– Situationen i pendeltågstrafiken har länge varit oacceptabel. Vi öronmärker nu 75 miljoner för att få bukt med kaoset, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.
Vad det innebär konkret ska förvaltningen återkomma om. Under hösten har tågbolaget MTR bara kunnat leverera 80-90 procent av den beställda pendeltrafiken.
När blir det åter 100 procent?
– Jag kan inte lova något. Men min förhoppning är att vi med det här tillskottet ska kunna få full leverans, säger Fendert.
I budgeten som presenterades på onsdagen höjs SL-kortet med 50 kronor nästa år och med ytterligare 40 kronor 2025.
Det ska jämföras med den 20-lapp i höjning som Moderaterna tidigare har haft som förslag.
– Regeringen har i en historiskt svår tid lämnat kollektivtrafiken i fritt fall. Nu skapar vi ändå förutsättningar för att inte behöva göra några ytterligare drastiska förändringar i trafiken, sa Anton Fendert (MP), trafikregionråd under presskonferensen.
Nedskärningar ligger fast
De nedskärningar på busslinjer runt om i länet som redan är aviserade inför 2024 ligger fast. Inom kort kommer också förslag på hur innerstadsbussarna ska anpassas efter det minskade bussresandet.
Den enda satsning som görs inom kollektivtrafiken inför 2024 blir att åldersgränsen för att barn ska få åka gratis med en betalande vuxen höjs från 7 till 11 år.
– Det får stor betydelse för många familjer. Och det är en förändring som blir permanent, säger Anton Fendert.
"Mindre, sämre, dyrare"
SL-taxan fryses också under 2024 för alla med reducerad avgift: ungdomar, studenter och pensionärer – en prioritering av de grupper som har det svårast att få ekonomin att gå ihop, enligt den politiska majoriteten.
Moderaternas kritik mot trafikbudgeten är hård:
– De lovade mer, bättre och billigare. Det blir mindre, sämre och dyrare. S, C, MP och V genomför nu de största nedskärningarna i SL-trafiken på decennier och den största prishöjningen på 20 år. De ljög. Stockholmarna betalar, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
"Så långt det är möjligt"
Anton Fendert (MP) svarar:
– Det går inte att ta moderaternas kritik på allvar. De har föreslagit taxehöjningar och taxesänkningar om vart annat, beroende vad som låter bra. Vi har nu lagt en budget som skyddar kollektivtrafiken så långt det är möjligt i ett mycket svårt läge.
Totalt ökar anslagen till Trafikförvaltningen, som är huvudman för SL, med 1,1 miljarder, vilket är en ökning på 10 procent. Av detta kommer 250-300 miljoner från biljettprishöjningen.