Dödsolyckan i Råcksta den 7 maj 2023 blev en tragisk kulmen på en rad trafikincidenter under flera år som boende på gatan hade varnat staden för.

– Det var tillfälligheter som gjorde att inga trafikolyckor skedde tidigare. Vi från bostadsrättsföreningarna såg riskerna, säger Glenn Fröwall, en av de boende som träffar Mitt i vid området.

Få håller hastigheten

Hastigheterna har beskrivits som skyhöga på raksträckan på den mellersta delen av Råckstavägen.

Den nuvarande hastighetsbegränsningen på 40 kilometer i timmen är det få som håller.

Men nu anlägger trafikkontoret till sist de farthinder som de boende krävt i över tio år.

Stadens officiella hållning är att ledningsarbete i gatan hindrat dem från att bygga farthindren, som man 2018 beslutade om skulle byggas.

– Vi har inte sett någon förbättring alls sedan dödsolyckan. Folk kör för fort och en del gör livsfarliga omkörningar eller kör i helt fel fil. Om ledningsarbeten var orsaken till dröjsmålet så borde man kanske gjort något provisoriskt under tiden, säger Glenn Fröwall.

"Det är väldigt olyckligt att man kom till skott först nu, men vi är glada att säkerheten förbättras", säger Glenn Fröwall.

"Det är väldigt olyckligt att man kom till skott först nu, men vi är glada att säkerheten förbättras", säger Glenn Fröwall.

Mikael Andersson

Totalt byggs fem trafikhinder i form av fartgupp och upphöjda korsningar.

Allt skulle egentligen vara klart innan sommaren, men arbetet försköts till hösten.

– Det är skönt att se att det byggs. Men vi vågar inte jubla än. Vi vill inte ha fler dödsolyckor här i alla fall, det kan jag säga, säger Glenn Fröwall.

Bostadskvarteren vid korsningen stod klara 2011.

Tidigt började folk som flyttade hit se vilka hastigheter som raksträckan inbjöd till.

– Vi har hjälpt staden med observationer. Tyvärr har det inte hjälpt, säger Glenn.

Väjningsskylten var borta

Det var en mc-förare i 20-årsåldern som förolyckades i fjol när han kom från södra Råcksta i hög hastighet, tvingades tvärbromsa när en SL-buss kom ut från Bättringsvägen för att korsa Råckstavägen.

Mitt i kunde efter dödsolyckan berätta att staden dessutom hade tagit bort väjningsskylten för den trafik som kommer från Bättringsvägen, något som Transportstyrelsen reagerade på.

Råckstavägens raksträcka är ökänd för buskörningen och för de höga hastigheterna. I förgrunden korsningen där dödsolyckan 2023 skedde. Längst bort i bild pågår just nu byggen med farthinder.

Råckstavägens raksträcka är ökänd för buskörningen och för de höga hastigheterna. I förgrunden korsningen där dödsolyckan 2023 skedde. Längst bort i bild pågår just nu byggen med farthinder.

Mikael Andersson

– Det är som att trafikkontoret inte trott på våra skrivelser. Man har inte varit här ute och tittat på trafiken, korsningen eller pratat med oss. Det har varit ett stort ointresse för trafikbeteendet här, säger Glenn Fröwall.

Generellt hoppas han att staden hanterar önskemål om farthinder bättre.

2019 – ett år efter trafikkontorets beslut om de hastighetsdämpande åtgärderna på Råckstavägen – påbörjades i stället ledningsarbetena i gatan, vilket alltså gjorde att farthindren sköts upp.

Vintervädret har nu slagit till och exakt när farthindren kommer stå klara kan trafikkontoret inte svara på i dagsläget.

Platserna där västerortsborna kräver nya farthinder

De ska rädda liv i trafiken – men placeringarna av dem är omtvistade. Många västerortsbor önskar farthinder på just sin gata. Mitt i har gått igenom var kraven på farthinder är som störst.

Det var till slut en dödsolycka som krävdes.

Så resonerar de boende på Råckstavägen kring trafikkontorets besked att i vår anlägga omkring fem trafikhinder på den mellersta delen av gatan.

Detta efter att de boende på gatan i tio år krävt åtgärder på raksträckan.

– Det går fort som i helvete emellanåt här, säger Yngve Gren, ett av vittnena till dödsolyckan 7 maj förra året på gatan.

Då omkom en mc-förare i 20-årsåldern efter att ha krockat med en SL-buss i höjd med korsningen Råckstavägen/Bättringsvägen/Ångermannagatan.

Såg risker direkt

Vi träffar Yngve och hans grannar Kenneth Grandien och Glenn Fröwall i den bistra vinterkylan i Råckstas nordöstra delar där dödsolyckan skedde.

Bostadskvarteret byggdes för 13 år sedan.

Tidigt såg de risker ute på Råckstavägen.

– Det tog något år, sedan märkte vi hur fort folk körde på raksträckan. Vi såg risker i korsningen, säger Kenneth.

Den nuvarande hastighetsbegränsningen på 40 kilometer i timmen är det få som håller, menar de.

Kenneth Grandien (i mitten) är den som gjort skrivelserna å de boendes vägnar till trafikkontoret under åren. Han har länge frustrerat fått konstatera att inga trafikhinder kommit upp – i vår kommer de dock på plats, vilket han välkomnar. "Svaren till oss från trafikkontoret har varit svävande. Det har länge känts hopplöst", säger han.

Kenneth Grandien (i mitten) är den som gjort skrivelserna å de boendes vägnar till trafikkontoret under åren. Han har länge frustrerat fått konstatera att inga trafikhinder kommit upp – i vår kommer de dock på plats, vilket han välkomnar. "Svaren till oss från trafikkontoret har varit svävande. Det har länge känts hopplöst", säger han.

Stefan Källstigen

– Det känns som att de allra, allra flesta kör för fort. Man saknar tålamod, blir för ivrig och kommer upp i skyhöga hastigheter ibland. Omkörningar har skett som är rent livsfarliga, säger Kenneth.

Tudelat kring platserna för trafikhinder

Farthinder har inte saknats i västerort.

Sedan 2019 har trafikkontoret satsat 112 miljoner kronor på att bygga dem av olika slag i Hässelby-Vällingby.

Men många västerortsbor ifrågasätter var de byggts, visar Mitt i:s sammanställning av krav som kommit in till trafikkontoret senaste året.

Trafikkontoret har efter dödsolyckan kommit med olika bud till Mitt i kring varför man inte gått de boende till mötes och anlagt nya trafikhinder på mellersta delen av Råckstavägen.

Först meddelade kontoret att man inte hade ansett behoven tillräckligt stora.

Bara kort därefter angav man att långdragna ledningsjobb i gatan gjorde att man tvingats skjuta på farthinder på sträckan.

Trafikkontorets arbeten pågår

Nu uppger man alltså för Mitt i att omkring fem nya ska anläggas i vår på Råckstavägen.

Var exakt dessa kommer anläggas är inte bestämt än.

Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Pekka Pääkkö

– Vi har inlett arbetena med att projektera och upphandla en entreprenör för hastighetsdämpande åtgärder på gatan. Vi undersöker gatan i detalj efter ledningsarbetet. Vi överväger fartgupp och upphöjda korsningar, säger Malinda Flodman, pressansvarig på trafikkontoret.

Beslutet om farthinden på Råckstavägen togs 2018, hur ser ni på att de tagit sådan tid?

– Ledningsarbetena började 2019. Vi har fått projektera om för att placeringen av åtgärderna och belysningsstolparna ska bli så bra som möjligt. Det har tyvärr behövt ta lite tid.

Efter dödsolyckan meddelade ni oss att ni inte hade sett behov av farthinder på sträckan?

– Ett missförstånd jag ber om ursäkt för. Redan då fanns beslutet från 2018 om hastighetsdämpande åtgärder på vägen. Bland annat vid övergångsställena vid Bättringsvägen.

Efterlängtat besked

Ett bra och efterlängtat besked att de trots allt byggs i vår, menar Glenn Fröwall.

– Åtgärderna borde ha gjorts för längesedan. Men något måste göras och det är klart vi välkomnar beskedet. Vi vill inte ha fler dödsolyckor här.

Trafikkontoret har negligerat de boende underlag i många år, menar Kenneth.

– Man har absolut inte varit tydlig för oss om att ledningsarbeten varit den stora bromsklossen, vi har ju knappt fått svar. I så fall är det ju hög tid att det kommer fram. Allt har känts skevt, men vi är glada om gatan prioriteras till slut, säger Kenneth Grandien.

Den mellersta delen av Råckstavägen innehåller en raksträcka som i många år inbjuder till höga hastigheter, enligt de boende i området. Trots att den nuvarande hastighetsbegränsningen ligger på 40 km/h så är det alltför få som håller den, menar man. 2023 skedde en dödsolycka vid denna korsning mellan en mc-förare som kom på raksträckan och en SL-buss som skulle korsa gatan.

Den mellersta delen av Råckstavägen innehåller en raksträcka som i många år inbjuder till höga hastigheter, enligt de boende i området. Trots att den nuvarande hastighetsbegränsningen ligger på 40 km/h så är det alltför få som håller den, menar man. 2023 skedde en dödsolycka vid denna korsning mellan en mc-förare som kom på raksträckan och en SL-buss som skulle korsa gatan.

Stefan Källstigen

Många önskemål i västerort

Omkörningar, ibland på fel sida, på sträckan har lett till flera trafikincidenter på gatan genom åren.

– Det verkar helt ärligt som att staden glömt bort gatan en tid, säger Glenn.

Önskemål om farthinder för att förbättra trafiksäkerheten finns över stora delar av västerort, visar Mitt i:s sammanställning.

Sett till senaste årens krav till trafikkontoret är det framförallt på Vidholmsbackarna och anslutande Sandviksvägen i Hässelby södra villastad som önskemål kommer in i en strid ström till staden.

Även på Duvbovägen i Bromsten, Långvretsvägen i Flysta och på Skogsnävegränd i Vinsta finns många krav om hastighetsdämpande åtgärder.

Glenn Fröwall, Kenneth Grandien och Ynge Gren är bara några boende längs Råckstavägen som anser att staden borde byggt farthinder längs den mellersta delen av sträckan för många år sedan. 2023 skedde en dödsolycka vid korsningen, trots att bostadsrättsföreningarna på gatan hade varnat staden för hastigheterna.

Glenn Fröwall, Kenneth Grandien och Ynge Gren är bara några boende längs Råckstavägen som anser att staden borde byggt farthinder längs den mellersta delen av sträckan för många år sedan. 2023 skedde en dödsolycka vid korsningen, trots att bostadsrättsföreningarna på gatan hade varnat staden för hastigheterna.

Stefan Källstigen

Men här har trafikkontoret i dagsläget inga planer på att anlägga hastighetsdämpande åtgärder.

"Ut och titta själva"

Glenn Fröwall själv har fått uppfattningen att trafikkontoret inte alltid förstår allvaret i vissa områden.

– Jag tror inte de är ute och tittar tillräckligt mycket på trafikbeteendena på olika gator. Vår bostadsrättsförening har ju drivit på i frågan i flera år, men vi har aldrig fått besök av trafikkontoret för att ge vår bild.

Man har absolut inte varit tydliga för oss om att ledningsarbeten varit akilleshälen.

Farthindren på Råckstavägen skulle byggts för fyra år sedan

I augusti 2018 beslutade trafiknämnden om 64 nya trafiksäkerhetsåtgärder på 18 gator i Hässelby-Vällingby. De skulle anläggas under 2019-2020.

Bland annat skulle fem farthinder byggas på Råckstavägen, men arbetena där har hittills inte genomförts. Sedan ett halvår tillbaka har trafikkontoret angett att åtgärderna där skjutits upp till våren 2024 på grund av ledningsarbeten på gatan.

Trafikkontoret kommer under 2024 även sätta upp en digital hastighetsskylt som visar olika hastighetsbegränsningar beroende på trafikläget på Bergslagsvägen, i höjd med Avestagatan, i Spånga.

Källa: Stockholms stad

Dödsolyckorna i landet har ökat på nytt

Nio personer dödas och drygt 4 000 skadas varje år i Stockholmstrafiken, enligt en rapport från Stockholms stad. Trafikverkets och stadens mål är noll döda.

Den långsiktiga trenden är att färre dödas i trafiken, men mellan april 2022 och mars 2023 omkom 230 personer i vägtrafiken i landet, en ökning med nio procent jämfört med perioden april 2021 till mars 2022.

Mötesolyckor med motorfordon var den vanligaste dödsolyckan. Antalet har nästan fördubblats under januari till mars 2023 jämfört med samma period föregående år, med 17 omkomna jämfört med nio omkomna.

En bidragande orsak är att det är fler bilar på vägarna igen efter pandemin. Då ökar antalet olyckor.

Källa: Transportstyrelsen och Stockholms stad

Sedan 2019 har trafikkontoret satsat 112 miljoner kronor på trafikhinder i Hässelby-Vällingby. "Vi ifrågasätter starkt hur man valt ut vissa av platserna. Vissa gator har överdrivet många fartgupp. På vissa sträckor saknas det ju helt", säger Glenn Fröwall (till höger).

Sedan 2019 har trafikkontoret satsat 112 miljoner kronor på trafikhinder i Hässelby-Vällingby. "Vi ifrågasätter starkt hur man valt ut vissa av platserna. Vissa gator har överdrivet många fartgupp. På vissa sträckor saknas det ju helt", säger Glenn Fröwall (till höger).

Stefan Källstigen

Här kräver västerortsborna nya farthinder

Mitt i har gått igenom kraven ✔️ Gatorna där flest önskemål kommer från