Vi står intill den jättelika grushögen där den slingrande vägen tar slut. Här ska det byggas en ny bussgata och gång- och cykelväg som totalt är elva meter bred och som fortsätter rakt in i skogen.

Berg ska sprängas, träd fällas och Vidjabor som bor längs med sträckan får vägen in på knuten eller en flera meter hög slänt på tomten.

– Det är helt överdimensionerat. Så här ser det ju inte ut i Stuvsta eller Hörningsnäs, varför ska det vara så här? Man måste väl gå varsamt fram och anpassa sig efter naturen, säger Susanne Havn.

Vidja är ett gammalt fritidshusområde där allt fler bor året runt och som nu ändrar karaktär. I snart 20 år har det varit tal om att det ska bli kommunalt vatten och avlopp i området. Den första etappen är genomförd och i samband med VA-utbyggnaden görs också en ombyggnad av vägarna för att fler ska kunna bo permanent och få större byggrätter.

Bussgatan som nu byggs är en del av en detaljplan som antogs 2016. Enligt detaljplanen, som överklagades innan den vann laga kraft, handlar det om 80 nya fastigheter som kan exploateras i Vidja.

– Vi säger inget om att det ska bli kommunalt vatten och avlopp, det måste det bli. Och att man bygger ut vägarna i samband med det förstår vi. Men vi behöver inte de här stora vägarna. Det är knappt någon som får närmare till busshållplatsen, säger Susanne Havn.

Maja Janevi bor på Näktergalsvägen, huset är byggt direkt på bergsknallen. Hon kommer att få bussgatan utanför husknuten. Precis nedanför farstutrappan står en arbetspinne som markerar arbetsområdet. "Vi får inget bullerplank trots att vägen ska gå precis utanför", säger hon.

Maja Janevi bor på Näktergalsvägen, huset är byggt direkt på bergsknallen. Hon kommer att få bussgatan utanför husknuten. Precis nedanför farstutrappan står en arbetspinne som markerar arbetsområdet. "Vi får inget bullerplank trots att vägen ska gå precis utanför", säger hon.

Angie Gray

Många är emot planerna

I dag går bussen på Vidjavägen och vänder en bit in i området. Utbyggnaden innebär att bussen ska gå i en båge omkring 800 meter längre in i området innan den vänder.

Många rödgula plastband är fästa runt tomter. Det är berörda fastighetsägare som inte skrivit på avtalen med kommunen.

– Från början var det en tredjedel som inte gått med på avtalen. Men eftersom detaljplanen vunnit laga kraft får vi tillträde till fastigheterna via lantmäteriet allt eftersom, säger Tomas Silén, projektledare på gatuprojektsektionen.

Han får ta emot många frågor från upprörda Vidjabor.

– Det är många som hör av sig. Många är arga och har frågor kring bussgatan, säger han.

Eftersom det kommer in så mycket frågor överväger kommunen nu att ha en kommunikatör som ska vara talesperson för projektet.

De här stora klippblocken i skogen står i vägens färdriktning och kommer att sprängas för att vägen ska kunna byggas. Arbetspinnarna är redan utsatta.

De här stora klippblocken i skogen står i vägens färdriktning och kommer att sprängas för att vägen ska kunna byggas. Arbetspinnarna är redan utsatta.

Angie Gray

Kostnaderna fördubblats

Flera andra sträckningar har avfärdats då lutningen på vägarna är för branta för att bussen ska kunna gå där, står det i detaljplanen. Bussens dragning i Vidja och lägen för hållplatser har diskuterats fram tillsammans med trafikförvaltningen i regionen.

Redan i handlingarna från 2016 står att många Vidjabor inte vill ha bussgatan, eftersom de tycker att den är onödig.

– En detaljplan är sedan länge beslutad som förändrar området i grunden egentligen Ett led i det är att förse området med bättre kollektivtrafik. Bussgatan möjliggör kollektivtrafiken och det kommer att bli betydligt fler permanentboende så det är viktigt, säger Emil Högberg (S), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnadsfrågor.

Kostnaderna har gått upp rejält och utbyggnaden av vägarna i Vidja beräknas kosta 401 miljoner kronor. Kommunen står för 237 miljoner, resten betalas av Vidjaborna genom gatukostnader.

Kommunens förväntade kostnad för utbyggnaden av vägar i området har fördubblats sedan 2016.

Är det värt att lägga så mycket pengar på det här?

– Det är en bra fråga, men ja, bedömningen har varit att det här är en viktig utveckling som kommunen velat se. Det har varit enhälliga beslut och nu är vi i genomförandefasen, säger Emil Högberg.

Det har varit många smala och slingrande grusvägar i Vidja. Här är Näktergalsvägen som blir totalt elva meter bred när den omvandlas till bussgata med gång- och cykelväg.

Det har varit många smala och slingrande grusvägar i Vidja. Här är Näktergalsvägen som blir totalt elva meter bred när den omvandlas till bussgata med gång- och cykelväg.

Angie Gray