JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Här produceras framtidens mat – i Stockholm

"Akvaponisk odling är det mest vatteneffektivaste sätt att odla på", menar Björn Oliviusson.

"Akvaponisk odling är det mest vatteneffektivaste sätt att odla på", menar Björn Oliviusson.

Mira Hedberg

20230805053151
20230804115434
2023-08-05
05:31

Vad ska vi äta i framtiden? Här är några odlingar och projekt som tror sig ha svaret – och alla finns i Stockholms län.

Närodlad guava, banan och avokado

"Akvaponisk odling är det mest vatteneffektivaste sätt att odla på", menar Björn Oliviusson.

"Akvaponisk odling är det mest vatteneffektivaste sätt att odla på", menar Björn Oliviusson.

Mira Hedberg

På 80 kvadratmeter i ett kupolformat växthus i Västerhaninge odlar marinbiologen Björn Oliviusson tropiska träd som banan, kakao, guava, avokado och vanilj.

Allt sker genom akvaponisk odling, ett system där fiskar ger växterna näring med hjälp av sin avföring. I växthuset finns två tankar där ett hundratal fiskar simmar runt och andas ut ammonium. Det omvandlas sedan till kväve, vilket också ger näring till växterna.

– Det är väldigt miljövänligt och ett av de resurssnålaste produktionssätten som finns, säger Björn Oliviusson.

Han tror att vi i framtiden inte kommer att kunna importera frukt i samma utsträckning som vi gör i dag.

– Flera av de länder vi importerar frukt och grönt från lider av vattentorka. Vi har faktiskt möjlighet att odla i växthus i hela Sverige utan problem, och det kommer att behöva göras.

Deras alger ska få kor att rapa mindre

Fredrik Åkerman och Jan Karlsen framför algerna i labbet.

Fredrik Åkerman och Jan Karlsen framför algerna i labbet.

Angie Gray

I ett labb på Karolinska institutets campusområde forskar Volta Greentech på alger. Här är det inte mat till människor som står i fokus – utan käk till kor.

Forskning från Italien, och nu även Solna, visar att kor som får ett litet tillskott av alger i sitt foder släpper ut mellan 70-90 procent mindre metan, som släpps ut i atmosfären när korna rapar. Och nu har Solnaforskarnas alger börjat användas som foder på bondgårdar.

– Algtillskottet förhindrar de typer av mikroorganismer som finns i kossornas första mage från att producera metan, säger medgrundaren Fredrik Åkerman.

I Lysekil har man en pilotfabrik där alger produceras. Nästa steg är att bygga en anläggning som är tänkt att bli en av världens största fabriker för röda alger.

– Vi kommer behöva komma på olika sätt att minska klimatutsläppen, och det här är en viktig del i det.

Vi har faktiskt möjlighet att odla i växthus i hela Sverige utan problem, och det kommer att behöva göras.

Här vajar ett helt nytt spannmål i vinden

Förhoppningen är att vi svenskar ska äta knylkorn i framtiden.

Förhoppningen är att vi svenskar ska äta knylkorn i framtiden.

Axfoundation

I dag är de flesta spannmålsgrödorna vi odlar ettåriga, vilket innebär att grödan måste sås om varje år. På Torsåker gård i Upplands Väsby håller man just nu på att utveckla världens första fleråriga korngröda – knylkorn. Projektet är en del av programmet Framtidens mat och drivs av forskare från SLU.

– I och med att man inte behöver så och jordarbeta varje säsong utvecklar de större och kraftigare rötter som blir kvar i jorden under en längre tid, säger Maria Lundesjö, projektledare på Axfoundations utvecklingscentrum för framtidens hållbara livsmedelssystem, som driver gården.

Det stora rotsystemet förbättrar näringsupptaget från jorden, och de fleråriga grödorna binder mer kol i marken och minskar jordbrukets koldioxidutsläpp.

– De står bättre mot torka, vattenstress och skiftningar i klimatet än ettåriga spannmålsgrödor.

Välkommen in till bergrummets odling

Odlingen i Liljeholmen sköts av fyra personer och har funnits i cirka fem år.

Odlingen i Liljeholmen sköts av fyra personer och har funnits i cirka fem år.

Per Lööv

I ett bergrum beläget under Liljeholmens gator odlar företaget Nära Sverige sallad på 800 kvadratmeter. Det sker genom vertikal odling – alltså på höjden.

På fyra nivåer ersätts solen med led-lampor och kokosfibrer används i stället för jord.

Salladen odlas hydroponiskt, vilket innebär att det sker i vatten som cirkulerar.

– Vi kan bespara mycket vattenresurser jämfört med om man vattnar på en åker, säger medarbetaren Alexander Björkman.

I dagsläget odlas endast sorten grönblad, som säljs i Stockholms matbutiker. Förhoppningen är att utöka med fler grönsaker för att minska importen.

– Vi importerar ju det mesta av det vi äter. Så det är intressant i Sverige, just av klimatskäl, att vi faktiskt kan producera egen mat. Vi vill ligga på samma nivå som det som importeras långt bortifrån.

Fler hållbara projekt och odlingar

Vegansk mjukost i Solna. Stockeld producerar vegansk mjukost av fermenterade linser och kikärtor. Företaget menar att produkten släpper ut 68 procent mindre växthusgaser än mjölkost.

Ekologiska örter på Färingsö. Svegro odlar ekologisk sallad och örter. Företaget använder sig av fossilfri energi och har ett slutet cirkulärt vatten- och näringsflöde, vilket ska minimera vattenförbrukningen.

Beteskillingar i Huddinge. Getnäringen i Sverige är främst fokuserad på mjölkgetter, vilket innebär att en del bockkillingar inte behövs. Företaget Enöga köper dessa killingar från getgårdar och låter dem beta i hagar för att öka den biologiska mångfalden. Därefter säljer de naturbetesköttet och pälsfällar.

Tofufabrik i Vallentuna. Yipin tillverkar tofu, alltså ett protein som kan ersätta kött, av ekologiska sojabönor i sin fabrik. De uppger att de använder sig av förnybar energi och miljövänliga produktionsmetoder.

Källa: Mitt i

MiraHedberg
08-550 550 63

Forskaren: Därför måste vi äta mindre kött

Nyheter

Elin Röös: "I denna del av världen äter vi alldeles för mycket kött för att det ska vara en hållbar konsumtion"

Forskaren: Därför måste vi äta mindre kött

Nyheter

Elin Röös: "I denna del av världen äter vi alldeles för mycket kött för att det ska vara en hållbar konsumtion"

Senaste nyheterna

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Jeff Roman, projektleder festivalen, som till stor del äger rum på Mega.

Louise Kristoffersson

Ny ungdomsfestival på lördag

Nyheter

✔ Alla får chansen att dansa, sjunga och skapa bilder ✔ 30-tal epatraktorer i jätteutställning

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Nyheter

Vanligaste felen ✔ Regeringen kritiseras: "Struntar i järnvägsunderhållet" ✔ Så gick det med de 156 rälssprickorna

Coop Tyresö centrum drivs numera i egen regi av konsumentföreningen Coop Östra.

Coop Tyresö centrum drivs numera i egen regi av konsumentföreningen Coop Östra.

Sandra Samppala

Handlare i konkurs – ny ägare tar över Coop

Nyheter

Anställda på butiken i Tyresö centrum får vara kvar: "Behöver rekrytera fler"

Nya siffror: Därför ställs pendeltågen in

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stockholmarna kommer att få fortsätta leva med inställda pendeltåg, så länge regeringen inte priorirerar spårunderhållet högre, menar regionstyret.

Stefan Källstigen

20250402191024
20250402144841
2025-04-02
19:10

Fel på växlar, räls och signalsystem ligger bakom varannat inställt pendeltåg i Stockholm. Regionens politiker kritiserar regeringen för att inte satsa tillräckligt på det eftersatta spårunderhållet.

Det senaste halvåret har sammanlagt 5 060 pendeltågsavgångar ställts in eller körts med kortare tåg än planerat.

I drygt hälften av fallen var orsaken spår- och signalfel, fel på växlar, nedfallna elledningar och liknande – faktorer som ligger utanför SL:s och SJ Stockholmstågs kontroll.

Ett exempel var i vintras när Trafikverket upptäckte 156 sprickor i rälsen söder om Stockholm. Det ledde till att tågen fick köras med sänkt hastighet i ett antal veckor.

I februari var alla sprickorna lagade, meddelar Elin Lindström, på SL:s pressavdelning.

– Vår bild är att Trafikverket verkligen mobiliserade sina resurser för att det skulle prioriteras. Dessutom var vädret gynnsamt. Det går inte att svetsa i minusgrader, så det var tur att vi hade en mild vinter i år, säger hon.

Prioriterar vägunderhåll

Bristande resurser till järnvägsunderhåll är annars ett vanligt tema när regionens politiker ska förklara problemen i pendeltågstrafiken.

När regeringen nyligen presenterade sin infrastrukturbudget inför kommande år och bara ökade anslagen till spårunderhåll med fem procent – samtidigt som vägunderhållet höjdes med 48 procent – protesterade regionstyret ilsket.

– Att regeringen struntar i järnvägens underhållsskuld drabbar Stockholm hårt. Goda förbindelser inom regionen, och mellan Stockholm och övriga landet, är av brett nationellt intresse, säger infrastrukturregionråd Michaela Haga (C).

Anton Fendert (MP), trafikregionråd, är lika kritisk.

"Drabbar pendeltågsresenärerna"

– De här fem procenten räcker inte på långa vägar för att komma i kapp med det eftersatta spårunderhållet. Det kommer att drabba pendeltågsrenenärerna varje dag under lång tid framöver, säger han.

Företrädare för regeringspartierna har förklarat att det inte går att få ut mer järnvägsunderhåll från Trafikverket, även om budgeten skulle höjas mer.

– Det duger inte som förklaring. Iståfall måste Trafikverkets kapacitet höjas. Det handlar om hur man prioriterar, säger Anton Fendert (MP).

Väder och spårspring

Den näst vanligaste orsaken till inställda pendeltåg är det som SL kallar "yttre omständigheter" – exempelvis olyckor, spårspring och väderrelaterade problem – som förklarar 29 procent av pendeltågsstrulet.

På tredje plats kom vagnbrist, som låg bakom 12 procent av problemen.

Orsaker till inställda pendeltåg

Trafikverket (räls, växlar, signalsystem m m): 51 procent

Yttre omständigheter (olyckor, spårspring, väder): 29 procent

Vagnbrist: 12 procent

Personalbrist: 7 procent

SL: 1 procent

Siffrorna gäller perioden september 2024 - februari 2025.

Källa: Trafikförvaltningen/SL

PetterBeckman
08-550 550 77