JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Efter föräldrarnas oro: Bygget vid Gärdesskolan pausas

Bygget har skapat trängsel i trafiken vid skolan då gående och cyklande elever ska samsas i morgonrusningen med bilar, moppar, bussar och A-traktorer.

Bygget har skapat trängsel i trafiken vid skolan då gående och cyklande elever ska samsas i morgonrusningen med bilar, moppar, bussar och A-traktorer.

Malin Lövkvist

20241004085323
20241007112804
2024-10-04
08:53
2024-10-07 11:28

Föräldrarna på Gärdesskolan reagerade kraftigt när området runt skolan förvandlades till en byggarbetsplats.

Nu har bygget pausats.

– Vi behöver ta ett omtag kring den del av projektet som genomförs i närheten av skolan. Vi tar oron från vårdnadshavare på allvar och har därför beslutat om en tillfällig byggpaus. Under den kommer vi att genomföra fördjupade utredningar och analyser för att ta reda på vilka ytterligare åtgärder som kan vidtas för att projektet ska kunna genomföras, säger Jörgen Austler, vd på Sollentuna Energi &Miljö AB, Seom.

Det är Seom som just nu bygger ut VA-nätet till Edsberg och Väsjön. Arbetet är uppdelat i flera olika etapper och en av dem går mellan Gärdesskolan och Edsbergsvägen.

När bygget brakade loss lagom till skolstarten protesterade föräldrar högljutt, i första hand på grund av försämrad trafiksäkerhet.

Vill slippa ny evakuering

Sedan dess har kommunledningen och Seom haft en dialog om bygget vid skolan och nu alltså kommit fram till att det ska pausas från och med igår den 3 oktober.

Flera föräldrar har sedan byggstarten suttit i möten med kommunen och Seom då man ansåg att de ursprungliga analyserna inte hade tagit hänsyn till barnens hälsa och säkerhet. Nu är de glada att det har gett resultat.

”Vår förväntan nu är att kommunen jobbar hårt för att Gärdeskolan ska slippa ännu en evakuering och att man frigör lekytorna som bygget har tagit i anspråk. Vi ser inga möjligheter på kort sikt att starta arbetet utan att riskera barnens hälsa”, skriver den grupp föräldrar som Lokaltidningen Mitt i träffade i september i ett gemensamt uttalande.

Åsa Snith, affärsområdeschef för vatten och avfall på Seom, förklarar att det handlar om ett stort projekt med många utmanande faktorer i ett tätbebyggt område med en redan ansträngd trafiksituation och att utredningar har gjorts ända sedan 2015.

Vi behöver ta ett omtag.

– Vi har undersökt flera alternativa dragningar för ledningarna och även olika metoder, till exempel borrning, innan vi landade i att detta var det enda genomförbara alternativet. Vi har gjort de utredningar som ska göras i den här sortens arbete.

Ändå tvingas ni pausa. De fördjupade utredningar och analyser som ska göras nu – borde de inte ha gjorts innan bygget påbörjades?

– Vi ska vara självkritiska när det blir så här. Vi borde ha varit bättre på att samordna frågorna med skolan och övriga kommunen. Det tar vi lärdom av och det är bra, för det kommer att fortsätta byggas i Sollentuna.

Området där projektet pågår kommer av säkerhetsskäl fortsätta att vara inhägnat fram till dess att arbetet kan återupptas.

Dessutom måste vissa arbetsmoment slutföras av säkerhetsskäl och för att säkerställa leveransen av fjärrvärme i området. En del personal kommer därför finnas inom arbetsområdet den närmaste tiden.

Korsningen färdigställs

När det gäller arbetet i korsningen Landsnoravägen/Malla Silfverstolpes väg, där trafikkaoset oroade föräldrarna som allra mest, är det i slutfasen och kommer att färdigställas under hösten.

– Det känns skönt att kunna slutföra i korsningen så att vi kan återställa där och inte behöva komma tillbaka. Korsningen är svår redan från början. Nu passar kommunen på att göra förbättrande åtgärder där, säger Åsa Snith.

VA-nätet byggs ut

Bara i Väsjöområdet planeras det för 4 000 nya bostäder som ska kopplas på det befintliga VA-nätet.

Arbetet med detta sker i fem deletapper, så som spillvatten i en ny bergtunnel och nya dammar i Edsbergsparken.

Etapp 4 gäller utbyggnad av VA-nätet med sträckning förbi Gärdesskolan. Arbetet har precis påbörjats på allvar. Från början beräknades det vara klart till sommaren 2026, men nu har det pausats tillfälligt.

Källa: Seom

TomasStark
08-550 551 24

Senaste nyheterna

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

Johan Kristensen

Fortsatt kaos på Saltsjöbanan – stoppar fungerande tåg

Nyheter

16 av 32 vagnar saknar hjulfel – körs ändå inte ✔ ”Vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget först”

Cliff barnes, Sue Ellen, JR, Dallas

Cliff barnes, Sue Ellen, JR, Dallas

@philip_photos/Cliff Barnes

Cliff Barnes firar 30 år som stans ständiga förlorare

Nyheter

"Gästerna får skylla sig själva" ✔ Fick inte ragg ✔ Kungabarnens möhippor

Hasselbacken har en lång historia som nöjespalats.

Hasselbacken har en lång historia som nöjespalats.

Pekka Pääkkö

Grönt ljus för kritiserade byggplaner på Hasselbacken

Nyheter

Tar hänsyn till riksintressen och grannar ✔ "Innebär en olägenhet – men inte en betydande sådan"

SL stoppar 16 oskadda tåg på Saltsjöbanan

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

Johan Kristensen

20250314121456
20250314130612
2025-03-14
12:14
2025-03-14 13:06

Saltsjöbanans tåg hann knappt börja rulla efter två års avstängning innan hälften av de 32 vagnarna hade så slitna hjul att all tågtrafik stoppades. Övriga vagnar vill SL inte köra med.

”Ej i trafik” står det på de gula skyltarna i framrutan. I SL:s depå i Neglinge har 14 vagnar parkerats utomhus, ytterligare ett par skymtar i vagnhallens fönster.

Dan Karlsson, 69, skrattar till när han går förbi. 

– Jag tänkte just att det vore en snygg bild: vagnbrist! Ja, de rullar ju inte.

Han är förtroendevald i PRO och pendlar regelbundet från Neglinge till organisationens kansli i Skärmarbrink. Före den 9 februari tog resan omkring 40 minuter. Nu kan det ta dubbelt så lång tid. Ofta ger han upp och tar bilen i stället.

– Jag vill helst inte. Men med det här busskrånglet som är nu tar det minst en timma och tio minuter, det kan ta en timma och tjugo minuter eller ännu längre tid också. Med bilen tar det 17 minuter.

”Lite ironiskt med vagnbrist – de står ju här”, säger Dan Karlsson som har fått uppåt en timma och tjugo minuters resa från Neglinge till Skärmarbrink i stället för 40 minuter.

”Lite ironiskt med vagnbrist – de står ju här”, säger Dan Karlsson som har fått uppåt en timma och tjugo minuters resa från Neglinge till Skärmarbrink i stället för 40 minuter.

Johan Kristensen

Restider skenade

Den 15 december började tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter närmare två års avstängning för bland annat bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby. 

Den 9 februari drog SL in bussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra och hänvisade alla till tågen.

Nackabornas restider skenade eftersom de tvingades byta från tåg till buss i Saltsjö-Järla eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen.

”Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel”, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

”Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel”, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Johan Kristensen

”Måste svarva hjulen”

Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att vagnarnas hjul hade slitits onormalt mycket. Flera vagnar ställdes av innan SL i måndags stoppade all tågtrafik och ersatte med bussar. 

– Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Ni har 16 vagnar ni skulle kunna köra med?

– Ja, men vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget innan vi kan släppa på trafiken igen för att inte fler hjul ska riskera att slitas. Att köra med hjulskador kan bland annat skada banan, det sliter på spåren. Vi måste alltså åtgärda hjulen på vagnarna innan vi kan använda dem igen.

Varför har hjulen slitits så mycket?

– Vi kan fortfarande inte svara på vad som är orsaken. 

Kan den nya rälsen som har lagts i Fisksätra och Tattby ha slitit på hjulen?

– Vi kan inte svara på det i nuläget. Det finns jättemånga tänkbara orsaker och vi tittar förstås på allt. Att hjul slits och behöver repareras är i sig inte ovanligt: det sker ibland vid lövhalka och i samband med växelfel och andra spårfel. Det som sticker ut är just det onormala slitaget som har skett nu och vi vet inte vad det beror på just nu.

”Spelar med våra liv”

SL fortsätter den här och nästa vecka att köra samma ersättningsbussar som trafikerade Saltsjöbanan före den 9 februari.

– Nu kan resenärerna också se realtidsinformation i reseplaneraren om en buss är försenad. I början var det bara tidtabellstiden syntes, säger Elin Lindström.

Varför?

– Det tar alltid lite tid när vi går över till ersättningsbussar innan vi får in rätt information i systemet.

Lars Karlsson har bott i Neglinge sedan 2007.

– Det var så himla praktiskt när Saltsjöbanan bara gick och gick hela vägen in till Slussen. Nu känns det jobbigt. Jag tycker att SL borde köra direktbussar in till Glasbruksgatan tills de är klara med Saltsjöbanan. Det är ju knasigt det här. De spelar med våra liv.

JohanKristensen
08-550 551 17