Många Östbergabor saknar redan buss 168, Gullmarsplan-Östberga, som lades ner i samband med att SL ändrade tidtabell i december.

En kylslagen tisdagsmorgon möter vi Elias Seyoum vid Östberga torgs busshållplats, där numera enbart 134:an stannar. Sedan buss 168 försvann har flera saker förändrats för honom.

– Jag handlar numera mat i Liljeholmen i stället för vid Gullmarsplan. Jag ska även byta gym och tandläkare för att hinna med, säger Elias Seyoum.

Han har ungefär en kvarts längre restid till jobbet nu, och hans barn som går i skola i Gubbängen får byta flera gånger eller gå längre.

– Det är mörkt och kallt nu på morgonen, det känns inte helt bra, säger Elias Seyoum, som har bott i Östberga 16 år.

Han tycker att området blir isolerat.

– Nu finns det bara en buss, som många är helt beroende av. Vi behöver alternativ. Jag har förmånen att kunna jobba hemma och undviker helst fullpackade bussar, men det är inte alla som har det valet.

"Inte alls bra"

Vi tar sällskap i snön med Zein Omer, som ska ta 134:an från Branten.

– Det är inte alls bra att de har tagit bort 168:an. Det är klart att man kan ta tvärbanan från Årstaberg, men det blir krångligare och tar tid. De sa att det skulle bli tätare trafik för buss 134, men i praktiken är vi många som står och väntar i kylan på bussar som inte kommer, säger Zein Omer.

Zein Omer säger att det inte märks av någon utökad turtäthet för den återstående busslinjen, 134.

Zein Omer säger att det inte märks av någon utökad turtäthet för den återstående busslinjen, 134.

Angie Gray

SL har tidigare sagt att man identifierat en "överkapacitet" i Östberga när man sett över hela utbudet i SL-trafiken, och att trafiken utökas på busslinje 134.

När Mitt i ställer frågan i en lokal grupp på Facebook hur det fungerar med kollektivtrafiken nämner flera att 134:an, mellan Liljeholmen och Östberga, numera är överfull. Andra vittnar bland annat om svårigheter med att ta sig till vårdcentral, flera byten och problem med att komma på bussen med barnvagn.

Promenerar

Östbergabon Sara Hellman är föräldraledig med sonen Elias och går på BVC i Årsta. Sedan bussen dit försvann så promenerar hon i stället.

– Det är inte världens avstånd, men det är inte så skönt ute nu. Det var smidigare med två bussar att välja mellan.

Att Östberga ska få tunnelbana är en föga tröst, tycker de som Mitt i möter. Den kan nämligen vara klar tidigast om tio år.

Sara Hellman promenerar till BVC i Årsta med Elias, 10 månader, sedan bussen slutat gå.

Sara Hellman promenerar till BVC i Årsta med Elias, 10 månader, sedan bussen slutat gå.

Angie Gray

– Då kan man ju ha hunnit flytta, säger Sara Hellman.

Victor Siljevik (M) sitter i stadsdelsnämnden och är ersättare i regionfullmäktige. Han är också Östbergabo och säger att de två bussalternativen var anledningen till att han flyttade till Östberga, trots att det anses ligga lite avsides.

– Vi lägger skrivelser och driver på opinionen, men vi styr vare sig i kommunen eller regionen. Det är anmärkningsvärt att man höjer skatten och avgiften för SL-kortet, samtidigt som man drar in viktiga förbindelser, säger Victor Siljevik.

Avböjer intervju

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) avböjer en intervju om situationen i Östberga, och hänvisar till trafikförvaltningens trafikplanering när det gäller enskilda busslinjer. Fendert har tidigare till Mitt i kommenterat beslutet att dra in busslinjer så här:

– Jag hade önskat att vi kunde hålla ut och vänta in att resenärerna hittar tillbaka till kollektivtrafiken, men när regeringen lämnar oss helt utan stöd har vi inget annat val.