JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Efter en månad – vagnbrist på Saltsjöbanan

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus (M) upplevde kaos när de reste med Saltsjöbanan på fredagen.

Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus (M) upplevde kaos när de reste med Saltsjöbanan på fredagen.

Petter Lundgren

20250307153808
20250307160452
2025-03-07
15:38
2025-03-07 16:04

Flera avgångar ställs in på Saltsjöbanan på grund av vagnbrist – bara en månad efter att trafiken återupptogs efter två års avstängning.

– Fullständigt obegripligt att SL och regionen kör i gång tåget när man inte har några vagnar, säger kommunalrådet Peter Zethraeus (M).

Klockan 08.01 på fredagsmorgonen hoppade Nackas kommunalråd Mats Gerdau (M) och Peter Zethraeus på Saltsjöbanan i Saltsjöbaden för att åka mot Glasbruksgatan på Södermalm.

En resa många Nackabor har beskrivit som kaotisk med stegrande restider efter att SL den 9 februari drog in ersättningsbussarna som körde parallellt med Saltsjöbanans tåg. 

I stället för sex vagnar var det bara två på grund av vagnbrist. Från Fisksätra var alla tåg inställda, också på grund av vagnbrist.

– När vi kom till Fisksätra fick vi byta till ersättningsbuss. Det fanns ingen som kunde tala om för oss vart vi skulle gå, säger Peter Zethraeus.

– Vi fick kliva över en 75-80 centimeter hög avskiljningsmur. Jag och många andra klarade det men för en dam som gick med två käppar var det betydligt svårare, säger Mats Gerdau.

”I Fisksätra fick vi fick kliva över en 75-80 centimeter hög avskiljningsmur. Jag och många andra klarade det men för en dam som gick med två käppar var det betydligt svårare”, säger Mats Gerdau.

”I Fisksätra fick vi fick kliva över en 75-80 centimeter hög avskiljningsmur. Jag och många andra klarade det men för en dam som gick med två käppar var det betydligt svårare”, säger Mats Gerdau.

Petter Lundgren

”Helt oacceptabelt”

När ersättningsbussen anlände till Saltsjö-Järla station väntade byte till en annan ersättningsbuss.

– Det ska ju vara en sömlös övergång men där stod ingen buss inne, det var helt okoordinerat. Vi fick vänta i en kvart, säger Peter Zethraeus.

– Bytena var ganska kaotiska, det fanns ingen information om när bussen skulle komma eller vart vi skulle gå. Inga skyltar eller någon personal från SL som visade oss vägen, säger Mats Gerdau.

Klockan 09.00 anlände de till Glasbruksgatan. När Peter Zethraeus åkte en av de första turerna med de återinsatta tågen i februari tog resan från Saltsjöbaden till Glasbruksgatan 39 minuter – nu 59 minuter. 

– Det är ett haveri utan dess like – helt oacceptabelt! Nu sätter vi press på regionen och SL men Nackaborna får gärna också höra av sig till dem så att vi får i gång trafiken här, säger Peter Zethraeus.

Resan tillbaka tog 54 minuter. Även då med ett längre stopp i Saltsjö-Järla.

– Arbetsledaren från SL som stod där tyckte själv att det var helt kaotiskt. Han visste inte åt vilket håll vi skulle gå och det fanns ingen information, säger Mats Gerdau.

Vid Saltsjö-Järla station fick kommunalråden vänta på ersättningsbussen som de betalar 3 miljoner kronor i månaden för. ”Det ska ju vara sömlös övergång”, säger Peter Zethreaus.

Vid Saltsjö-Järla station fick kommunalråden vänta på ersättningsbussen som de betalar 3 miljoner kronor i månaden för. ”Det ska ju vara sömlös övergång”, säger Peter Zethreaus.

Petter Lundgren

Asfalterad banvall till 2026

Nacka betalar sedan i februari 3 miljoner kronor i månaden för ersättningsbussarna mellan Saltsjö-Järla och Henriksdal eftersom kommunen har asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen och hindrar tågen från att köra längre.

– Vi försöker jobba på så snabbt vi kan men det tar nog något år till. I början av 2026 ska det vara klart. Sedan skulle ju tåget kunna köra till Henriksdal om regionen har gjort vad de ska under tiden, säger Peter Zethraeus.

Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna i regionen har skrivit till trafiknämnden om Saltsjöbanan. Partierna undrar bland annat om regionen och SL passar på att renovera gångtunneln vid Nacka station nu när tågen inte rullar förbi Sickla och hur snart tågen kan gå till Henriksdal efter att banvallen är återställd.

15 miljoner för ersättningsbussar

Ersättningsbussar hela vägen från Saltsjöbaden och Fisksätra till Slussen och Cityterminalen skulle kosta totalt 15 miljoner kronor. Nacka kommun är inte berett att betala så mycket men är beredd att skjuta till pengar för extra ersättningsbussar som kör parallellt med tågen från Saltsjöbaden och Fisksätra i rusningstid. Men Peter Zethraeus och Mats Gerdau betonar att SL och regionen i så fall måste sköta trafiken.

– Frågan är ju vad vi betalar för. Jag tycket att vi fick god ammunition under den här resan – trafiken fungerar ju inte alls. Jag tror inte SL och regionen är stolta över den trafik de erbjuder. När tågen fungerar som det är tänkt är vi beredda att bidra med direktbussar, i första hand in till Cityterminalen. Men så länge de inte kan garantera tågtrafiken tycker jag att de ska återgå till att köra bussar som det var för en månad sedan, säger Peter Zethraeus.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) hänvisar frågor om vagnbristen till SL. Mitt i har sökt SL för en kommentar.

JohanKristensen
08-550 551 17

Senaste nyheterna

Margareta Lindbergh fick hjälp av oppositionsborgarrådet Andréa Hedin (M) att driva sin fråga – i en motion till kommunfullmäktige har hon föreslagit att en utredning ska genomföras för att se om träffpunkter skulle kunna servera alkohol.

Margareta Lindbergh fick hjälp av oppositionsborgarrådet Andréa Hedin (M) att driva sin fråga – i en motion till kommunfullmäktige har hon föreslagit att en utredning ska genomföras för att se om träffpunkter skulle kunna servera alkohol.

Johannes Äng

Trots stödet – Margareta, 96, är fortfarande utan vin

Nyheter

Fick besök av partiledare ✔ Frågan landade på socialministerns bord ✔ Inget har hänt ✔ "Jag kämpar fortfarande"

I höstas rasade takplattor ner från taket vid simhoppsbassängen som fick stänga akut.

I höstas rasade takplattor ner från taket vid simhoppsbassängen som fick stänga akut.

Stockholms stad

Eriksdalsbadet lagas för att hålla öppet i tio år till

Nyheter

Akuta åtgärder ✔ Ska hålla tills framtiden avgörs ✔ Undvika akut stängning

Två personer greps misstänkta för mordförsök efter en skjutning mot en dörr i ett radhus i Båthöjden på måndagskvällen den 18 november.

Två personer greps misstänkta för mordförsök efter en skjutning mot en dörr i ett radhus i Båthöjden på måndagskvällen den 18 november.

Johan Kristensen

Sköt genom huset när familjen var hemma – frias från mordförsök

Nyheter

16-åringen döms för andra brott ✔ Erkänner att han fått 50 000 kronor

Bilstölderna har minskat med 77 procent i Järfälla

I snitt har 83 bilar stulits i Järfälla per år under de senaste fem åren. Genrebild.

I snitt har 83 bilar stulits i Järfälla per år under de senaste fem åren. Genrebild.

Most Photos

20250316085754
20250311103032
2025-03-16
08:57

Antalet stulna bilar har sjunkit drastiskt i Järfälla sedan början av 00-talet.

Det är i snitt 83 bilar som har stulits i kommunen per år under de senaste fem åren, vilket motsvarar en minskning på 77 procent sedan millennieskiftet. Då låg snittet på cirka 350 stulna bilar per år, visar statistik som nyhetsbyrån Newsworthy sammanställt.

Att antalet bilstölder har minskat beror på att elektroniska stöldskyddssystem blev vanliga i nya bilar sedan slutet av 1900-talet. Andelen bilar som kan stjälas genom tjuvkoppling har därför sjunkit i takt med äldre bilar skrotas.