– Är det hon?! skriker en kille när en svart bil med ännu svartare rutor ställer sig utanför huvudentrén.
Ett tjugotal gymnasieelever trotsar minusgraderna och väntar ivrigt utanför S:t Botvids gymnasium i Hallunda. Ryktet om att drottning Silvia kommer till skolan har spritt sig som en löpeld mellan de nyfikna eleverna. Mycket riktigt är det hon som kliver ut ur baksätet.
Drottningen anlände till S:t Botvids gymnasium i en svart Audi, något som eleverna som stod och väntade utanför var snabba med att ta fasta på.
Angie Gray
– Hon rullar i en Audi, yao! utbrister en tjej samtidigt som hon och flera andra kämpar med att pilla fram sina mobilkameror. Alla vill fånga kändisen på bild innan hon försvinner in i skolan dit de inte får följa efter. Det hela är över på några sekunder.
Stressade – men släppte sen
Drottningen är i Hallunda för att höra hur gymnasieskolan har arbetat med Mentor Sverige, en organisation som drottningen själv är grundare till. Några elever som fått stöd genom programmen fick säga några väl valda ord till drottningen.
Tre av dem var Ivanna Moroziuk, 20, Aila Chamoun, 18, och Paruyr Kazhoyan, 18. Alla tre var stressade inför mötet, men det släppte sen.
Ivanna Moroziuk, Aila Chamoun och Paruyr Kazhoyan var alla stressade inför att få träffa drottningen. Men den känslan byttes snabbt ut mot spänning. "Drottningen är någon man bara hört om i barnböckerna – nu fick vi träffa henne", säger Paruyr Kazhoyan som går språkintroduktionsprogrammet på S:t Botvids gymnasium.
Angie Gray
– Det kändes bra, och intressant. För drottningen är någon man bara hört om i barnböckerna – nu fick vi träffa henne, säger Paruyr Kazhoyan.
– När man träffade henne insåg man att hon också är en vanlig människa precis som vi. Och hon kändes superrespektfull mot oss. Det var en bra erfarenhet att få träffa henne, säger Ivanna Moroziuk.
Både Paruyr Kazhoyan och Ivanna Moroziuk har haft en mentor under en tid nu. För hans del handlade det om att han ville ha hjälp med svenska och någon som kunde hjälpa honom med plugget. För henne handlade det om att hitta en vän. Båda två hittade precis vad de sökte.
– Min mentor hjälpte mig förstå att jag inte är ensam. Hon visste hur livet som vuxen funkar och kunde ge mig tips och råd. Det känns bra och tryggt, säger Ivanna Moroziuk.
Fem ungdomar fick berätta om sina upplevelser av mentorsprogrammet för drottningen. Ivanna Moroziuk berättade bland annat att hon hade fått en ny vän som kunde ge henne råd i framtiden.
Angie Gray
Aila Chamoun fick ett jobb på gymnasiemässan genom organisationen, men hon har inte haft en egen mentor. Men efter att ha hört de andra berätta om sina mentorer blir hon sugen att skaffa en.
– Då kanske den kan hjälpa till med plugget om jag pluggar vidare, säger hon.
"Hoppas de blir mer engagerade"
Mentor Sverige har arbetat tillsammans med S:t Botvids gymnasium sedan 2022.
– Vi söker oss ut till förorter där vi ser att det finns socioekonomiska utmaningar eller där vi tror att det bara behövs mer stöd och stärkt självkänsla. I Botkyrka finns många som kan del av våra program och det är fint om vi kan få vara med och peppa lite, säger Sara Mecconen, verksamhetskoordinator på Mentor Sverige.
Sara Mecconen är verksamhetskoordinator vid Mentor Sverige och hon tycker det är kul att hon och hennes kollegor får vara med och inspirera ungdomar i förorterna.
Angie Gray
Att Mentor Sverige finns i Botkyrka kan också bidra till att fler ungdomar i kommunen kommer utanför den egna förorten, vilket de inte ofta gör, tror Sara Mecconen.
– När vi har våra program så väcker det tankar hos dem som de kanske inte trodde att de hade. De får träffa coacher från våra samarbetsbolag och möta ett sammanhang utanför sin egna förort. De uppskattar att få testa något nytt, säger hon.
Nu hoppas ungdomarna att de som styr Mentor Sverige tar till sig av deras berättelser.
– Jag tror det var bra för dem att träffa oss och se att det är oss som deras beslut påverkar. Jag hoppas att de blir mer engagerade av att träffa ungdomar och tar lärdom av oss så de kan göra fler bra saker som är utvecklande för ungdomar, säger Ivanna Moroziuk.
Drottning Silvia bakom satsning på Sätraskolans elever
Med hjälp av vuxna förebilder ska man få unga att växa och tro på sig själva. Flera ungdomar i Skärholmsområdet har fått egna mentorer via ideella organisationen Mentor Sverige. I veckan besökte drottning Silvia några av dem på Sätraskolan.
De flesta elever har lämnat Sätraskolan för dagen men i huvudbyggnaden pågår förberedelserna för fullt. En skärm med bilder står på plats, kaffet är kokat och vid borden i entréhallen sitter grupper av elever och väntar på drottning Silvia. Hon är grundaren av Mentor Sverige och ska strax komma och lyssna på deras erfarenheter.
Den ideella föreningen jobbar förebyggande med unga genom att engagera näringslivet för att erbjuda vuxna förebilder. Under sex månader får ungdomar regelbudet träffa en mentor som kan hjälpa dem med sådant som att göra läxor, skriva cv, få kontakt med arbetslivet eller få insyn i miljöer de inte har tillgång eller vetskap om. Exempelvis kan ett barn som är intresserad av kultur få en mentor med kopplingar till en teater. Det kan också handla om att ett barn känner sig ensam och vill ha någon att umgås med. Och att man gör roliga saker tillsammans med en trygg vuxen från en annan miljö.
I Skärholmen deltar elever från Sätraskolan och Västerholmsskolan i projektet. Barnen får själva önska vilken sorts mentor de vill ha. I väntan på drottningen berättar flera av eleverna om sina erfarenheter.
Rozhan Mirzaie, 14, Celine Scherling, 13, och Eyuel Tibebu, 13, uppskattar att de har fått egna mentorer.
Johannes Äng
"Jag vågar göra mer nu"
14-åriga Rozhan Mirzaie fick en mentor som arbetar på bank.
– Jag ville träffa någon som var framgångsrik och kunde försörja sig själv. Hon berättade att hon hade bra lön och att hon fick rimliga semestrar, säger hon.
Tillsammans med sin mentor var hon på bio eller spelade bowling samtidigt som de pratade mycket om olika saker.
– Det bästa var att jag fick mod att prata med en vuxen som hade yrkeserfarenhet och kunde mycket och berätta om det och om hur det är i gymnasiet. Hon hade själv ångrat sitt gymnasieval och fick utbilda sig igen, så det är viktigt att man väljer det man gillar, säger Rozhan Mirzaie.
Men det har också påverkat henne på sikt.
– Jag vågar göra mer nu och vågar prata med fler personer. Det har lärt mig att be om hjälp när jag behöver det.
Kunde göra saker de inte har råd med annars
Celine Scherling, 13, fick en mentor som är sjuksköterska på Karolinska.
– Jag vill bli sjuksköterska för jag vill kunna hjälpa människor, och hon berättade om olika jobb man kan välja som sjuksköterska. Om jag vill veta vad man tjänar eller om jag skulle få några problem på arbetsplatsen så kommer jag att kunna fråga henne, säger hon.
En stor del av mentorskapet är också att vara en vuxen förebild rent allmänt. Och att ungdomarna får möjlighet att umgås och göra saker som de inte alltid kan. Celine Scherling har bland annat bowlat, spela minigolf och gymmat med sin mentor.
– Det har varit jättekul och spännande. Vi har gjort saker som man inte har budget att göra med sina vänner. Jag tycker det är ett bra projekt och det är gratis. Man kan också välja en mentor som är pratglad eller lugn, så att man får någon som passar ens personlighet, säger hon.
Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) bredvid drottningen, tycker att mentorskap är viktigt för att föra människor samman.
Johannes Äng
Viktigt med någon som kan lyssna
Eyuel Tibebu, 13, har precis fått sin mentor som är personlig tränare och digital analytiker. De har träffats en gång och förhoppningen är att de både ska prata och göra roliga saker.
– Det är kul att hänga med någon som har samma intressen och som kan lyssna om man behöver prata om något. Jag tror det är bra för många ungdomars välmående. Nästa gång vi ses ska vi gå på kattkafé, det ska bli roligt, säger han.
Drottningen börjar med ett möte med skolans rektor Margareta Forsman och annan skolpersonal. Sedan går hon runt bland barnen. Hon ställer inte så många frågor utan lyssnar mest på deras berättelser. Men ibland griper hon in.
– Har även föräldrarna kontakt med mentorerna, frågar hon.
Rozhan Mirzaie bekräftar att så är fallet. Och drottningen verkar nöjd.
– Det är bra för det är viktigt, säger hon.
Skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S) som är på plats uppskattar projektet.
– Mentorerna kan öka elevernas motivation och bli en social länk till en annan del av samhället. Det är viktigt för att samhälle att människor möts, säger hon.
Kul att hänga med någon som kan lyssna på en om man behöver prata om något.
Det här är Mentor Sverige
Den ideella organisationen Mentor Sverige grundades av drottning Silvia i samråd med WHO 1994.
Syftet är att ge ungdomar självkänsla och kraft att växa genom mentorskap.
Under 6 månader får ungdomar mellan 13 och 19 år regelbudet träffa en egen mentor som ger stöd, råd och sällskap.
Ungdomarna får själva lämna önskemål om vilken sorts mentor de vill ha.
Att delta är gratis och alla som vill kan ansöka.
Källa: Mentor Sverige
En av fem saknar förebilder
2023 släppte Mentor Sverige rapporten Förebildseffekten som presenterar data om hur unga mår och hur man skapar bäst förutsättningar för morgondagens generation.
Rapporten visar att en av fem unga idag saknar en närvarande vuxen och att två av fem saknar verktyg för att uppnå sina drömmar och mål.
Källa: Mentor Sverige
Drottning Silvia pratar med eleverna Eyuel Tibebu och Celine Scherling på Sätraskolan.
Johannes Äng