimmestrafik.

Linje 715 Tumba stn – Solbo föreslås en ny sträckning.

Linje 725 Tumba stn Nytorp föreslås få 15- minuterstrafik i rusning.

Linje 737 Tumba stn – Skärholmen föreslås läggas ner.

Linje 738 Tumba stn – Norsborg föreslås minskas ner och slutas under helger och under sommartid.

Linje 743 Skäcklinge – Fridhemsplan föreslås läggas ner.

Linje 745 Uttran – Fridhemsplan föreslås läggas ner.

Paketlösning för linjer 713, 722, 723 föreslås effektiviseringar.

Linje 350 Ekerö – Fittja föreslås läggas ner.

Källa: Region Stockholm

AlbinTingstedt
08-550 550 24

Salempolitiker tar strid mot indragna bussar

Nyheter

Busslinjerna 151, 743 och 745 mot Fridhemsplan hotas av nedläggning när regionen vill spara pengar. Men kommunpolitikerna tänker strida för sina busslinjer, både i Botkyrka och Salem.

– Att enkelt kunna pendla in till stan är en förutsättning för att folk ska vilja bo i Salem, säger Raili Nilsson (C).

Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Albin Tingstedt

Nyheter
Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Albin Tingstedt

Salempolitiker tar strid mot indragna bussar

Busslinje 151, 743 och 745 riskeras läggas ned i vinter

Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Albin Tingstedt

Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Albin Tingstedt

Salempolitiker tar strid mot indragna bussar

Nyheter

Busslinjerna 151, 743 och 745 mot Fridhemsplan hotas av nedläggning när regionen vill spara pengar. Men kommunpolitikerna tänker strida för sina busslinjer, både i Botkyrka och Salem.

– Att enkelt kunna pendla in till stan är en förutsättning för att folk ska vilja bo i Salem, säger Raili Nilsson (C).

Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Albin Tingstedt

Nyheter
Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Busslinje 151 från Norsborg, 743 från Skäcklinge och 745 från Uttran genom Salem mot Fridhemsplan planeras läggas ned från och med i december 2023. Nu rasar politikerna.

Albin Tingstedt

Salempolitiker tar strid mot indragna bussar

Busslinje 151, 743 och 745 riskeras läggas ned i vinter

Senaste nyheterna

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

Johan Kristensen

SL stoppar 16 oskadda tåg på Saltsjöbanan

Nyheter

16 av 32 vagnar saknar hjulfel – körs ändå inte ✔️ ”Vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget först”

Cliff barnes, Sue Ellen, JR, Dallas

Cliff barnes, Sue Ellen, JR, Dallas

@philip_photos/Cliff Barnes

Cliff Barnes firar 30 år som stans ständiga förlorare

Nyheter

"Gästerna får skylla sig själva" ✔ Fick inte ragg ✔ Kungabarnens möhippor

Hasselbacken har en lång historia som nöjespalats.

Hasselbacken har en lång historia som nöjespalats.

Pekka Pääkkö

Grönt ljus för kritiserade byggplaner på Hasselbacken

Nyheter

Tar hänsyn till riksintressen och grannar ✔ "Innebär en olägenhet – men inte en betydande sådan"

Grönt ljus för kritiserade byggplaner på Hasselbacken

Hasselbacken har en lång historia som nöjespalats.

Hasselbacken har en lång historia som nöjespalats.

Pekka Pääkkö

20250314113942
20250314114838
2025-03-14
11:39
2025-03-14 11:48

Byggplanerna på Hasselbacken tar tillräcklig hänsyn till både natur- och kulturvärden.

Det anser mark- och miljödomstolen som på fredagen gav grönt ljus för detaljplanen.

Den nya detaljplanen för Hasselbacken innehåller bland annat tre paviljonger och en glasveranda på huvudbyggnaden. Förslaget överklagades till mark- och miljödomstolen av såväl boende i närheten som ett flertal miljö- och kulturorganisationer.

De menar bland annat att byggplanerna är allt för omfattande, att de strider mot riksintresset Nationalstadsparken, att de skulle påverka kulturmiljön negativt, och att de skulle leda till ökad trafik och försämrade siktlinjer.

Nya Gubbhyllan har flyttats ännu längre till höger för att inte störa Bellmanseken.

Nya Gubbhyllan har flyttats ännu längre till höger för att inte störa Bellmanseken.

Lundgaard & Tranberg Arkitekter

"Inte större avtryck"

På fredagen kom beslutet; domstolen avslår alla överklaganden och släpper därmed fram Stockholms stads nya detaljplan.

Mark- och miljödomstolen menar bland annat att den nya bebyggelsen inte innebär en högre exploateringsgrad.

"Totalt sett är byggnadernas avtryck inte större än under tidigare epoker", skriver domstolen.

"Tar hänsyn"

Domstolen tar också fasta på att skyddet för Nationalstadsparken "inte är avsett att förhindra etablerade verksamheter att utvecklas.

I den tredje upplagan av förslaget har de planerade byggnaderna minskat ännu mer i både diameter och höjd.

I den tredje upplagan av förslaget har de planerade byggnaderna minskat ännu mer i både diameter och höjd.

Lundgaard & Tranberg Arkitekter

Skymd sikt

Inte heller skymd sikt för grannarna är något skäl att upphäva detaljplanen, enligt domen.

"Den utsikt som går förlorad för klagandena innebär en olägenhet, men i sammanhanget inte en betydande sådan".

Sammantaget menar mark- och miljödomstolen att byggplanerna inte skadar något av riksintressena, och att den föreslagna bebyggelsen tar hänsyn till såväl stads- och landskapsbilden som natur- och kulturvärden.

Förslaget i korthet

Tre nya byggnader uppförs kring Hasselbackens huvudbyggnad: Nya Moriska paviljongen, musikpaviljongen och nya Gubbhyllan.

De nya byggnaderna kontrasterar mot huvudbyggnaden när det gäller formspråk och material.

Ett syfte med förslaget är att återskapa Hasselbackens historiska terrass och göra den till en stor, publik yta.

Dessutom kompletteras huvudbyggnaden med en glasveranda som anpassas till huvudbyggnadens klassicistiska stil.

Källa: Stadsbyggnadskontorets förslag till ny detaljplan

Detta har hänt

Mars 2021: Björn Ulvaeus och Conni Jonsson avslöjar planerna på att bygga ut Hasselbacken.

Under det första samrådet gick flera tunga remissinstanser, bland andra länsstyrelsen och Statens fastighetsverk, hårt åt planerna som de menade kunde skada såväl natur- som kulturvärden.

Juni 2022: Efter ett rejält omtag, där byggnader flyttats, förminskats och strukits helt antar kommunfullmäktig den nya detaljplanen.

December 2022: Länsstyrelsen upphäver detaljplanen med motiveringen att justeringarna inte varit tillräckligt stora. "Genomförandet av den aktuella detaljplanen tillgodoser inte riksintresset för kulturmiljövården eller riksintresset för Nationalstadsparken", skrev myndigheten.

Februari 2024: Efter ytterligare revideringar meddelar länsstyrelsen att de inte längre har något att invända mot förslaget.

Maj 2024: Stadsbyggnadsnämnden godkänner detaljplanen. Nästa steg är ett antagande i kommunfullmäktige.

Källa: Länsstyrelsen, Stockholms stad, Mitt i

JohanSjölund
08-550 550 61