JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
ANNONS

TV-klipp och nyheter

Debatt: ”Ledande mobilitetsstad med rätt elsparkcykelreglering”

Mostphotos

20221123191457
20221123191810
2022-11-23
19:14
2022-11-23 19:18

Efter att staden begränsade antalet elsparkcyklar har resandet med elsparkcyklar i Göteborg minskat kraftigt. Det har försämrat tillgängligheten till den grad att branschen inte längre kan möta den fortsatt höga efterfrågan, skriver Vois Nordenchef.

Under rekordåret 2021, gjordes mer än fem miljoner resor. Men i våras beslutade staden om att kraftigt begränsa antalet elsparkcyklar och resorna med dessa minskade rejält. Kommande vår ska beslutet dock utvärderas, och med rätt reglering har Göteborg goda chanser att bli en ledande mobilitetsstad i Europa.

Göteborg har redan flera ambitiösa miljömål som kräver att stora resandeströmmar flyttas från bilen till mer hållbara transportmedel. Det nya rödgröna styret har även målsättningen att innerstaden ska bli utsläppsfri genom införandet av en miljözon klass 3. Givet avskaffandet av klimatbonusen förväntas dock färre våga investera i miljöbilar. En ökad integrering av delade fordon som elsparkcyklar och cyklar kommer alltså vara grundläggande för att behålla en god rörlighet i Göteborgs stadskärna.

ANNONS

Bara i år har över 100 000 Göteborgare rest upp emot två miljoner kilometer på våra fordon. Här finns många kilometer som kunde ha varit bilresor och med fler fordon skulle vi kunna bidra ännu mer.

Vi uppmanar därför Trafiknämnden att lära av de mer än 100 europeiska städer som reglerat mikromobilitet genom upphandling, och se över det maxtak som har begränsat tillgängligheten till en attraktiv tjänst som minskar bilberoendet.

En upphandling ger operatörer förutsättningar att våga investera lokalt samtidigt som staden kan ställa betydligt skarpare krav på de operatörer som verkar i kommunen.

Det är med andra ord ingen slump varför man i nästan hela vår omvärld valt att reglera mikromobilitet genom upphandlingar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nyheterna

ANNONS

Rödgröna: "Göteborgarna kan drabbas av en prischock"

De rödgröna i göteborg menar att göteborgarna snart kan drabbas av en prischock i kollektivtrafiken.

De rödgröna i göteborg menar att göteborgarna snart kan drabbas av en prischock i kollektivtrafiken.

Eddie Löthman

20240924120035
20240924120555
2024-09-24
12:00
2024-09-24 12:05

Göteborgs kollektivtrafik har varit eftersatt under lång tid. Nu försöker våra rödgröna kollegor i regionen att vända den utvecklingen, men snart kan göteborgarna ändå drabbas av en prischock.

Moderaterna i Västra Götalandsregionen, som om de får stöd av övriga högerpartier kan få majoritet för sina förslag, försöker driva igenom fördyringar och försämringar av göteborgarnas kollektivtrafik.

De kallar det att ”självfinansieringsgraden ska öka”. Utan det byråkratiska språkbruket innebär det att en större del av kollektivtrafiken ska finansieras via biljettpriset och en mindre del solidariskt genom skatten.

För att genomföra detta måste två försämringar ske. Det ena är att radikalt och chockartat höja biljettpriserna. Det andra är omfattande nedskärningar med färre avgångar, färre linjer, färre hållplatser och sämre kollektivtrafik.

ANNONS

Som grädde på moset vill högerpartierna också att nedskärningarna i första hand ska ske på resor som inte är ”långväga”, vilket i praktiken innebär resor inom en zon.

Den genomsnittliga göteborgaren reser kollektivt mer än den genomsnittliga invånaren i Västra Götalandsregionen och vi reser också kortare resor inom samma zon. Vi göteborgare bidrar alltså redan idag till en stor del av Västtrafiks intäkter genom våra biljettköp.

Högerpartiernas förslag är ett sätt att tvinga alla som åker spårvagn i Göteborg att betala väldigt mycket mer för samma resa.

Högerpartiernas förslag är ett sätt att tvinga alla som åker spårvagn i Göteborg att betala väldigt mycket mer för samma resa.

Moderaternas prischock för Västtrafik kommer göra det dyrare för den vanliga göteborgaren. Hur mycket är Moderaterna beredda att höja göteborgarnas biljettpriser? Vilka spårvagnslinjer vill de dra in?

Vi hoppas att Axel Josefson (M) pratar med sina kollegor i regionen och ser till att de drar tillbaka sin prischock.

ANNONS
ANNONS