SL beslutade inför hösten att korta linje 57 med fem hållplatser på Södermalm: Nätgränd, Mjärdgränd, Barnängsbryggan, Barnängen och Tengdahlsgatan.
Ny ändhållplats blev Tullgårdsparken. Protesterna lät inte vänta på sig.
SL försökte i sista stund ta tillbaka sitt beslut, men det var för sent. Nya scheman och turer hade redan planerats in. Dessutom skulle Tullgårdsgatan grävas upp under hösten.
Så från augusti kortades linjen ändå. Beskedet blev att den skulle återställas vid övergången till vintertidtabellen 15 december.
Många protesterade beslutet att korta linje 57. Så här såg det ut tidigare i år.
Läsarbild
Ska hurra för bussen
På måndag återfår alltså bussen sin tidigare sträckning.
– Vi är så många som hört av oss till SL och förklarat hur viktig bussen är för oss här. Vi har jobbat hårt och det är fantastiskt bra att den kommer tillbaka, säger Shula Gladnikoff som bor i Norra Hammarbyhamnen.
Hon och några grannar ska fira vid hållplatserna på söndag.
– Vi samlas strax före klockan 15 och hurrar för bussen.
Månaderna utan den har varit knepiga för många, menar hon, och säger att många resor inte blivit av.
– De flesta grannar har känt sig avskurna från Skanstull och har tappat möjligheten att nå vårdcentralen. Vi är så glada att protesterna lönat sig.
Även i linjens andra ände har stäckningen lagts om. Tidigare gick den till Frösundavik, nu är ändhållplats Hjorthagen. Också boende i Solna protesterade häftigt mot ändringen, men de har inte fått gehör.
Nya bud om 57:an – Sofia blir utan buss hela hösten
Busslinje 57 ska "så snart som möjligt" återuppta sin trafik längs Norra Hammarbyhamnen, lovade SL. Men en uppgrävd gata gör att detta inte är möjligt förrän tidigast mitten på december.
Förra måndagen kapade SL, i enlighet med sitt beslut från i våras, bort 57:ans fem yttersta hållplatser på Östra Södermalm: Nätgränd, Mjärdgränd, Barnängsbryggan, Barnängen och Tengdahlsgatan.
I sista stund försökte SL ångra sig, efter att ha lyssnat på de boendes protester.
Men det var för sent, bussbolaget Keolis hade redan gjort personalscheman och planerat turerna efter den kortare rutten. SL:s instruktion var ändå att trafiken skulle återupptas "inom kort", så fort Keolis hade löst dessa teknikaliteter.
Gatan grävs upp
Men nu tillstöter ett annat hinder, som SL inte hade räknat med: Tullgårdsgatan ska grävas upp under hösten och schaktarbetena väntas pågå i cirka tre månader.
– Under denna period kan vi inte få igenom bussarna där. Det bör tidigast fungera att återinföra linje 57 till Barnängen vid tidtabellskiftet den 15 december. Det är tråkigt såklart, vi hade ju hoppats att det skulle gå att lösa tidigare, säger Sophie Gunnarsson på SL:s presstjänst.
Boende i Sofia, som kämpat hårt för att få behålla de hotade hållplatserna, har de senaste veckorna ställt frågan: Vad exakt var det som fick SL att tänka om? "Det är intressant historia värd skriva mer om. Att protesterna nått framgång får mig tro att det går att påverka", kommenterar en läsare.
Boendes synpunkter
SL:s presschef Claes Keisu svarar:
– Bakgrunden är att området har ett relativt stort resande med många äldre resande, där de topografiska förutsättningarna gör det svårt för många att ta sig till alternativa hållplatser eller till fots till Skanstull.
Till det kommer det stora antalet skolelever från Campus Södermalm, som hittills har använt hållplatsen Nätgränd, men som nu skulle öka trycket på den nya ändhållplatsen Tullgårdsparken.
– Det i sin tur riskerar att tränga undan mindre rörliga resenärer som då drabbas av en besvärlig uppförsbacke till Ringvägen och Skanstull för att komma till en buss, säger Claes Keisu.
"Tråkigt såklart"
Inte förrän i mitten av december får Barnängen tillbaka sin uppskattade busslinje.
Emil Salmaso
Besvikelsen: Så länge dröjer det innan 57:an kommer tillbaka
Glädjebeskedet: 57:ans hållplatser längs kajen räddas
SL backar. Buss 57 får tillbaka sina hållplatser längs kajen i Norra Hammarbyhamnen, efter massiva protester från boende. "Vi har tagit till oss av kritiken", säger Claes Keisu på SL.
Beslutet om omsvängningen togs i förra veckan och innebär att 57:an "så snart som möjligt" åter kommer att trafikera hållplatserna Barnängsbryggan, Mjärdgränd och Nätgränd.
Men eftersom beslutet kom så sent hinner SL inte stoppa den redan planerade indragningen, som träder i kraft måndag den 19 augusti.
– Det betyder att trafiken först dras in nästa måndag, men vi har nu gett ett uppdrag till Keolis att så snart som möjligt se till att trafiken återupptas, säger Claes Keisu, presschef på SL.
Hur länge det dröjer kan han inte säga.
”Så fort det går”
– Keolis behöver nu göra en ny planering av omloppet och bussförarnas scheman. Uppdraget är att det ska göras så fort det går, säger Claes Keisu.
Varför svänger ni?
– Vi har tagit till oss av kritiken och förstått att den här bussen behövs.
"Tagit sitt förnuft till fånga"
Kritik som grannar lyft fram mot indragningen av hållplatserna är att många äldre i området är beroende av bussen för att ta sig till Skanstull eller vidare in mot stan.
De har även pekat på att nya kvarteret Persikan, med 1 240 lägenheter, växer fram vid ändhållplatsen.
– Det är väldigt glädjande att SL tagit sitt förnuft till fånga. Jag har gått i djup sorg hela sommaren över att det skulle gå åt helvete med bussen, säger grannen Lars-G Holmström.
Frösundavik påverkas inte
Beslutet att dra in 57:ans sträckning till Frösundavik, i andra ändan av linjen, påverkas dock inte av omsvängningen. Frösundaviksborna får nöja sig med den nya busslinjen 501 till Hallonbergen som startar på måndag.
Varför kunde ni inte ändra er där också?
– Det blir samma där som på övriga linjer som påverkas. Alla som får förändringar i trafikutbudet tycker det är en försämring, det är vi medvetna om. Men det här handlar om att vi måste rätta mun efter matsäcken, säger Claes Keisu.
Lättnad för Lidingö
För två busslinjer på Lidingö, 203 och 225, blir det ändå en förbättring jämfört med tidigare beslut. Båda skulle fått neddragna turer, men dessa förändringar kommer inte att genomföras, meddelar SL.
Buss 57.
Mostphotos