För att rädda det krisdrabbade tvärbanebygget mot Kista skrev SL:s tjänstemän förra året på borgensåtaganden för över 200 miljoner, trots att det gick emot alla regler.
Pengarna skulle gå till skandalföretaget Gülermaks underentreprenörer, som krävde betalningsgarantier för att vilja fortsätta arbetet.
Vid ett blixtinkallat möte den 15 november beslöt regionens trafikpolitiker att betala ut fakturor på totalt 145 miljoner som underentreprenörerna hade skickat in under sensommaren och hösten.
Men beslutet överklagades omedelbart av en ledamot i trafiknämnden, Christer Mattsson (M) och av SD-politikern Christian Lindefjärd. På tisdagen gav Förvaltningsrätten dem rätt.
Kan vara olagligt
Enligt rättspraxis ska verkställandet av beslut kunna stoppas tillfälligt i väntan på laglighetsprövning om starka skäl talar för att beslutet är olagligt.
"Förvaltningsrätten bedömer med hänsyn till vad som har kommit fram i målet att det finns skäl för att det överklagade beslutet tills vidare inte ska gälla. Yrkandet ska därför bifallas", skriver nu domstolen.
Enligt trafiknämndens beslut i november var borgensåtagandena visserligen felaktiga, men man såg sig ändå tvingad att betala eftersom SL annars riskerade att bli stämda av underentreprenörerna.
"Min instinkt talade emot"
Christer Mattsson (M) kommenterar till Mitt i:
– Jag och nämnden rekommenderades att fatta ett beslut som min instinkt talade emot och som jag inte tyckte hade gått rätt till. Därför vill jag få saken prövad.
Christer Mattsson (M), ledamot i trafiknämnden, tyckte att beslutet kändes fel.
Pressbild
Beslutet i Förvaltningsrätten innebär att SL inte kan genomföra några betalningar av betalningsgarantier förrän ett avgörande beslutas av förvaltningsrätten, meddelar trafikförvaltningens presschef Andreas Strömberg.
Har SL redan hunnit betala ut några av fakturorna?
– Nej, beredning pågår, men inga kostnader avseende utställda betalningsgarantier har utbetalats, säger Andreas Strömberg.
Bygget står stilla
Avtalet med huvudentreprenören Gülermak revs i början av juli, sedan det visat sig att företaget saknade nödvändiga bankgarantier och hade slutat betala sina räkningar.
Alla arbeten på tvärbanans Kistagren står stilla sedan i somras, i väntan på att en ny huvudentreprenör ska handlas upp – vilket kommer att ske först under 2025.
Projektet är redan flera år försenat.
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
SL pyntar upp: Tar fakturan för utsparkad entreprenör
För att rädda tvärbanebygget mot Kista skrev SL:s tjänstemän på borgensåtaganden för över 200 miljoner, trots att det gick emot alla regler. Nu biter SL i det sura äpplet och betalar ut pengarna – för att undvika att bli stämda.
I början på juli 2024 bröt SL kontraktet med entreprenören Gülermak, som misslyckats med sitt uppdrag att bygga ut tvärbanan mot Kista och Helenelund.
Det som SL-ledningen inte visste var att de egna tjänstemännen, mot alla regler, hade gått i borgen för Gülermaks skulder till ett antal underleverantörer, vilket Mitt i kunde avslöja för några veckor sedan.
Då var det osäkert vad SL skulle göra, eftersom borgensåtagandena var kommunalrättsligt ogiltiga. Men nu konstaterar SL:s jurister att man ändå är tvungen att betala, eftersom garantierna är civilrättsligt bindande i förhållande till tredje man.
Riskerar rättsliga åtgärder
l annat fall riskerar SL rättsliga åtgärder "med risk för betydande merkostnader för bland annat rättegångskostnader och upplupna räntekrav".
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Därför blixtsammankallades nu trafiknämnden till ett extrainsatt möte på fredagmorgonen för att ge SL tillåtelse att betala ut pengarna.
Hittills har det kommit in krav på 145 miljoner. Totalt handlar det om fakturor på 216 miljoner som SL åtagit sig att betala.
Ingen kan idag säga när tvärbanan kommer att bli färdigbyggt till den tänkta slutstationen Helenelund.
Tomas Stark
Att man nu betalar ut dessa pengar betyder dock inte att projektet blivit dyrare för skattebetalarna, eftersom kostnaden är budgeterad sedan tidigare, understryker SL.
I nästa vecka väntas regionstyrelsen också ge det formella klartecknet till en extern revision av hela projektet med tvärbanans Kistagren, som blivit tre år försenat och flera miljarder dyrare än det var tänkt.
Moderaterna vill ha omtag
Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna röstade nej till utbetalningen vid fredagens snabbmöte och begärde att frågan istället ska avgöras i regionfullmäktige.
– Ett omtag krävs. Inte en krona av skattebetalarnas pengar ska utbetalas med mindre än att en oberoende extern granskning görs av ansvaret för den uppkomna krisen, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Sverigedemokraterna tycker att frågan borde prövas rättsligt.
– Det här är ett praktexempel på varför tjänstemannaansvar behövs, säger Samuel Stephan (SD), trafikpolitisk talesperson.
Byggandet av tvärbanans Kistagren står stilla sedan i somras. SL är skyldig underentreprenörerna minst 145 miljoner.
Erik Simander
SL måste betala skandalföretagets skulder – minst 145 miljoner
SL:s dundertabbe: Gick i borgen för 130 miljoner – av misstag
Ett misstag. Det är SL:s egen beskrivning av den pinsamhet som landade på ledningens bord i september. Mot alla regler hade tjänstemännen skrivit på borgensåtaganden för det kraschade tvärbanebygget på över 130 miljoner kronor. Nu ska hela projektet granskas externt.
Fiaskot var ett faktum redan i början av juli.
Bara några veckor efter att regionpolitikerna hade skjutit till 1,5 nya miljarder till det krisande tvärbanebygget och försäkrat att allt var okej, tvingades SL riva kontraktet med huvudentreprenören Gülermak och sätta hela bygget på paus.
Gülermak hade, trots upprepade löften, inte kunnat visa upp nödvändiga bankgarantier och hade för andra gången slutat att betala sina underentreprenörer.
Spadtag för Ursviks torg. Projektet är nu minst tre år försenat.
Åsa Sommarström
Hade inte mandat
Men vidden av skandalen klarnade först efter sommaren. I augusti började det dyka upp okända fakturor i SL:s inkorg, på totalt över 130 miljoner kronor. Det var Gülermaks underentreprenörer som nu krävde att få sina pengar utbetalda direkt från SL.
Larmklockorna ringde och högsta SL-ledningen kopplades in.
– Utan att ledningen informerats hade tjänstemännen tecknat betalgarantier med Gülermaks entreprenörer, något som de absolut inte hade mandat att göra, säger SL:s kommunikationschef Suss Forssman-Thullberg.
Ingen ekonomisk skada
Garantierna var något som entreprenörerna hade krävt för att vilja fortsätta arbetet. Men enligt regelverket kan SL inte gå i borgen med någon man inte har avtal med – och framförallt inte utan att få politikernas godkännande.
– De här tjänstemännen handlade i god tro och hade projektets bästa för ögonen. Men det var ett misstag och våra kontrollsystem var inte tillräckligt finmaskiga för att fånga upp det, säger Suss Forssman-Thullberg.
Rent ekonomiskt är ingen skada skedd för skattebetalarna, understryker hon.
– Det här är pengar som ändå var budgeterade för projektet och någon dubbelbetalning har inte skett. Men vi ska förändra våra rutiner och se till att det aldrig händer igen.
Såhär ska nya tvärbanan gå. Men när det blir klart kan ingen säga idag.
Mitt i Stockholm
Ska granskas externt
Ännu har SL inte betalat de inkomna fakturorna, eftersom man fortfarande inte är klar över om borgensåtagandet är juridiskt bindande när det ingicks av misstag.
– Men det finns en moralisk dimension i detta. Arbetet har utförts och företagen behöver få betalt. SL har sin framtida relation med leverantörerna att tänka på också, säger Suss Forssman-Thullberg.
Nu i veckan har SL också beslutat att starta en oberoende extern granskning av hela tvärbaneprojektet.
– Var fanns svagheterna? Gjorde vi felbedömningar? Vi måste själva gå till botten med detta, säger Forssman-Thullberg.
Haveriet på Tvärbanan
Tvärbanan till Ursvik, Kista och Helenelund skulle från början kosta 5,5 miljarder, men notan steg under våren 2024 till 8,1 miljarder.
SL tvingades i januari 2023 göra om avtalen med entreprenören Gülermak, sedan företaget slutat betala sina fakturor. På försommaren 2024 kraschade Gülermaks ekonomi slutgiltigt, trots att notan just skrivits upp med drygt 1,5 miljarder.
Arbetena står nu stilla, ingen ny entreprenör finns ännu på plats och trafiken till Ursvik tros komma igång tidigast hösten 2026, tre år senare än i ursprungsplanen. När hela sträckan till Helenelund blir klar kan ingen säga idag.
Källa: SL och Mitt i