JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Elev till Nobelpristagaren: ”Vad ska du göra med pengarna?”

”Jättecoolt att en Nobelpristagare kom just till Nacka gymnasium”, säger Tea Rännar, 17.

”Jättecoolt att en Nobelpristagare kom just till Nacka gymnasium”, säger Tea Rännar, 17.

Malin Lövkvist

20231212154718
20231212154730
2023-12-12
15:47
2023-12-12 15:47

Hans upptäckt har satt mer färg på din tv-skärm. Nobelpristagaren i kemi Moungi Bawendi mötte i tisdags elever på Nacka gymnasium och fick svara på frågor om allt från cancerterapi till vad han ska göra med prispengarna.

Strax före klockan 10 på tisdagsförmiddagen steg sorlet bland eleverna i Nacka aula. 

Utanför parkerade en svart bil med texten ”The Nobel Prize” och via nödutgången slank professor Moungi Bawendi in och stegade till dånande applåder upp på scen.

Bland åhörarna fanns allt från elever med stickade tröjor, putsade glasögon och spetsade öron till dem med luvtröjor, tuggummi i munnen och mobiltelefon i handen.

”Mer definierade färger”

Moungi Bawendi berättade att han gjorde många misstag innan han till slut hittade lösningen som gav honom Nobelpriset.

Moungi Bawendi berättade att han gjorde många misstag innan han till slut hittade lösningen som gav honom Nobelpriset.

Malin Lövkvist

Nobelpristagaren medgav att just färgrikare skärmar på mobiler, tv-apparater och datorer är det fält där hans upptäckt – hur man tillverkar kvantprickar – har fått störst genomslag.

– Fördelen av att använda kvantprickar i displayer är att du kan få mycket mer definierade färger: röd, grön och blå. Tidigare var du tvungen att använda filter för att framställa de färgerna och förlorade mycket energi. Men jag hoppas att dess största betydelse fortfarande finns kvar att upptäcka.

Tea Rännar, 17, frågade Moungi Bawendi hur kvantprickar kan används vid cancerbehandlingar.

Tea Rännar, 17, frågade Moungi Bawendi hur kvantprickar kan används vid cancerbehandlingar.

Malin Lövkvist

Sju elever satte sig på varsin stol på scenen och grillade Moungi Bawendi med frågor.

– Hur kan kvantprickarna användas i cancerbehandling? frågade Tea Rännar, 17.

Moungi Bawendi förklarar att blodflödet i tumörer är komplicerat, men att kvantprickarna kan hjälpa till att lysa upp och visa hur mediciner kommer in och ut ur tumören.

– Genom att faktiskt se fraktvägen och kombinera det med medicin som gör att blodet flyter lättare kan vi utveckla bättre behandlingar.

”Vad ska du göra med pengarna?”

”Du måste inte vara smart men du måste vara nyfiken”, sa Nobelpristagaren Moungi Bawendi till eleverna på Nacka gymnasium.

”Du måste inte vara smart men du måste vara nyfiken”, sa Nobelpristagaren Moungi Bawendi till eleverna på Nacka gymnasium.

Malin Lövkvist

Moungi Bawendi delar nobelpriset i kemi med Aleksey Yekimov och Louis Brus. Tillsammans får de elva miljoner kronor i prispengar.

– Vad ska du göra med pengarna? frågade Jacob Rudbeck, 18.

– Haha! Jag har inte fått några pengar än. Det är för tidigt att säga.

– Vilket är ditt bästa råd? frågade rektorn Johan Lundberg.

– Den frågan får jag ofta sedan jag vann priset. Tidigare var det ingen som frågade mig. Var nyfiken! Det är det bästa sättet att nå framgång som forskare. Du måste inte vara smart men du måste vara nyfiken.

”Velat vinna Nobelpriset länge”

Nobelpristagaren avslutade med att signera några planscher innan han vinkade hejdå och hoppade in i den svarta bilen igen. Hans besök har fått inspirationen att spira på Nacka gymnasium.

– Jättekul! Jag går kemispecialiseringen och håller på och försöker framställa cellplast av bananskal, säger Sigrid Rosander Ljungberg, 18.

Moungi Bawendi hade ingen tanke på att vinna Nobelpriset när han var i samma ålder som eleverna. Men det har Alva Rönnmark, 18.

– Jag har velat vinna Nobelpriset väldigt länge. Jag känner mig inspirerad!

Vad vill du upptäcka?

– Det spelar inte så stor roll. Bara det gör stor skillnad för världen.

Hjälper mobiler och cancerpatienter

Moungi Bawendi professor vid MIT i Cambridge, Massachusetts, USA, får nobelpriset i kemi 2023 tillsammans med Aleksey Yekimov och Louis Brus.

Moungi Bawendi lyckades 1993 framställa kvantprickar av nästintill perfekt kvalitet vilket krävdes för att de skulle bli användbara.

Kvantprickarna är nanoteknikens minsta komponenter och används i dag bland annat för att lysa upp datorer, tv-skärmar, mobiler och ledlampor samt för att leda kirurger rätt när de ska avlägsna tumörer från kroppen.

Källa: Kungliga vetenskapsakademien.

JohanKristensen
08-550 551 17

Senaste nyheterna

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

Johan Kristensen

Fortsatt kaos på Saltsjöbanan – stoppar fungerande tåg

Nyheter

16 av 32 vagnar saknar hjulfel – körs ändå inte ✔ ”Vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget först”

Cliff barnes, Sue Ellen, JR, Dallas

Cliff barnes, Sue Ellen, JR, Dallas

@philip_photos/Cliff Barnes

Cliff Barnes firar 30 år som stans ständiga förlorare

Nyheter

"Gästerna får skylla sig själva" ✔ Fick inte ragg ✔ Kungabarnens möhippor

Hasselbacken har en lång historia som nöjespalats.

Hasselbacken har en lång historia som nöjespalats.

Pekka Pääkkö

Grönt ljus för kritiserade byggplaner på Hasselbacken

Nyheter

Tar hänsyn till riksintressen och grannar ✔ "Innebär en olägenhet – men inte en betydande sådan"

SL stoppar 16 oskadda tåg på Saltsjöbanan

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

Johan Kristensen

20250314121456
20250314130612
2025-03-14
12:14
2025-03-14 13:06

Saltsjöbanans tåg hann knappt börja rulla efter två års avstängning innan hälften av de 32 vagnarna hade så slitna hjul att all tågtrafik stoppades. Övriga vagnar vill SL inte köra med.

”Ej i trafik” står det på de gula skyltarna i framrutan. I SL:s depå i Neglinge har 14 vagnar parkerats utomhus, ytterligare ett par skymtar i vagnhallens fönster.

Dan Karlsson, 69, skrattar till när han går förbi. 

– Jag tänkte just att det vore en snygg bild: vagnbrist! Ja, de rullar ju inte.

Han är förtroendevald i PRO och pendlar regelbundet från Neglinge till organisationens kansli i Skärmarbrink. Före den 9 februari tog resan omkring 40 minuter. Nu kan det ta dubbelt så lång tid. Ofta ger han upp och tar bilen i stället.

– Jag vill helst inte. Men med det här busskrånglet som är nu tar det minst en timma och tio minuter, det kan ta en timma och tjugo minuter eller ännu längre tid också. Med bilen tar det 17 minuter.

”Lite ironiskt med vagnbrist – de står ju här”, säger Dan Karlsson som har fått uppåt en timma och tjugo minuters resa från Neglinge till Skärmarbrink i stället för 40 minuter.

”Lite ironiskt med vagnbrist – de står ju här”, säger Dan Karlsson som har fått uppåt en timma och tjugo minuters resa från Neglinge till Skärmarbrink i stället för 40 minuter.

Johan Kristensen

Restider skenade

Den 15 december började tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter närmare två års avstängning för bland annat bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby. 

Den 9 februari drog SL in bussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra och hänvisade alla till tågen.

Nackabornas restider skenade eftersom de tvingades byta från tåg till buss i Saltsjö-Järla eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen.

”Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel”, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

”Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel”, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Johan Kristensen

”Måste svarva hjulen”

Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att vagnarnas hjul hade slitits onormalt mycket. Flera vagnar ställdes av innan SL i måndags stoppade all tågtrafik och ersatte med bussar. 

– Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Ni har 16 vagnar ni skulle kunna köra med?

– Ja, men vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget innan vi kan släppa på trafiken igen för att inte fler hjul ska riskera att slitas. Att köra med hjulskador kan bland annat skada banan, det sliter på spåren. Vi måste alltså åtgärda hjulen på vagnarna innan vi kan använda dem igen.

Varför har hjulen slitits så mycket?

– Vi kan fortfarande inte svara på vad som är orsaken. 

Kan den nya rälsen som har lagts i Fisksätra och Tattby ha slitit på hjulen?

– Vi kan inte svara på det i nuläget. Det finns jättemånga tänkbara orsaker och vi tittar förstås på allt. Att hjul slits och behöver repareras är i sig inte ovanligt: det sker ibland vid lövhalka och i samband med växelfel och andra spårfel. Det som sticker ut är just det onormala slitaget som har skett nu och vi vet inte vad det beror på just nu.

”Spelar med våra liv”

SL fortsätter den här och nästa vecka att köra samma ersättningsbussar som trafikerade Saltsjöbanan före den 9 februari.

– Nu kan resenärerna också se realtidsinformation i reseplaneraren om en buss är försenad. I början var det bara tidtabellstiden syntes, säger Elin Lindström.

Varför?

– Det tar alltid lite tid när vi går över till ersättningsbussar innan vi får in rätt information i systemet.

Lars Karlsson har bott i Neglinge sedan 2007.

– Det var så himla praktiskt när Saltsjöbanan bara gick och gick hela vägen in till Slussen. Nu känns det jobbigt. Jag tycker att SL borde köra direktbussar in till Glasbruksgatan tills de är klara med Saltsjöbanan. Det är ju knasigt det här. De spelar med våra liv.

JohanKristensen
08-550 551 17