Göteborg

Ida Redig släppte nyligen singeln Regniga nätter, soliga dagar som i veckan följdes upp av musikvideon inspelad på Hotell Eggers. 

– Jag älskar den här videon! Den är bättre än Netflix & Chill, säger Ida Redig som kände att hon ville gå ut starkt med en riktigt ösig låt.

– Den kändes helt rätt nu, och sätter tonen för sommaren och musiken som kommer senare under året.

Låten är skriven och producerad av Ida själv och Kristofer Östergren från Melody Club, som också står som co-writer på flera av låtarna till kommande EP Du tog kär, jag tog lek som släpps 26 september.

– Vi är ett grymt team, både han och jag är melodifreaks. Vi är också extremt musikaliska, lite som två nördar! Allting handlar om ett nyskapade och ett nytänkande och det tycker jag att vi har. Han förstår mig och han låter mig vara precis som jag är! 

Men även om Ida Redig mer än gärna samarbetar under låtskrivandet så landar alltid huvudansvaret på det egna alter egot GIRL, med stora bokstäver, att lägga den sista finishen på slutresultatet. Och det finns absolut inget utrymme för prestige eller sura miner. 

– Jag har en sjukt hög integritet när det gäller min musik, känner jag att det inte funkar så är det så. Det är jag som har sista ordet och det är alltid jag som knyter ihop påsen själv. Det är ett måste!

Söker tidlös musik

Hon var inget uttalat Melody Club-fan på den tiden när Electric och Destiny Calling spelades i var och varannan radiokanal. Då lyssnade Ida Redig på PJ Harvey, The Hives och The Cardigans.

– De banden var mina husgudar när jag var liten. Men självklart, Melody Club hade grymma låtar och Kristofer är en grym låtskrivare. Det är tidlös musik på många sätt. Och det är det jag också strävar efter att skapa.

Ida Redigs största krav på sig själv, förutom att skriva riktigt bra musik, handlar om att inte haka på trender utan att alltid göra det som känns rätt för henne själv. 

– Min musik idag låter inte likadan som den gjorde för tio år sedan. Jag följer min egen musikaliska intuition, så om tio år kommer mitt sound troligtvis inte låta som det gör idag. Det är en naturlig utveckling.

För Ida har det alltid varit ett medvetet val att inte hålla fast vid en genre. Från första till andra plattan blev det övertydligt, från stillsam akustisk vispop till modern synthpop. En period som Ida ser tillbaka på som ”självlärd”. Hon tog lån, byggde en egen musikstudio och gav sig fan på att fixa allting själv.

– Jag skaffade mig verktyg att göra allt själv, efter eget huvud. Jag gillade inte att vara låst vid att någon annan satt vid spakarna. Det är så lätt att tappa bort sig när man jobbar med andra. Jag ville inte förlita mig på andras kunnande och behöva förklara hur jag ville att det skulle låta. Men den friheten kom också alla mina egna idéer jag hade fram på ett helt annat sätt än tidigare.

Går på känsla

Hon är inte överdrivet förtjust i mediaattityden som omgärdade tiden kring genombrottet.

– I samband med debuten försökte alla placera mig i ett fack, att sätta en etikett på det jag gjorde, men jag gillade inte att bli kallad singersongwriter. Jag är inte EN sak, jag är sjukt musikalisk! Jag kan göra vad som helst, jag kan spela klassiska stycken på pianot, jag kan spela jazz, har spelat i rockband och haft ett punkband… Och jag lyssnar på otroligt mycket olika musikstilar. Vilket innebär att mitt bibliotek för att göra låtar är väldigt stort och brett. Varför skulle jag inte utnyttja det och alltid sträva efter att göra låtar som är bra istället för att låsa mig vid en specifik genre?

– Men samtidigt, jag tänker inte musikteori, räknar ackord, terser och maj7:or. Allt handlar i slutänden om känsla!

Nu sitter hon där med långt över 40 miljoner streams på Spotify och en herrans massa släpp – tre album, två ep och 26 singlar. Och en minst sagt bra bredd på udda covers, från svenska klassiker som Du gamla du fria och Visa vid vindens ängar, över Elvis och Depeche Mode till Iggy Pop och The Passenger.

– Jag gillar att göra covers på låtar som är skitdåliga, fast helt på mitt sätt. Det är det roligaste! Den första jag gjorde professionellt var Elvis hit A Little Bit Conversation och det var roligt för den är verkligen sååå dålig. Men med en annan känsla och ett annat uttryck blev det jättebra och sen har jag bara fortsatt på det sättet. Inte alltid, men ibland. Min senaste var en cover på Loreens Eurovisionvinnare Tattoo och det är ju tvärtom en fantastisk låt.

Och så där håller hon på. Ida Redig kan prata musik i ett närmast ändlöst flöde, så vän av ordning och omväxling i vardagen undrar lätt nyfiket om hon någonsin har tid över för annat?

– Jag tycker om att träna, försöker träna så mycket som möjligt. Har precis tagit blått bälte i Taekwo-Do, tränar boxning och gym bland annat. Men min nya hobby är hydroponisk odling, alltså odling med endast vatten och växtnäring. Det är ganska mycket jobb för att få igång allting men sedan sköter det sig själv. Älskar det!