– Va? Den var ju perfekt. Jag brukar alltid gå där.

16-åriga Saga Johansson låter lätt chockad av beskedet att gångtunneln mellan Nordmarksvägen och pendelstationen snart är historia.

– Jag skulle till skolan en morgon i förra veckan och då var tunneln avstängd. Men jag visste inte att den skulle rivas, säger hon.

Nu måste hon gå en omväg på nästan fem minuter via torget när hon ska med tåget.

Gångtunneln under Magelungsvägen har stängts av och är snart historia – där ska byggas bostäder. Saga Johansson gillar inte att hon fått längre till pendeln.

Gångtunneln under Magelungsvägen har stängts av och är snart historia – där ska byggas bostäder. Saga Johansson gillar inte att hon fått längre till pendeln.

Mattias Kamgren

Även ovanför tunneln, uppe på Magelungsvägen, påverkas trafikanter av arbetena som inleddes här om veckan. På sträckan mellan Ullerudsbacken och Mårbackagatan har en del av körbanan stängts av.

– Vi har börjat demontera kantsten och riva upp asfalt. Det är många som undrar vad vi håller på med, berättar arbetsledaren på ett av de byggföretag som håller i arbetet.

Kaosigt i ny rondell

I korsningen med Ullerudsbacken har trafikljusen ersatts av en provisorisk minirondell, som nog inte lär vinna pris för årets trafiklösning.

En lastbilschaufför skakar på huvudet när han ska parkera intill rondellen och sedan backa in på byggområdet, samtidigt som stressade privatbilister vill fram. Bara under de tio minuter Mitt i är på plats, uppstår två nära-ögat-situationer, då förare tvingas slänga sig på tutan.

– Folk är vana att bara köra rakt fram, konstaterar arbetsledaren.

En provisorisk minirondell intill byggarbetsplatsen på Magelungsvägen, i höjd med infarten till Ullerudsbacken.

En provisorisk minirondell intill byggarbetsplatsen på Magelungsvägen, i höjd med infarten till Ullerudsbacken.

Mattias Kamgren

Rondellen har kritiserats i en lokal Facebookgrupp. Anna Sommardal, som bor i Farsta strand, tycker inte heller att den fungerar bra.

– De som kommer från ena hållet verkar helt missa att de ska stanna där, säger hon.

Kritiken verkar ha nått fram till Stockholms stad.

– Stadens entreprenör kommer att vidta åtgärder för att förbättra dess utformning, säger Theodor Sundh, kommunikatör på exploateringskontoret om rondellen.

Kommer ta flera år

Ombyggnaden av Magelungsvägen ingår i ett bostadsprojekt med 345 nya lägenheter i området. Några av dem, längs med Ullerudsbacken, kan börja byggas nästa år. Husen som ska kanta Magelungsvägen dröjer däremot till efter att arbetet med infrastrukturen är klart. Det väntas pågå i etapper ända till 2027.

Skopan är i marken i Farsta strand.

Skopan är i marken i Farsta strand.

Mattias Kamgren

Smalare bilväg

När det är klart ska Magelungsvägen ha förvandlats till stadsgata. Det innebär i praktiken att ytan för bilar minskar och att gång- och cykeltrafikanter får mer plats.

Återstående bostäder väntas sedan ta ytterligare två år att bygga.

På torget i Farsta strand träffar vi Åke Liljeblad, 80. Han är ingen påhejare av projektet.

– Jag gillar inte riktigt den där täta staden de vill smälla upp överallt. Vi förlorar grönområden. Ungarna behöver någonstans att leka – om de nu leker ute nuförtiden.

Så här är det tänkt att bli så småningom, med nya bostäder längs Magelungsvägen framför nuvarande bostäder på Nordmarksvägen.

Så här är det tänkt att bli så småningom, med nya bostäder längs Magelungsvägen framför nuvarande bostäder på Nordmarksvägen.

TMRW/Rits arkitekter