Oppositionspartiet har ännu inte lämnat in sin motion till Stockholms kommunfullmäktige. Men idén som SVT var först med att uppmärksamma är uppseendeväckande inte bara i bokstavlig mening.
Den som ser upp ska inte som i dag bara se en topp – utan två. Partiets idé är att använda schaktmassor från tunnelbanebygget av gula linjen och bilvägen östlig förbindelse. Detta för att höja befintlig topp men också bygga ett helt nytt berg.
På så sätt skulle det enligt partiet gå att öppna ytterligare skidbackar, men också göra dagens nedfarter längre. Partiet vill att staden utreder saken.
– Det skulle också vara en miljövinst i stället för att transportera schaktmassorna långt från Stockholm, säger Centerpartiets gruppledare Jonas Naddebo i en skriftlig kommentar.
Förslaget skulle om det blir verklighet ge skidåkning även söderut mot Hammarbyhöjden. Dagens nedfarter går norrut mot Södermalm.
Anders Berensson Architects
Har ni fått någon respons från andra partier eller Skistar?
Har svårt att se att Skistar skulle tacka nej.
– Inte än. Har svårt att se att Skistar, som driver verksamheten där, skulle tacka nej till möjligheten att skala upp sin verksamhet. Men det är ju Stockholms stad som äger Hammarbybacken och Centerpartiet vill såklart att stockholmarna ska kunna ha så mycket glädje av ett aktivitetsberg mitt i stan såväl vinter som sommar.
Förslaget kan låta galet. Men även dagens Hammarbybacken är byggd av massor. Sedan en hoppbacke byggdes 1919 har berget höjts fler gånger. Senaste gången år 2007.
Före- och efterbild av hur det ser och skulle se ut från Södermalmshållet.
Anders Berensson Architects
Hur ser ni på riskerna för miljöpåverkan med att lägga schaktmassor här?
– Givetvis måste man ta i beaktande vad marken använts till tidigare vilket kommer variera beroende på den exakta platsen för schaktmassorna. En del kanske inte går att återanvända, andra kanske måste saneras medan vissa är okej som de är. Men självklart ska det undersökas innan de används.