Fiket på Pepparvägen i Hökarängen har inte öppnat igen efter semesteruppehållet. På dörrens glasruta sitter ett meddelande från ägaren till undrande kunder. Orsaken till att det är stängt, står det på lappen, är att fastighetsägaren Stockholmshem ska renovera i lokalen och återställa golvet efter en vattenskada.
”Skulle vilja hänvisa alla frågor till fastighetsägaren Stockholmshem då vi också undrar när vi kan tänkas öppna igen”, avslutas texten från fikets ägare. Det är en formulering som signalerar frustration, och skvallrar om att hyresgäst och hyresvärd har haft svårt att komma överens.
Stockholmshem: ”Hyresgästens eget val”
Den bilden förstärks av Stockholmshems svar, när Mitt i frågar om saken. Bolaget passar tillbaka frågan om öppningsdatum till kaféägaren.
”Vi har en pågående dialog med hyresgästen om åtgärder som de önskar få utförda i lokalen. Det finns dock inget som i nuläget hindrar dem från att bedriva verksamhet och ha öppet, det är hyresgästens eget val. Vi vet inte varför de valt att ha stängt”, skriver Stockholmshems kommunikationschef Åsa Stenmark i ett mejl.
Cajsa Lindberg, ägare till Konditorn & Bagarn, vill å sin sida att renoveringen är klar innan hon öppnar igen. Hon hade hoppats att hyresvärden skulle ta tag i det under ordinarie sommaruppehåll i juli.
– Jag vill inget hellre än att ha öppet. Men det är inte hållbart för oss att öppna upp verksamheten för att sedan stänga igen upprepade gånger för renovering, för att åtgärda en sak i taget, säger hon till Mitt i.
Hon är ändå hoppfull om en snar överenskommelse med Stockholmshem.
– Målet är att verksamheten ska kunna öppnas inom kort, säger hon.
Konditorn & Bagarn öppnade 2015, och har flera år sedan dess funnits med i prestigefyllda White guides sammanställning över Sveriges bästa kaféer.