Nyligen kom Trafikförvaltningen förslag på linjeförändringar under 2026 i Stockholms län.

I den föreslås 601:ans slinga via Ekbacken tas bort.

En anledning är svår framkomlighet. En annan lågt resande.

Att det är lågt resande är inte konstigt. Det menar grannarna Birgitta Hellsing, Johan Ålander och Charlotta Myrberg.

– Nej, de har under lång tid dragit ner, färre och färre tider. Då väljer man inte att planera sitt liv efter bussen, säger Johan.

En hotad slinga

Enligt dem har det gått en buss här sedan 40-talet.

I början på 00-talet hotades slingan läggas ner. För några år sedan var på tapeten igen. De visar i tabellen att bussen inte går i ena riktningen, på morgonen, när det är dags att åka till skola för barnen i området.

– Då är det väl inte konstigt om det är lågt resande, säger Birgitta.

Det är förmiddag.

Buss 601 mot Svalnäs svänger in på Fågelvägen. Den får tränga sig fram förbi en lastbil.

Sedan någon gång förra året har det pågått ett arbete på vägen, berättar de.

"Bilresandet kommer öka"

I övrigt syns inga bilar parkerade. På morgonen är det stökigare.

– Ja, det har blivit mycket bilar. Eftersom de har dragit ned har biltrafiken ökat enormt, säger Johan Ålander och tillägger:

– Om den nu läggs ner. Då blir det värre. Sedan förstår jag inte hur deras miljötänk ser ut. Bilresandet kommer öka.

Åker du bussen?

– Nej, jag åkte mycket förr, men inte längre. Delvis för att den inte går lika ofta, jag behöver veta på kvällen att jag kan komma hem med bussen, säger Johan.

Ekbackenborna Charlotta Myrberg, Birgitta Hellsing och Johan Ålander.

Ekbackenborna Charlotta Myrberg, Birgitta Hellsing och Johan Ålander.

Anton Kyhlbäck

Charlotta berättar att hon åker med busen. Likaså Birgitta Hellsing, som har blivit beroende av den på grund av en fotskada. De menar att det sker ett generationsskifte i området. Behovet av slingan ökar.

Främst för barn och gamla.

­– Då undrar man, har de tittat på en sådan sak? Det måste vägas in, säger Birgitta.

Måste gå genom träsket

En kort promenad upp på Fågelvägen nås Nora träsk.

Om slingan läggs ner blir det en promenad genom träsket eller runt Vallen. Delar av träsket saknar lampor, något de tycker känns osäkert.

En rask person skulle kunna gå sträckorna till Edsviksvägen på 10 till 12 minuter.

När vi går upp får Birgitta vila foten. Hon åker ofta bussen.

– Tyvärr kan jag inte köra bil lika enkelt med foten, säger hon.

De undrar:

– Ska man tvingas flytta från sitt hem om man har skadat sig eller har ett rörelseförhinder, säger Charlotta Myrberg och tillägger:

– Utöka tiderna, då kommer fler att åka. Alternativet att ta bort helt är inte rimligt.