Facebookgruppen Pendeltågsupproret genomförde i lördags en protestaktion på ett tjugotal stationer runt om i Stockholmsområdet. Totalt deltog 500-600 personer, enligt arrangörerna.

– Det var över förväntan. Men vi tycker ändå att engagemanget kunde vara ännu större, med tanke på att det är minst 250 000 pendlare som påverkas varje dag, säger Peter Solstedt, en av initiativtagarna.

Missnöjet gäller de inställda avgångar som plågat pendeltågsresenärer i snart ett år, bland annat som en följd av en brist på lokförare.

Såhär såg det ut vid Tullinge station i lördags.

Såhär såg det ut vid Tullinge station i lördags.

Privat

En av de största förändringarna har varit att tågen till och från Södertälje bara går en gång i halvtimmen utanför rusningstrafik.

Men detta ska det nu bli ändring på när de nya tidtabellerna träder i kraft den 10 december, meddelar SL.

Kvartstrafiken tillbaka

– Vi räknar med att ha en pendeltågstrafik 2024 som ligger nära ursprungsbeställningen för 2023, säger SL:s presstalesperson Claes Keisu.

Det betyder enligt honom att de sträckor som i början av 2023 hade 15-minuterstrafik, som exempelvis Södertäljegrenen, ska få tillbaka den turtätheten i och med tidtabellskiftet.

Sammanlagt några hundra demonstranter samlades i lördags på ett tjugotal olika stationer, enligt arrangörerna.

Sammanlagt några hundra demonstranter samlades i lördags på ett tjugotal olika stationer, enligt arrangörerna.

Privat

Tågföretaget MTR håller nu successivt på att utbilda och utexaminera mellan 70 och 80 nya lokförare. Knappt hälften av dessa kommer att var utexaminerade innan nyår resten blir klara under våren 2024.

Att en del av personaltillskottet kommer senare än vad som tidigare har sagts gör ingen skillnad för trafikleveransen, enligt MTR.

"Tillräckligt med personal"

– Vi kommer att ha tillräckligt med lokförare för att kunna motsvara beställningen inför 2024, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen.

Peter Solstedt på Pendeltågsupproret tror inte på uppgifterna.

– De har svikit oss resenärer hela detta år. Nu kommer de med nya löften, som vi inte heller denna gång tror att de kommer att kunna hålla, säger han.

Exakt hur de nya tidtabellerna kommer att se ut blir klart först i november.

– Vi kommer att behöva göra vissa neddragningar även i fortsättningen, men avsikten är att ligga nära det vi hade i beställningen 2023, säger Claes Keisu, SL.