Trafikförvaltningen har nyligen presenterat sin rapport ”Framtidens tunnelbane- och spårutbyggnad” där 20 nya spårsträckningar presenteras för region Stockholms politiker.

Målet är att korta restider, möta framtida resebelastning och minska antalet byten. Det ska ske främst med utbyggd tunnelbana och spårväg. Inget av de 20 förslagen berör pendeltåget. Det finns heller inga planer på att dra tunnelbanan till Sollentuna.

– Sollentuna har redan bra förbindelser till både Arlanda och Stockholm med pendeltåg. Tunnelbana är inte något vi i dagsläget ser behov av, däremot förväntar vi oss att regionen tar sitt ansvar för att pendeltågen går i tid både nu och i framtiden, det är viktigt för oss Sollentunabor, säger kommunstyrelsens ordförande Henrik Thunes (M).

11 nya kilometer

Helt lottlösa när det gäller idéer på nya spårförbindelser är Sollentuna emellertid inte. Innan tvärbanan ens har nått den tilltänkta slutstationen Helenelund finns redan nu förslag om att bygga på den österut, till Täby centrum, genom att korsa Edsviken norr om Tegelhagens badplats.

Den skulle kunna bli 11 kilometer lång och få åtta nya hållplatser, varav två i Sollentuna, och restiden mellan Täby centrum och Helenelund beräknas till 16,5 minuter.

Enligt trafikförvaltningen skulle det avlasta både Roslagsbanan och busstrafiken i Täby, Danderyd, Bergshamra och Sollentuna.

Även västerut

Även åt andra hållet skulle det enligt regionen fungera att bygga ut tvärbanan. Trafikförvaltningen föreslår en ny spårvägslinje mellan Vällingby och Helenelund. Det skulle ske genom en ny spårväg mellan Vällingby och Ursvik, och att befintlig spårväg i form av Kistagrenen nyttjas mellan Ursvik och Helenelund. Sträckningen som föreslås är 9,3 kilometer lång och inkludera elva nya stationer.

Förslaget medför enligt trafikförvaltningen ”förhållandevis stora förändringar i resandemönstret” då både buss- och en del pendeltågsresande skulle flyttas över till spårvägen.

Henrik Thunes är desto mer positiv till en eventuell utbyggnad av tvärbanan.

– Ja, med framdragning och förlängning av den får vi ännu bättre kollektivtrafik, säger han.

Förslagen från trafikförvaltningen ska ses som underlag till framtida beslut. Om och när de blir verklighet återstår att se. Projekten behöver också finansiering.