Artikeln är uppdaterad

En del personer befarar att byggväggen där lastbilar ska köra fram och tillbaka till bygge och massupplag i Bergholmsbacken senare permanentas som allmän bilväg mellan Skarpnäck och Bagarmossen.

För att undanröja denna risk och farhåga meddelar den rödgröna majoriteten nu att man ska starta en utredning med syftet att Bagarmossenskogen blir naturreservat.

– Genom att göra Bagisskogen till naturreservat ser vi till att den tillfälliga byggvägen blir just tillfällig. Det här är en otroligt viktig utveckling av Skarpnäck där vi ska få hela nio nya bostadskvarter med hyresrätter, bostadsrätter, vård- och omsorgsboende, förskola och så småningom även idrottshall, säger fastighetsborgarråd Clara Lindblom (V) i ett gemensamt pressmeddelande från den rödgröna majoriteten.

Barn passerar byggväg

På exploateringsnämnden den 13 juni kommer också frågan om den kritiserade och omdebatterade byggvägen upp på bordet igen. Klagomålen från ortsbor har varit många.

På Vinggatan på väg till och från Skarpnäcks IP kommer nämligen barn, ungdomar och andra korsa den planerade byggvägen. Klagomål har också framförts om att djurlivet, bland annat fladdermöss, i Bagarmossenskogen, störs av lastbilstrafik och slammer. Vidare bland annat att det stora parkområdet som används för rekreation, lek och idrott kommer att störas av transporterna.

Något annorlunda dragning

Inför mötet avslöjar den rödgröna majoriteten att de nu tänker sig en något annorlunda dragning jämfört med tidigare.

Byggvägen ska enligt den nya planen fortfarande gå via Vinggatan intill Skarpnäcks IP, men efter det ledas upp på gång- och cykelvägen genom Bagarmossenskogen och vidare upp i Bergholmsbacken.

De östra delarna av gång- och cykelvägen Skarpnäcksvägen föreslås bli ny byggväg. I nedre vänstra hörnet Skarpnäcks IP. I övre högra hörnet Bergholms bollplan där stenkross och massupplag ska bli.

De östra delarna av gång- och cykelvägen Skarpnäcksvägen föreslås bli ny byggväg. I nedre vänstra hörnet Skarpnäcks IP. I övre högra hörnet Bergholms bollplan där stenkross och massupplag ska bli.

Google maps

I tidigare planer gick byggväg enligt det blå strecket som börjar vid tumnageln på Vinggatan. Nu planeras byggvägen något ovanför på gång- och cykelvägen.

I tidigare planer gick byggväg enligt det blå strecket som börjar vid tumnageln på Vinggatan. Nu planeras byggvägen något ovanför på gång- och cykelvägen.

Angie Gray

I pressmeddelandet beskriver den rödgröna majoriteten omdragningen genom skogen som en "nedbantning av byggvägen".

– Jag är glad att Bergholmsbacken redan nästa år kommer att börja utvecklas med 700 välbehövliga bostäder. Det här är ett viktigt projekt och vi har jobbat hårt för att åstadkomma en så bra trafiklösning som möjligt under byggperioden, säger exploateringsnämndens ordförande Anders Österberg (S) i pressmeddelandet.

"Vi är chockade"

Bland de tongivande kritikerna i närområdet finns Ylva Bexell, Antonie Grahamsdaughter och Astrid Bennes. I ett långt brev till Mitt i skriver att de är chockade över den rödgröna majoritetens beslut som de menar strider mot både miljölagar och barnkonventionen och att ett naturreservat efter exploateringen som bland inbegriper en stenkross inte hjälper.

"Man har inte utrett flera möjliga alternativ till byggväg, vilket var ett av uppdragen från kommunfullmäktige. Istället för att använda befintliga breda och bra vägar i Bagarmossen, väljer man att göra stora ingrepp på värdefull skog och på en smal lokalgata i Skarpnäck." 

Ylva Bexell och Antonie Grahamsdaughter på gång- och cykelvägen som leder upp i Bergholmsbacken.

Ylva Bexell och Antonie Grahamsdaughter på gång- och cykelvägen som leder upp i Bergholmsbacken.

Arkiv/Anders Björklund

Moderaterna kritiska

Moderaterna har inför exploateringsnämnden meddelat Mitt i att de motsätter sig en dragning av byggvägen via Vinggatan. Partiet vill också att alternativ till byggvägg till Bergholmsbacken utreds vidare.

– Någon alternativ sträckning för byggvägen än rakt söderut från byggområdet i Bagis in i Skarpnäck/Vinggatan presenteras inte och verkar överhuvudtaget inte vara aktuell. Detta är i grunden en dimridå. Moderaternas motstånd ligger fast säger Dennis Wedin (M) oppositionsborgarråd till Mitt i.

När Anders Österberg (S) får höra om M:s kritik säger han i en skriftlig kommentar:

– Exploateringskontoret har utrett flera alternativ och gjort ett gediget arbete för att åstadkomma bästa möjliga lösning under byggperioden, och till skillnad från Dennis Wedin (M) litar jag på expertisen som grundligt studerat de olika alternativen.