Avtalet gäller en entreprenad som innebär att göra i ordning västra delen av Stadsgårdskajen.

I dag avgår Nacka- och Värmdöbussarna där och på platsen är det tänkt att nya Nobel Center och Katarinaparken ska ligga.

Eva Rosman, kommunikationsansvarig på Projekt Slussen.

Eva Rosman, kommunikationsansvarig på Projekt Slussen.

Petter Beckman

Deadline 20 juni

För att nuvarande tidplan och budget – som säger att nya Slussen ska stå klar 2027 – ska hållas var ett avtal tvunget att undertecknas senast 20 juni, skrev staden i en lägesrapport i maj i år.

Om tilldelningen skulle ske efter det väntade en försening med motsvarande tid – projektet försenas alltså med två månader om avtal skrivs i augusti, vilket Mitt i tidigare skrivit om.

En anbudsgivare

Deadline passerades – men i tisdags skrevs ett avtal på. Skanska Sverige AB fick kontraktet som enda anbudsgivare.

– Det var fem dagar sent, men det hinner vi jobba in, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig för Projekt Slussen.

Miljardbelopp

Anbudssumman landade på 2,08 miljarder kronor.

I lägesrapporten varnades för stora konsekvenser om upphandlingen skulle behöva göras om. Då väntar förseningar på minst tre år och direkta merkostnader på minst 250 miljoner kronor.

Varningen: Slussen kan försenas med tre år

Att Slussenprojektet håller budget och tidplan hänger på en upphandling som måste vara klar den här månaden. Om den inte går i hamn kan det i värsta fall betyda förseningar på tre år och hundratals miljoner kronor i sjön.

Förra året stod det klart att Slussenprojektet försenats med två år till 2027 och blivit­ fem miljarder kronor­ dyrare. Sedan dess har bygget­ mer eller mindre flutit på efter den nya tidsplanen och budgeten.

Nu gäller det att få till ett avtal med en entreprenör för att få i ordning västra delen av Stadsgårdskajen, där Nacka- och Värmdöbussarna numera avgår och där Nobel Center och nya Katarinaparken ska ligga. Det är projektets sista stora entreprenad. Om upphandlingen inte går i lås väntar enorma förseningar och fördyrningar, skriver staden i en lägesrapport.

Entreprenaden handlar om att få i ordning området vid Stadsgårdskajen öster om Slussbron, där bland annat Katarinaparken och Nobel Center ska ligga.

Entreprenaden handlar om att få i ordning området vid Stadsgårdskajen öster om Slussbron, där bland annat Katarinaparken och Nobel Center ska ligga.

White arkitekter

Riskmoment

Ska nuvarande plan hålla måste avtal med en entreprenör skrivas senast den 20 juni. Om tilldelningen sker efter det försenas projektet med motsvarande tid – skrivs avtalet i augusti försenas det alltså med två månader.

Om hela upphandlingen måste göras om blir konsekvenserna betydligt värre. Öppnandet av nya handelsplatsen, återläggningen av Saltsjöbanan och starten på bygget av Nobel Center försenas då med minst tre år.

En direkt merkostnad väntas bli minst 250 miljoner kronor.

”Därutöver finns risker för andra merkostnader som i dagsläget inte går att överblicka fullt ut”, skriver staden i rapporten.

Eva Rosman, pressansvarig för Projekt Slussen.

Eva Rosman, pressansvarig för Projekt Slussen.

Petter Beckman

Bussflytt i onödan

Dessutom skulle investeringarna som gjorts för att bygga den tillfälliga bussterminalen vid Fotografiska vara helt förgäves. Detta efter­som nya terminalen i Katarinaberget skulle stå klar innan bygget drar i gång där bussarna avgår i dag.

– Vi har redogjort för de riskmoment som finns. Rapporten skrevs för ett tag sedan och då visste vi inte hur vi skulle ligga till med anbuden. Men så länge inget avtal har tilldelats finns alla osäkerheter kvar, säger Eva Rosman, pressansvarig vid Projekt Slussen.

Kan kräva skadestånd

Att just den här biten är kritisk beror på att många andra arbeten är beroende av entreprenaden. När den är klar ska andra byggherrar in på området och påbörja sina arbeten. Om de inte får sätta i gång på utsatt tid finns också en risk att de kräver skadestånd av staden.

Är det inte väldigt mycket som hänger på en upphandling?

– Så är det alltid i projekt­ av denna storlek. Det är komplext och det finns många pusselbitar. Vissa pusselbitar är mer kritiska än andra. Men det finns alltid datum vi måste förhålla oss till.

Vad som händer om upphandlingen skulle överklagas är svårt att säga, menar Eva Rosman.

– Det beror på av vilken anledning den överklagas och om det bedöms vara skäl nog för att tvingas göra om upphandlingen.

”Finns alltid en risk”

Enligt Eva Rosman pågår nu en utvärdering av de anbud som kommit in.

Deadline är 20 juni – är ni sent ute?

– Vi har haft ett sista datum­ för att lämna anbud, sedan tar utvärderingen den tid det tar. Datum är satt till 20 juni och då ska det vara klart.

Finns det anledning att tro att upphandlingen inte går i lås?

– Det finns alltid en risk att en upphandling inte går i lås.

Nuvarande tidplan

2024
Vattentorget och Lilla Slussbron öppnar.
Lokaler för verksamheter under Slussbron börjar byggas.
Byggnation av Stadsgårdstunnelns östra del påbörjas.

2025
Mälarterrassens utsida är färdigbyggd.
Mälarens nya reglering tas i bruk.
Nya Södermalmstorg öppnar.
Den nya bussterminalen öppnar.

2026
Ryssgården färdigställs och den norra tunnelbaneentrén tas bort.
Katarinaparken börjar byggas.
Mälarterrassen öppnar.
Hela Stadsgårdstunneln är klar och slitsen i Slussbron öppnar för biltrafik.

2027
De sista arbetena färdigställs och hela den nya trafiklösningen är klar.
Byggherrarna får tillträde till markanvisningarna på överdäckningen ovanpå Stadsgårdsleden.
Slusskanalen öppnar för båttrafik.

2028
De nya kontorsbyggnaderna ovanpå Stadsgårdsleden börjar byggas av respektive byggherre.

Källa: Stockholms stad

Eva Rosman, pressansvarig för Projekt Slussen.

Eva Rosman, pressansvarig för Projekt Slussen.

Petter Beckman/Lennart Johansson/Stockholms stad

Varningen: Slussen kan försenas – tre år till

Det hänger allt på: ”Alla osäkerheter kvar” ✔ Kan bli hundratals miljoner dyrare ✔ Bussterminalen kan ha byggts förgäves