Till 2030 ska Stockholm vara klimatpositivt och till 2040 helt fossilfritt, enligt stadens mål. För att uppnå detta har övergången till eldrivna fordon beskrivits som en viktig del.
Vid ett sammanträde i Järva stadsdelsnämnd tidigare i år lyfte dock en medborgare den, enligt medborgaren, väldigt bristfälliga tillgången på laddstationer i Spånga – något som fick Liberalerna att reagera och undersöka saken närmre.
I Spånga finns bara tre publika laddstationer upptäckte man, vilket också bekräftades av hemsidan Chargefinder, som samlar alla laddplatser på en karta.
I Rinkeby och Tensta fanns bara en publik laddpunkt i respektive område, men i Kista med omnejd finns betydligt fler.
– Det bor nästan 100 000 invånare i hela Järva stadsdelsområde. Att få fler stockholmare att välja elbil framför bensindrivna fordon är avgörande för att skapa en hållbar stad, men då krävs det incitament till att köpa en sådan, säger Sara Svanström (L), gruppledare i trafiknämnden.
Sara Svanström (L), gruppledare i trafiknämnden.
Anna Molander
"Avgörande hinder"
I en skrivelse till trafiknämnden ställer L nu flera frågor till styret om hur de planerar för utbyggnad av publika laddstolpar i ytterstaden och specifikt i Spånga och Järva, samt hur de planerar påskynda etableringen.
– Om staden är seriös med att nå klimatmålen måste det vara enklare att välja elbil. För de som inte har möjlighet att ladda sin bil hemma, eller de som tar bilen till sin arbetsplats i stadsdelen, kan bristen på laddstolpar bli ett avgörande hinder. Man ska inte behöva bo i innerstaden för att ha tillgång till laddplatser. Styret måste visa att det satsas över allt, säger Sara Svanström.
Bostadsbolagen ansvariga
Stockholms stads laddplatser finns framför allt på parkeringar som drivs eller ägs av stadens eget parkeringsbolag Stockholm Parkering.
När Mitt i når trafiknämndens ordförande Lars Strömgrens (MP) pressansvarige Mårten Roslund meddelar han att det är svårt för att Stockholm Parkering att etablera fler laddplatser i Järva, eftersom området nästan uteslutande är byggt med parkering på kvartersmark i stället för gatumark, vilket innebär att ansvaret förflyttas till bostadsbolagen.
"Bostadsbolagen äger stora delar av bostadsbeståndet på Järva och Stockholm Parkering har i princip inga uppdrag att drifta bostadsbolagens parkeringar i stadsdelen", skriver han.
Folk måste ha råd
Bostads- och fastighetsborgarråd Clara Lindblom (V) skriver i en kommentar till Mitt i att det är "jätteviktigt" att bygga ut laddmöjligheterna i Järva.
"Svenska bostäder har nyligen gjort det i Husby centrum och Familjebostäder är i full gång i Rinkeby. Men Liberalerna sitter ju i regeringen och har gjort det betydligt dyrare för folk att skaffa elbil så det är lite lustigt att de vill prata laddmöjligheter. Först och främst måste vanligt folk ha råd med elbil överhuvudtaget", skriver hon.
Hon meddelar att Svenska bostäder har förberett och installerat 302 p-platser totalt i Järva, och förbereder ännu fler. Det kommer totalt ge möjlighet laddning för ungefär 700 elbilsägare, så att "tillgången till hemmaladdning inte ska vara ett hinder".
Även i Rinkeby bygger Familjebostäder ut laddningen. Totalt handlar det om ungefär 200 nya laddmöjligheter som ska etableras i Järva under 2025 och 2026.