När kedjans säkerhetspersonal tittade närmre kunde de se att man i butiken i söderort efter reklamationerna justerade upp samma antal varor till försäljning. I datasystemet stod butikschefens användarnamn bakom båda, enligt förundersökningen.
"Han har fått väldigt mycket varor och trots reklamationer sålt dessa", säger kedjans säkerhetsansvarige i polisförhör.
Upphörde på semestern
Kakor, kaffe, korv, pizzor, godis, stearinljus och ska trots reklamationerna ha gått till försäljning.
"Han var på semester under en period och då upphörde detta", säger en annan av kedjans säkerhetspersonal till polisen.
Butikschefen som är franchisetagare fick ta vinst från butiken. Han är på grund av misstankarna kring varorna nu åtalad för trolöshet mot huvudman, det vill säga mot matkedjan.
Rättegång vid Södertörns tingsrätt väntar senare i år.
Mostphotos
Förnekar brott
Men butikschefen, som inte längre jobbar kvar, förnekar brott.
Kedjan har jämfört värdet på reklamationerna med en annan butik som får leveranser från samma linje. Det är stor skillnad i mängden reklamerade varor. Men mannen menar att han inte gjort något fel medvetet, står det i förundersökningen.
Enligt kedjan reklamerade butikschefen för drygt 15 000 kronor i månaden i snitt. Efter att kedjan konfronterade mannen i början av januari 2023 sjönk snittet på reklamerade varor till drygt 2 000 kronor.
"Jag tog kostnaden på mitt bolag. Jag var nedslagen och struntade i det", säger mannen i förhör.
Kedjan kräver nu den misstänkte på 100 000 kronor, men menar att man utifrån sina misstankar ändå ligger lågt i sitt krav. Den tidigare butikschefen har bestridit summan i förhör.
Mitt i har sökt åklagaren och mannens försvarsadvokat.