Det är glesare bland skyddsrummen i Hammarbyhöjden än på flera andra orter i Stockholm. Området är till stora delar byggt på 1930-talet, alltså innan världen upplevt andra världskriget och långdistansrobotar.
I området finns Hammarbytornet som stod färdigt 1986. Det är ett radiolänktorn som står ovanpå Hammarby riksstation i stora bergrum under mark.
Nära Hammarbytornet finns bland andra Kalmgatan och Per Lindeströms väg. Boende på gator i området menar att de befinner sig i ett utsatt läge i händelse av krig.
– Vad tror du att man kommer sikta på? säger grannen Kerstin Hallén retoriskt.
Kerstin Hallén bmed ingången till arbetstunneln i bakgrunden där hon och flera andra vill se skydd.
Anders Björklund
Därför har hon tillsammans med Yvonne Lindahl skrivit ett medborgarförslag som också tolv andra invånare satt sina namn på. Förslaget går ut på att ta tillvara på den arbetstunnel som sprängts fram i berget i Hammarbyskogen vid bygget av en ny dagvattentunnel. Arbetet går mot sitt slut. Efter det tycker de 14 invånarna att tunneln kan användas som skydd vid en attack mot Stockholm.
– Skyddsrumsplatserna räcker nog inte, säger Kerstin Hallén.
Färre skyddsrumsplatser
Kring Per Lindeströms väg finns enligt stadens kvartersvisa befolkningsstatistik tre kvarter med sammanlagt 1 000 invånare. Antalet skyddsrumsplatser är 585. Dessa finns på Sten Bergmans väg som byggdes på 80-talet.
Per Lindeströms väg. Intill ligger Sten Bergmans väg med 585 platser i skyddsrum.
Anders Björklund
– Det är också ett skyddsrum med 120 platser på Petrejusvägen, men innan folk på Per Lindströms väg hinner dit är det fullt, säger Kerstin Hallén.
Det finns områden i Sverige som är eftersatta.
Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är det symtomatiskt att området byggt på 1930-talet har färre skyddsrum.
– Det finns områden i Sverige som är eftersatta, säger Anders Johannesson, chef för enheten för befolkningsskydd på MSB.
Anders Johannesson på MSB.
Melker Dahlstrand
Därför vill Hammarbyhöjdenborna se ett temporärt skydd innanför ingången till arbetstunneln. I förlängningen skulle detta kunna byggas om till ett permanent skyddsrum, skriver de i medborgarförslaget.
Ser risk
Förslaget har nått Stockholm vatten och avfall (Svoa) som låtit bygga arbetstunneln. De tittar på förslaget men har satt ett stort frågetecken till möjligheten. Bland annat på grund av lutningen på vägen i arbetstunneln, men också på grund av risken för gasbildning.
Men det är i grund och botten MSB som bestämmer på vilka platser det ska vara skyddsrum. Dock det har inte byggts några i Sverige sedan 2002.
På senare år har omvärlden blivit oroligare. MSB har ställt sig bakom ett förslag om att återigen bygga skyddsrum.
– Men det finns ännu inget beslut om det från regeringen, säger Anders Johannesson.
Hammarbyhöjdenborna kommer att skicka sitt förslag även till MSB.
– Många i Hammarbyhöjden ville inte att arbetstunneln byggdes där i Hammarbyskogen. Det vore fint om det i alla fall kunde bli ett skydd för oss i framtiden, säger Kerstin Hallén.