Klockan 08.01 på fredagsmorgonen hoppade Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus på Saltsjöbanan i Saltsjöbaden för att åka mot Glasbruksgatan på Södermalm.
En resa många Nackabor har beskrivit som kaotisk med stegrande restider efter att SL den 9 februari drog in ersättningsbussarna som körde parallellt med Saltsjöbanans tåg.
I stället för sex vagnar var det bara två på grund av vagnbrist. Från Fisksätra var alla tåg inställda, också på grund av vagnbrist.
– När vi kom till Fisksätra fick vi byta till ersättningsbuss. Det fanns ingen som kunde tala om för oss vart vi skulle gå, säger Peter Zethraeus.
– Vi fick kliva över en 75-80 centimeter hög avskiljningsmur. Jag och många andra klarade det men för en dam som gick med två käppar var det betydligt svårare, säger Mats Gerdau.
”I Fisksätra fick vi fick kliva över en 75-80 centimeter hög avskiljningsmur. Jag och många andra klarade det men för en dam som gick med två käppar var det betydligt svårare”, säger Mats Gerdau.
Petter Lundgren
”Helt oacceptabelt”
När ersättningsbussen anlände till Saltsjö-Järla station väntade byte till en annan ersättningsbuss.
– Det ska ju vara en sömlös övergång men där stod ingen buss inne, det var helt okoordinerat. Vi fick vänta i en kvart, säger Peter Zethraeus.
– Bytena var ganska kaotiska, det fanns ingen information om när bussen skulle komma eller vart vi skulle gå. Inga skyltar eller någon personal från SL som visade oss vägen, säger Mats Gerdau.
Klockan 09.00 anlände de till Glasbruksgatan. När Peter Zethraeus åkte en av de första turerna med de återinsatta tågen i februari tog resan från Saltsjöbaden till Glasbruksgatan 39 minuter – nu 59 minuter.
– Det är ett haveri utan dess like – helt oacceptabelt! Nu sätter vi press på regionen och SL men Nackaborna får gärna också höra av sig till dem så att vi får i gång trafiken här, säger Peter Zethraeus.
Resan tillbaka tog 54 minuter. Även då med ett längre stopp i Saltsjö-Järla.
– Arbetsledaren från SL som stod där tyckte själv att det var helt kaotiskt. Han visste inte åt vilket håll vi skulle gå och det fanns ingen information, säger Mats Gerdau.
Vid Saltsjö-Järla station fick kommunalråden vänta på ersättningsbussen som de betalar 3 miljoner kronor i månaden för. ”Det ska ju vara sömlös övergång”, säger Peter Zethreaus.
Petter Lundgren
Asfalterad banvall till 2026
Nacka betalar sedan i februari 3 miljoner kronor i månaden för ersättningsbussarna mellan Saltsjö-Järla och Henriksdal eftersom kommunen har asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen och hindrar tågen från att köra längre.
– Vi försöker jobba på så snabbt vi kan men det tar nog något år till. I början av 2026 ska det vara klart. Sedan skulle ju tåget kunna köra till Henriksdal om regionen har gjort vad de ska under tiden, säger Peter Zethraeus.
Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna i regionen har skrivit till trafiknämnden om Saltsjöbanan. Partierna undrar bland annat om regionen och SL passar på att renovera gångtunneln vid Nacka station nu när tågen inte rullar förbi Sickla och hur snart tågen kan gå till Henriksdal efter att banvallen är återställd.
15 miljoner för ersättningsbussar
Ersättningsbussar hela vägen från Saltsjöbaden och Fisksätra till Slussen och Cityterminalen skulle kosta totalt 15 miljoner kronor. Nacka kommun är inte berett att betala så mycket men är beredd att skjuta till pengar för extra ersättningsbussar som kör parallellt med tågen från Saltsjöbaden och Fisksätra i rusningstid. Men Peter Zethraeus och Mats Gerdau betonar att SL och regionen i så fall måste sköta trafiken.
– Frågan är ju vad vi betalar för. Jag tycket att vi fick god ammunition under den här resan – trafiken fungerar ju inte alls. Jag tror inte SL och regionen är stolta över den trafik de erbjuder. När tågen fungerar som det är tänkt är vi beredda att bidra med direktbussar, i första hand in till Cityterminalen. Men så länge de inte kan garantera tågtrafiken tycker jag att de ska återgå till att köra bussar som det var för en månad sedan, säger Peter Zethraeus.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) hänvisar frågor om vagnbristen till SL. Mitt i har sökt SL för en kommentar.