En efter en dyker laddstolparna upp – alla med olika prismodeller. Fem av de tolv laddaktörer som finns i innerstan har någon variant av minutpåslag, en extra avgift för varje minut som går. Leverantörerna uppger att syftet är att få ruljangs på bilarna.

El är dyrare än bensin

Men det uppskattas inte av alla.

– Min plug in-hybrid laddar långsamt och tar mycket ström. Med minutpåslaget blir det dyrare att köra på el än på bensin, säger James Holm, elbilsägare.

– Hos Qwello kostade det 97 kr när jag laddade, medan det gick på 72 kronor hos en leverantör utan minutpåslag. Laddar du varje dag gör det skillnad. Min bil kan bara gå 4,5 mil på el.

Enligt Qwello är det svårt att hitta betalningsmodeller som passar alla.

– I somras tog vi bort minutpriset och ökade till 5 kronor/kWh. Då fick vi in klagomål från kunder som har rena elbilar, säger Therese Enman, kundtjänstchef på Qwello.

Laddplats på Södermalm.

Laddplats på Södermalm.

Marika Niklasson

Tog tillbaka avgiften

I augusti tog de tillbaka minutpåslaget och sänkte kilowattpriset. Att minutpåslaget kan göra det dyrare för bilar som laddar långsamt är Qwello medvetna om. 

– Vi är transparenta med att det kan vara bättre för vissa hybrider att ladda hos andra operatörer. Eller så kan de ladda hos oss via roamingpartners.

EON och Incharge (Vattenfall), har ett minutpris på sina snabbladdare som drar i gång efter en viss tid.

Parkeringsreglerna styr

– På våra snabbladdare, 50 kW och uppåt, har vi en minutavgift efter 90 minuter då vi räknar med att man ska vara färdigladdad. På våra platser får man inte heller stå längre enligt parkeringsreglerna, säger Björn Öster, ansvarig för utbyggnad av publika laddnätverk på Incharge.

Han lägger till att man kan starta en ny laddning för att slippa minutpåslaget, om bilen inte skulle vara fulladdad efter 90 minuter. EON har resonerat på liknande sätt och har minutpåslag efter 45 respektive 60 minuter på sina snabbladdare.

– Tidsbegränsning på 30 minuters parkering har man uteslutande på snabbladdningsplatser. Nästan alla andra har tre timmar. Klockan 19–07 är det fritt, säger Nils Blom, projektledare på trafikkontoret.

Regelverk kring bland annat boendeparkering kan göra att skyltningen blir lång och krånglig på laddplatser.

Regelverk kring bland annat boendeparkering kan göra att skyltningen blir lång och krånglig på laddplatser.

Marika Niklasson

Fri marknad

Kostnaden för laddning betalas direkt till laddoperatörerna. Stockholms stad, som ger tillstånd för laddplatserna, kan inte påverka prissättningen som regleras med ett civilrättsligt nyttjanderättsavtal, berättar Nils Blom.

På många platser ska även parkeringsavgift betalas till Stockholms stad. Är den betald kan en elbil stå kvar, även om bilen är färdigladdad – dock kan alltså minutpåslag för laddstolpen tillkomma.

Flera av de laddoperatörer som Mitt i varit i kontakt med anser att det är ett stort problem att bilar står vid laddplatser utan att ladda. Staden kan endast kontrollera och bötfälla om fossildrivna bilar står på platsen eller om bilen står längre än de får enligt parkeringsreglerna. Däremot ligger det inte på parkeringsvakterna att se om elbilen är kopplad till stolpen eller inte.

– Det är viktigt att den laddinfrastruktur som byggs används så effektivt som möjligt. Det är dock inte något som kan kontrolleras av parkeringsvakter då det enligt nationell lagstiftning inte är möjligt att kravställa att laddning ska pågå. Det enda som kan regleras, och därmed kontrolleras, är om det är ett fordon som kan laddas med extern el som står på platsen, säger Nils Blom.

Har du koll på laddningen?

Malin Häverborn, vid Norr Mälarstrand.

Malin Häverborn, vid Norr Mälarstrand.

Olle Anrell

Malin Häverborn parkerar vid Norr Mälarstrand.

– Jag kör mest med Teslas laddare. Om man står på Teslas laddplatser får man betala mer om man står länge, och det är högt tryck på laddarna. Men det är bra, då står inte folk där i onödan.

Evan Patros, på Södermalm.

Evan Patros, på Södermalm.

Marika Niklasson

Evan Patros laddar taxibilen på Södermalm.

– Jag har bara haft elbilen i en vecka, och tycker att det är otydligt skyltat på laddstolparna vad som gäller. Alla operatörer har inte så tydliga hemsidor heller.

Daniel Ekberg, på Södermalm.

Daniel Ekberg, på Södermalm.

Marika Niklasson

Daniel Ekberg laddar företagsbilen på Södermalm.

– Det är en djungel med de olika operatörernas priser. På många ställen är det otydligt om man även ska betala för parkering. Jag skulle ladda på en bensinmack en gång och fick inte i gång laddaren. Till sist frågade jag en som jobbade där, men hon sa att de inte hade fått någon utbildning om hur laddarna fungerar.

Kicci Glans, vid Rådhuset.

Kicci Glans, vid Rådhuset.

Olle Anrell

Kicci Glans parkerar vid Rådhuset.

– Jag har en laddhybrid och laddar oftast i p-hus där det ingår i taxan. Det är bäst när det ingår, med Easypark kan jag välja om jag vill ladda eller bara parkera. Man orkar inte med alla olika appar eftersom det kan vara så krångligt. Jag laddar ibland för att hålla ner bensinförbrukning.

Niklas Carlsund på Södermalm.

Niklas Carlsund på Södermalm.

Privat

Niklas Carlsund bor på Södermalm där han laddar sin elhybrid.

– Problemet är att det är mycket dyrare att ladda i innerstaden, än till exempel ute i Nacka. Vissa operatörer har minutpåslag och det kan bli skyhöga avgifter. Det är nästan dyrare att köra vår hybrid med el, än bensin. Så ska det inte vara. Stockholm stad borde upphandla om priserna.