Nu är det snart dags för utfrågning om Lidingöbanan.
Lidingö stad har bjudit in Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Stockholm och ordförande i SL, samt Erik Norling, trafikdirektör på trafikförvaltningen.
– Jag kommer att moderera och allmänheten, våra lokalpolitiker och representanter för näringslivet får ställa frågor, säger Mikael Högskoog, pressansvarig vid Lidingö stad.
Mitt i har tidigare rapporterat om hur förseningar och inställda avgångar väckt irritation hos både styret och Lidingöborna.
Förväntar ni er att det kommer mycket folk?
– Det här engagerar ju verkligen Lidingöborna. Folk ringde till mig innan jag ens publicerat det här och tyckte att det var bra. Många har sagt att de ska försöka komma, säger Mikael Högskoog.
Mötet hålls i Gustaf Dalén-salen i Lidingö stadshus klockan 16 – 17.
– Det är ju tyvärr en tjorvig tid, men det var då de medverkande kunde komma. Mötet kommer tyvärr inte att sändas på webben, det blir för knepigt när alla ska godkänna medverkan.
Efter kritiken – då får Lidingöborna träffa SL
Lidingöbanan fortsätter att väcka känslor. I ett brev till SL har styret på Lidingö åter uttryckt frustration – och snart ska SL besöka ön. Då är även Lidingöborna välkomna.
ett och annat att säga om Lidingöbanan. Åtminstone enligt flödet i öns lokala Facebookgrupper.
Datumet är inte satt men inom kort ska SL och Lidingö stad träffas för att diskutera läget med spårvagnarna – efter att styret i ett brev har uttryckt sin frustration.
– Debaclet med Lidingöbanan fortsätter. Problem med inställda avgångar och avkortade turer har pågått ända sedan trafiken kom igång. Efter det långa uppehållet under bygget av bron hade man kunnat tro att de skulle få ordning på sina vagnar, säger kommunstyrelsens vice ordförande Anders Paulsen (LP).
– Lidingöborna – framför allt de som bor på södra delen av ön – drabbas mest. De är oerhört irriterade.
Diskussionerna mellan Lidingö stad och SL har genom åren varit många. Nu planerar staden för ett öppet möte där öborna får möjlighet att komma med sina synpunkter.
Krafttag
Mötet ska samordnas med Lidingö näringsliv, som skrivit ett eget brev till SL.
”Lidingö näringsliv, företagen på ön, föreningar, skolor och privatpersoner på Lidingö uppmanar SL att agera med krafttag för att få en Lidingöbana som fungerar dagligen enligt tidtabell, samt att skapa betydligt smidigare tvärförbindelser på ön”, skriver de i brevet.
I veckan har flera inlägg i den lokala Facebookgruppen Lidingö anslagstavla gällt Lidingöbanan. Ett av dem genererade mängder av kommentarer. Det var en bild på en av spårvagnarna som gått sönder mellan Gåshaga och Käppala, på grund av ett elfel.
Vagnen stod kvar under längre tid eftersom det behövs en vagn både framför och bakom en spårvagn som bogseras. På grund av bristen på extravagnar väntade SL med att bogsera vagnen tills rusningstrafiken var över, vilket ledde till flera förseningar.
När Mitt i rapporterade om frustrationen kring sommarens inställda avgångar var det dock inga markanta avvikelser det handlade om, enligt SL.
”Vagnbrist”
Under juni och juli ställdes 457 avgångar in på Lidingöbanan. Det handlar om drygt 5,2 procent av totalt 8 671 avgångar. Det är ännu oklart om det det har ökat eller minskat under hösten, då SL inte har återkommit i den frågan.
Vad gäller orsakerna till den senaste tidens förseningar säger SL:s presskommunikatör att det har handlat om vagnbrist.
Mötet mellan SL och Lidingö stad kommer att äga rum i Lidingö stadshus den 18 december.
"Lidingöborna kommer inte till jobbet och det kan inte fortsätta så här. Om det handlar om vagnbrist måste SL köpa in nya vagnar", säger kommunstyrelsens vice ordförande Anders Paulsen (LP).
Pekka Pääkkö