JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Chocken: 688 bussavgångar har försvunnit i stan

Aaron David Gocial som bor vid Lindhagen har gett upp bussåkandet helt och hållet. Nu cyklar han med barnen mellan Hornsberg och Östermalm i stället. ”SL:s beslut har fått oss att söka oss bort från kollektivtrafiken”, säger han.

Aaron David Gocial som bor vid Lindhagen har gett upp bussåkandet helt och hållet. Nu cyklar han med barnen mellan Hornsberg och Östermalm i stället. ”SL:s beslut har fått oss att söka oss bort från kollektivtrafiken”, säger han.

Pekka Pääkkö

20240907063252
20240907084022
2024-09-07
06:32
2024-09-07 08:40

Nu är SL:s nya tidtabell ett faktum. 688 avgångar har försvunnit från busstrafiken i innerstan.

– Jag blev chockad över att det gick så otroligt få bussar, säger Sandra Benarba, en av många som har reagerat.

Neddragningarna inom SL har fått stort utrymme i nyhetsflödet under året. Ändå var nog många inte riktigt redo för vad det skulle innebära när det väl var ett faktum.

”Färre avgångar i lågtrafik” betyder till exempel att buss 1 mellan Fridhemsplan och Frihamnen numera går var tjugonde minut i stället för en gång i kvarten efter klockan 19.

– Jag blev chockad över att det gick så otroligt få bussar redan då, säger Sandra Benarba.

Sandra Benarba hade inte räknat med att ettan enbart går var 20:e minut efter kl 19.

Sandra Benarba hade inte räknat med att ettan enbart går var 20:e minut efter kl 19.

Privat

Hon bor vid Fridhemsplan och åker oftast buss till frisörjobbet på Nybrogatan på Östermalm eftersom hon tycker att det har varit smidigare än att ta t-banan, där hon behöver byta vid T-centralen.

Fullsmockat

Sandra Benarba är en av många som skrivit i sociala medier om sitt missnöje med hur det har blivit efter att SL minskat antal avgångar. Hennes inlägg har genererat mängder av upprörda kommentarer från folk som tycker att många bussar går alldeles för sällan.

– Det har aldrig tidigare varit ett problem om man missat 1:an, man har bara kunnat ta nästa. Det är inte okej som det är nu.

Kan man inte bara hålla mer koll på tidtabellen?

– En stombusslinje ska vara som en tunnelbana som åker mellan stora och viktiga platser. Visst kan man hålla koll på tider, men nu kan det dessutom vara fullsmockat på flera avgångar.

Vad krävs för att finansiera fler avgångar?

– Jag skulle kunna tänka mig att betala mer för ett buss­kort om det skulle resultera i att det verkligen blir bättre. Nu har det ju bara höjts och höjts och samtidigt blivit sämre.

Thibault, 13, säger att det har hänt flera gånger att han upptäckt att det är en kvarts väntetid innan buss 4 från Värtavägen. "Då brukar jag börja gå till nästa hållplats. Det är jobbigt när man har bråttom. Visst kan det vara bra för människor att börja gå eller cykla mer, men det funkar ju inte jämt."

Thibault, 13, säger att det har hänt flera gånger att han upptäckt att det är en kvarts väntetid innan buss 4 från Värtavägen. "Då brukar jag börja gå till nästa hållplats. Det är jobbigt när man har bråttom. Visst kan det vara bra för människor att börja gå eller cykla mer, men det funkar ju inte jämt."

Katarina Linde

Utöver 1:ans glesare turer tidigt på kvällen finns det bland annat också missnöje med 54:ans nya dragning, 56:ans försvinnande från Stora Essingen och 65:ans totala försvinnande från Kungsholmen.

54:an var för många den smidigaste direktkopplingen mellan västra Kungsholmen och centrala innerstan samt Östermalm.

Aaron David Gocial som bor vid Lindhagen har nu gett upp bussåkandet helt och hållet, och börjat cykla genom stan när han ska lämna barnen på förskolan på Östermalm.

– För att slippa byta tunnelbana har det varit skönt att ha en lätt väg med bussen.

– Det känns jättetrist för motiveringen till nedskärningarna var ju att många hade börjat cykla och ta andra färdmedel. Nu är det SL:s beslut som har fått oss att söka oss bort från kollektivtrafiken.

SL:s beslut som fått oss att söka oss bort.

Aaron David Gocial som bor vid Lindhagen har gett upp bussåkandet helt och hållet. Nu cyklar han med barnen mellan Hornsberg och Östermalm i stället. ”SL:s beslut har fått oss att söka oss bort från kollektivtrafiken”, säger han.

Aaron David Gocial som bor vid Lindhagen har gett upp bussåkandet helt och hållet. Nu cyklar han med barnen mellan Hornsberg och Östermalm i stället. ”SL:s beslut har fått oss att söka oss bort från kollektivtrafiken”, säger han.

Pekka Pääkkö

Han har full förståelse för att regionen behöver spara pengar och tycker att man till exempel skulle kunna uppmuntra staten att ge stöd åt kollektivtrafiken. Annars kan höjda biljettpriser vara ett alternativ.

– Höjer man biljettpriset och säger att vi får tätare avgångar och behåller linjer så ställer jag mig bakom det.

Också besviken

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) skriver i ett mejl till Mitt i han förstår att många resenärer är besvikna, men han hänvisar fortsatt till att resandet med buss i innerstaden har minskat med 30 procent sedan före pandemin.

– Jag är också besviken över att vi behövt höja priset på SL-biljetten och samtidigt minska antalet avgångar, men när resandet minskat så här drastiskt och regeringen lämnar regionerna utan statligt stöd har vi inget val.

Är det värdigt en stombusslinje att bara köra var 20:e minut efter klockan 19?

– Som politiker är jag inte med och gör avvägningar kring turtäthet, där är det SL:s trafikplanerare som tagit fram ett upplägg.

– Jag har vädjat till regeringen att överväga statligt stöd – det hade gynnat både hushållens ekonomi och klimatet – men vi har inte fått gehör.

Stora konsekvenser

Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd i Region Stockholm, menar dock att regionen kan klara kollektivtrafiken utan statligt stöd.

– Vi kommer att presentera ett alternativ i höst för hur man kan återställa kollektivtrafiken. I vår senaste budget lade vi 800 miljoner mer på detta.

– Man sparar lite pengar till väldigt stora konsekvenser. En procents ökat resande ger 100 miljoner kronor i ökade intäkter. Det går inte att spara sig till detta.

Bör priset på SL-kortet höjas ytterligare?

– Man kan behöva justera priset.

MP i Stockholms stad är också kritiskt till neddragningarna. Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) har uppgett att han är orolig för att det nu blir mindre attraktivt att resa kollektivt.

”Tanken med blåbussarna är att de ska vara ett reellt alternativ till spårbunden trafik. Det fungerar bara om bussarna går tillräckligt ofta”, skriver han.

Så många försvann

Antal planerade avgångar för innerstans bussar per vardag har ändrats från cirka 3 417 till cirka 2 729.

Källa: Region Stockholm

Så har stombussarna ändrats

Linje 1, 2 och 3: Gick under maxtimmen från ca 10 till 8 avgångar, under mellantrafik från ca 8 till 6 avgångar i timmen och under lågtrafik från ca 4 till 3 avgångar i timmen.

För buss 1,2 och 3 betyder det till exempel att avgångarna numera går var 20:e minut från 19.00 och framåt.

Linje 4 och 6: Går under maxtimmen från ca 10 till 8 avgångar.

Högtrafik = 07:00 – 09:00 och 14:00 – 17:00

Mellantrafik = 06:00 – 07:00, 09:00 – 14:00 och 17:00 – 19:00

Lågtrafik = beror på område och linje ca 05:00 – 06:00 och 19:00 – 00:00

Tiderna ovan kan variera något mellan linjer.

Källa: SL

Vad är en stombuss?

Stombussarna är de blå SL-bussar som trafikerar ett antal linjer över större avstånd.

De binder samman viktiga knutpunkter och spårförbindelser.

Stombussarna ska kännetecknas av hög turtäthet, snabbhet och hög passagerarkapacitet.

Källa: SL och Stockholms stad

EmilSalmaso
08-550 551 15
JohanSjölund
08-550 550 61
OlleAnrell
08-550 552 11

Senaste nyheterna

Genom att låta fler barn delta i förskolan kan vi stödja barn som behöver extra hjälp, skriver debattörerna.

Genom att låta fler barn delta i förskolan kan vi stödja barn som behöver extra hjälp, skriver debattörerna.

Angie Gray

Debatt: Botkyrkas språkkrav i förskolan är en förebild

Nyheter

Det här är en insändare. Åsikterna som framförs är skribenternas egna.

Centerparitets Marko Janicic och Jonas Naddebo tog en öl på Vattentorget vid Slussen i protest.

Centerparitets Marko Janicic och Jonas Naddebo tog en öl på Vattentorget vid Slussen i protest.

Pontus Hammarlund

Centern halsar bira vid Slussen – i protest mot alkoholförbud

Nyheter

"Dödar kulturen och näringslivet" ✔ Tror på annan lösning

2017 gjordes en utredning, i vilken det inte konstaterades att inomhusmiljön bidrog till hälsobesvär.

2017 gjordes en utredning, i vilken det inte konstaterades att inomhusmiljön bidrog till hälsobesvär.

Mikael Andersson

Anställda på slottet blev långtidssjuka – kräver ersättning

Nyheter

Kommunen avfärdar kraven – ingen skuld i utredningen ✔ Juristen: "Borde åtminstone be om ursäkt"

Naprapatjonas på väg mot Mount Everests topp

Jonas ”Naprapatjonas” Parandian jublar på toppen av Lobuches östra topp, 6119 meter över havet, i april 2024. I maj 2025 ska han försöka ta sig upp på Mount Everest topp  8 849 meter över havet.

Jonas ”Naprapatjonas” Parandian jublar på toppen av Lobuches östra topp, 6119 meter över havet, i april 2024. I maj 2025 ska han försöka ta sig upp på Mount Everest topp 8 849 meter över havet.

Privat

20250406180419
20250404133454
2025-04-06
18:04

Jonas ”Naprapatjonas” Parandian utmanar sina följare i sociala medier med övningar för att bli kvitt ryggont, knäsmärtor och gamnacke. Nu utmanar han sig själv genom klättra över dödszonen och upp på toppen av världens högsta berg: Mount Everest.

Aprilsolen reflekterades i den vita snön när Jonas Parandian förra året sträckte armarna i luften för att fira att han nått berget Lobuches östra topp, 6119 meter över havet.

Där i Nepal föddes en dröm om nå ännu högre. 

– När jag lärde känna de här sherpasarna och har varit på hög höjd har det gått väldigt bra, jag har känt mig väldigt stark. Men jag har ändå tänkt att Mount Everest var väldigt avlägset. Men de sa: ”Det där kommer du att fixa.” Då tändes något hopp. 

De senaste året har träningen fortsatt. 

– Jag var beredd att sälja lägenheten men fick in en stor sponsor. Jag kommer ändå att göra av med en hel del besparingar. Bokar du via resebolag blir det svindyrt, jag använder sherpasarans eget resebolag, det är lite mer spartanskt men kommer ändå kosta runt 1,5 miljoner kronor, säger han.

I Järla sjö har Jonas ”Naprapatjonas” Parandian tränat för att bestiga Mount Everest.

I Järla sjö har Jonas ”Naprapatjonas” Parandian tränat för att bestiga Mount Everest.

Johan Kristensen

Levde ensam i vildmarken

Efter några utfallssteg sätter han ner kettlebellsen på gymmets golv, öppnar dörren och spejar ut över Järlasjön.

Han har varvat klätterpass med löprundor runt Järlasjön, Sicklasjön och Källtorpssjön, rusher upp och ner för Hammarbybacken, intervaller på trappmaskin och assault bike.

Han har mött utmaningar tidigare. 2020 var han en av tio deltagare i tv-programmet ”Ensam i vildmarken” som visades på Discovery +. Under tre månader levde han då ensam i Nordnorge. Han klarade 36 dygn, men gick ner 18 kilo.

– Jag levde på fisk men fick inte i mig så mycket. En gång i veckan kom det ett läkarteam, de var de enda jag träffade. De tyckte att jag hade gått ner för mycket. Då var det bara en annan kille kvar.

Han har också testat hur länge han kan hålla andan under vattnet.

– Mitt rekord är drygt sex minuter. Jag gör det under så säkra förhållanden som möjligt. Jag har med en eller två kompisar. Jag måste komma till ett meditativt tillstånd. Du kan svimma och tappa medvetandet. Det är en stor risk att håll andan så länge, samtidigt är det intressant att utforska. Någon gång går du ut lite för hårt, nästa gång funkar det lite bättre.

”Kroppen har en enorm förmåga att anpassa sig”, säger Jonas Parandian och utmanar de som vill nå sina mål att träna hårdare.

”Kroppen har en enorm förmåga att anpassa sig”, säger Jonas Parandian och utmanar de som vill nå sina mål att träna hårdare.

Johan Kristensen

”Sjukt svårt”

Men han vet att den här utmaningen blir den tuffaste hittills.

Höjder över 8000 meter kallas dödszonen, människor kan inte vara där någon längre tid eftersom syret inte räcker till. Mount Everest är 8 849 meter högt. 

– Det blir sjukt svårt. Det är ju världens högsta berg. Jag kommer att vara långt ovanför dödszonen, det är väldigt högt och väldigt tunn luft. 

Den 9 april reser han till Nepal. Målet är att nå toppen på Mount Everest i slutet av maj.

– Jag tycker om utmaningar och det är fint att träffa folk från andra kulturer och testa mina gränser och se hur kroppen reagerar. Jag har tränat mycket andningsövningar på olika sätt, vi får se vilken hjälp det kan ge på hög höjd.

Kommer du att använda dig av syrgas?

– Med all säkerhet kommer jag att ha syrgas om jag inte känner mig exceptionellt stark.

Vad ser du fram emot mest?

– Det blir spännande att se hur kroppen reagerar. Samtidigt är det lite läskigt. Det är folk som dör på berget varje säsong. Ingen kan bära ner dig från toppen. Det gäller att veta var gränsen går och vända i rätt tid.

Skrev årets livsstilsbok

Namn: Jonas Parandian. 

Ålder: 42 år. 

Bor: Järla sjö.

Familj: Singel. 

Yrke: Naprapat, föreläsare och äventyrare. Kallar sig Naprapatjonas i sociala medier. Har drygt 240 000 följare på Instagram.

Aktuell: Hans bok ”Stillhet och rörelse” vann nyligen Adlibrispriset för bästa livsstilsbok 2024. Ska från den 9 april till den 31 maj bestiga världens högsta berg: Mount Everest.

Källa: Jonas Parandian.

Jonas tips: Så når du dina mål

Träna hårdare: Spring längre och i en högre intensitet än vad du brukar och öka vikterna när du styrketränar med en till två procent. Kroppen har en enorm förmåga att anpassa sig. Om du inte utmanar den kommer den inte heller att utvecklas.

Vila hårdare: Sov ordentligt, 7,5 till 8,5 timmar per natt och ta gärna en powernap på 20 minuter efter lunchen.

Gör en realistisk plan: Ska du gå till gymmet två eller fyra gånger i veckan? Byt övningar var fjärde vecka. Kör exempelvis fyra veckor med 12-15 repetitioner med lätta vikter, nästa fas 8-10 repetitioner med tyngre vikter och tredje fasen 6-8 repetitioner med ännu tyngre vikter men med lite längre vila mellan seten. Sedan kan du börja om.

Gå in i dig själv: Har du en dröm eller ett mål men hela tiden misslyckas? Försök ärligt undersöka vad det är för rädslor som håller dig tillbaka från att leva det liv du vill leva. Antingen fortsätter du på den här vägen och misslyckas, jagar inte dina drömmar fullt ut. Eller så kör du för den här drömmen.

Källa: Jonas Parandian.

JohanKristensen
08-550 551 17