JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Grannar rasar mot Zlatans planer på stor padelhall

Ztora planer. Här, intill rondellen vid Rådanvägen, vill Padel Zenter bygga en uppemot 20 meter hög padelhall.
 Foto: Tomas Stark/Mostphotos

Ztora planer. Här, intill rondellen vid Rådanvägen, vill Padel Zenter bygga en uppemot 20 meter hög padelhall. Foto: Tomas Stark/Mostphotos

20211006100600
20211006100600
2021-10-06
10:06
2021-10-06 10:06

Zlatan Ibrahimovic och hans Padel Zenter vill bygga en padelhall med 14 banor i Silverdal. Kommunen har redan gett bygglov, men grannarna är kritiska. Omkring 20 privatpersoner plus en bostadsrättsförening har överklagat.

– Nu prövar vi om överklagandena har kommit in i rätt tid, därefter skickar vi dem till länsstyrelsen som är nästa instans, säger Sophie Wallin, bygglovschef i Sollentuna kommun.

Padel Zenter har redan fem hallar runtom i Sverige men planerar att expandera ytterligare i Zlatans nuvarande hemstad Milano – och alltså även i Silverdal.

Har fått bygglov

Bygglovsenheten i Sollentuna gav bygglov i början av september för en padelhall med 14 banor, parkeringsplatser, kontor och konferenslokaler på fastigheten Malten 4 som ligger längs Sollentunavägen, vid rondellen mellan det nya äldreboendet och Pelikan Self Storage.

– Vi har gjort bedömningen att åtgärden är planenlig, den stämmer både med bygglagen och gällande detaljplan, säger Sophie Wallin.

"Som en mörk gardin"

I motiveringen står det också: ”Åtgärden är inte heller till nackdel för stads- och landskapsbilden eller till betydande olägenhet för några grannar”.

Men det håller inte grannarna med om, varken de närmast berörda som bor på Johannesbergsvägen alldeles intill Malten 4 eller de som bor lite längre bort i Silverdal.

Argumenten är många. Bland annat uttrycker många oro för ökad trafik i området som redan har en ”hårt ansträngd” trafiksituation då en padelhall med 14 banor kan locka drygt 1 000 besökare per dygn givet att öppettiden är 06–00 som på Padel Zenters andra anläggningar.

Dessutom menar grannarna att en ”mörk betongklump” inte passar in i området, och man vänder sig emot att padelhallen tar upp så gott som hela tomten – avståndet till huset som ligger allra närmast på Johannesbergsvägen blir bara cirka 15 meter.

Vi har gjort bedömningen att åtgärden är planenlig.

Men framför allt är det byggnadens höjd som väcker känslor. Hallen blir uppemot 20 meter och skymmer därmed huset intill "som en mörk gardin”, menar grannarna.

Detaljplanen tillåter tre våningar

De hävdar att det strider mot detaljplanen då den endast medger ett trevåningshus, vilket motsvarar cirka 11 meter.

Men enligt bygglovsenheten är hallen alltså planenlig då den, till övervägande del, är just tre våningar. Att en padelbana kräver högre höjd än en vanlig lägenhet är inget som påverkar – för i detaljplanen finns ingen maxhöjd inskriven.

Hur länsstyrelsen ser på saken återstår att se. Klart är att byggherren planerar byggstart när bygglovet vinner laga kraft.

Lokaltidningen Mitt i har sökt Padel Zenters ledning för en kommentar.

Ketchupeffekt i Sollentuna

Padelboomen har svept över hela landet och länet, men Sollentuna var länge ett svart hål. Det har ändrats det senaste året.

Sats i Häggvik har byggt utomhusbanor på taket och i somras byggdes tre utomhusbanor i Rotebro.

Inomhus finns nu banor i Rotsunda och i Sollentuna Rackethall, och i Häggvik ligger anläggningarna Stockholm Beach Club och All in Padel vägg i vägg nära Stora Coop.

På stark frammarsch

Padel kan ses som en mix av tennis och squash som spelas på en plan (10×20 meter) med två halvor avskilda av ett nät. Man kan använda sig av väggarna i spelet.

Sporten såg dagens ljus i Centralamerika. I mitten av 1970-talet kom padel till Europa där sporten är på kraftig frammarsch.

Ett padelrack är gjort av komposit där slagytan har flera hål. Att det inte är strängar gör att bollträffen inte får samma kraft. Bollen är en mjukare variant av tennisboll.

Poängräkning är som i tennis. Linjerna på planen används endast vid serve som måste slås underifrån.

Källa: Padelregler.se

Ztora planer. Här, intill rondellen vid Rådanvägen, vill Padel Zenter bygga en uppemot 20 meter hög padelhall.
 Foto: Tomas Stark/Mostphotos

Ztora planer. Här, intill rondellen vid Rådanvägen, vill Padel Zenter bygga en uppemot 20 meter hög padelhall. Foto: Tomas Stark/Mostphotos

Passar inte in. det tycker grannarna i Silverdal om padelhallen som kan komma att byggas på tomten Malten 4 mellan Rådanvägen i norr och Pelican Self Storage i söder.
 Foto: Hitta.se

Passar inte in. det tycker grannarna i Silverdal om padelhallen som kan komma att byggas på tomten Malten 4 mellan Rådanvägen i norr och Pelican Self Storage i söder. Foto: Hitta.se

Tätt inpå. Då padelhallen är planerad att byggas i princip ända fram till tomtgränsen blir avståndet till de tre portarna närmast på Johannesbergsplan inte mycket mer än gatan och de två trottoarerna.
 Foto: Tomas Stark

Tätt inpå. Då padelhallen är planerad att byggas i princip ända fram till tomtgränsen blir avståndet till de tre portarna närmast på Johannesbergsplan inte mycket mer än gatan och de två trottoarerna. Foto: Tomas Stark

Senaste nyheterna

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

Johan Kristensen

SL stoppar 16 oskadda tåg på Saltsjöbanan

Nyheter

16 av 32 vagnar saknar hjulfel – körs ändå inte ✔️ ”Vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget först”

Cliff barnes, Sue Ellen, JR, Dallas

Cliff barnes, Sue Ellen, JR, Dallas

@philip_photos/Cliff Barnes

Cliff Barnes firar 30 år som stans ständiga förlorare

Nyheter

"Gästerna får skylla sig själva" ✔ Fick inte ragg ✔ Kungabarnens möhippor

Hasselbacken har en lång historia som nöjespalats.

Hasselbacken har en lång historia som nöjespalats.

Pekka Pääkkö

Grönt ljus för kritiserade byggplaner på Hasselbacken

Nyheter

Tar hänsyn till riksintressen och grannar ✔ "Innebär en olägenhet – men inte en betydande sådan"

SL stoppar 16 oskadda tåg på Saltsjöbanan

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

Johan Kristensen

20250314121456
20250314123735
2025-03-14
12:14
2025-03-14 12:37

Saltsjöbanans tåg hann knappt börja rulla efter två års avstängning innan hälften av de 32 vagnarna hade så slitna hjul att all tågtrafik stoppades. Övriga vagnar vill SL inte köra med.

”Ej i trafik” står det på de gula skyltarna i framrutan. I SL:s depå i Neglinge har 14 vagnar parkerats utomhus, ytterligare ett par skymtar i vagnhallens fönster.

Dan Karlsson, 69, skrattar till när han går förbi. 

– Jag tänkte just att det vore en snygg bild: vagnbrist! Ja, de rullar ju inte.

Han är förtroendevald i PRO och pendlar regelbundet från Neglinge till organisationens kansli i Skärmarbrink. Före den 9 februari tog resan omkring 40 minuter. Nu kan det ta dubbelt så lång tid. Ofta ger han upp och tar bilen i stället.

– Jag vill helst inte. Men med det här busskrånglet som är nu tar det minst en timma och tio minuter, det kan ta en timma och tjugo minuter eller ännu längre tid också. Med bilen tar det 17 minuter.

”Lite ironiskt med vagnbrist – de står ju här”, säger Dan Karlsson som har fått uppåt en timma och tjugo minuters resa från Neglinge till Skärmarbrink i stället för 40 minuter.

”Lite ironiskt med vagnbrist – de står ju här”, säger Dan Karlsson som har fått uppåt en timma och tjugo minuters resa från Neglinge till Skärmarbrink i stället för 40 minuter.

Johan Kristensen

Restider skenade

Den 15 december började tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter närmare två års avstängning för bland annat bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby. 

Den 9 februari drog SL in bussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra och hänvisade alla till tågen.

Nackabornas restider skenade eftersom de tvingades byta från tåg till buss i Saltsjö-Järla eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen.

”Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel”, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

”Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel”, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Johan Kristensen

”Måste svarva hjulen”

Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att vagnarnas hjul hade slitits onormalt mycket. Flera vagnar ställdes av innan SL i måndags stoppade all tågtrafik och ersatte med bussar. 

– Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Ni har 16 vagnar ni skulle kunna köra med?

– Ja, men vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget innan vi kan släppa på trafiken igen för att inte fler hjul ska riskera att slitas. Att köra med hjulskador kan bland annat skada banan, det sliter på spåren. Vi måste alltså åtgärda hjulen på vagnarna innan vi kan använda dem igen.

Varför har hjulen slitits så mycket?

– Vi kan fortfarande inte svara på vad som är orsaken. 

Kan den nya rälsen som har lagts i Fisksätra och Tattby ha slitit på hjulen?

– Vi kan inte svara på det i nuläget. Det finns jättemånga tänkbara orsaker och vi tittar förstås på allt. Att hjul slits och behöver repareras är i sig inte ovanligt: det sker ibland vid lövhalka och i samband med växelfel och andra spårfel. Det som sticker ut är just det onormala slitaget som har skett nu och vi vet inte vad det beror på just nu.

”Spelar med våra liv”

SL fortsätter den här och nästa vecka att köra samma ersättningsbussar som trafikerade Saltsjöbanan före den 9 februari.

– Nu kan resenärerna också se realtidsinformation i reseplaneraren om en buss är försenad. I början var det bara tidtabellstiden syntes, säger Elin Lindström.

Varför?

– Det tar alltid lite tid när vi går över till ersättningsbussar innan vi får in rätt information i systemet.

Lars Karlsson har bott i Neglinge sedan 2007.

– Det var så himla praktiskt när Saltsjöbanan bara gick och gick hela vägen in till Slussen. Nu känns det jobbigt. Jag tycker att de SL köra direktbussar in till Glasbruksgatan tills de är klara med Saltsjöbanan. Det är ju knasigt det här. De spelar med våra liv.

JohanKristensen
08-550 551 17