Kommunen har beslutat att minska antalet hemtjänstföretag och tre får lämna Väsby: Alicia vård och omsorg, Folkets hemtjänst och Proffssystern. Syftet var att öka kvaliteten och kontrollen på hemtjänsten.

Efter 14 år i Väsby känner de anställda på Proffssystern sig upprörda.

I själva upphandlingen skulle 45 poäng uppnås för att få fortsatt avtal – men företaget fick 42.

– Vi har inte fått någon information om vad som saknades eller någon förklaring. Efter 14 år blir vi bara utkastade på grund av tre poäng i en upphandling, säger Fariba Telikani, en av de anställda.

"Vi är deras trygghet"

Företaget har runt 100 brukare, många av dem över 80 och med någon form av demenssjukdom.

– För dem är det extra viktigt med kontinuitet. Vi är deras trygghet och det är viktigt att samma personer kommer hem till dem. Vi är så ledsna för våra gamla, säger hon.

Personalen har även dragit i gång en namninsamling i protest mot att de slängs ut. I skrivande stund har den dragit in över 400 namnunderskrifter.

Runt 400 anhöriga och Väsbybor har skrivit på en namninsamling för att Proffssystern ska få fortsätta i Upplands Väsby. Några av de anställda, Erika Vesterlund, Fatih Mut och Reza Shaban, med namninsamlingen.

Runt 400 anhöriga och Väsbybor har skrivit på en namninsamling för att Proffssystern ska få fortsätta i Upplands Väsby. Några av de anställda, Erika Vesterlund, Fatih Mut och Reza Shaban, med namninsamlingen.

Stefan Källstigen

Även brukare kritiska

Abrehet Abbai, 67, har bott i Väsby i 46 år. På senare år har hon haft hjälp hemma av hemtjänst från Proffssystern.

– Jag har diabetes och har ramlat en hel del. Efter det har jag behövt mer hjälp med att handla och städa. Personalen är så fin, jag känner mig trygg med dem, säger hon när Mitt i hälsar på hemma i lägenheten i centrala Väsby.

Bredvid henne i soffan sitter Fariba Telikani, som ofta hjälper henne.

Abrehet tycker det är "oacceptabelt" att kommunen nu väljer bort företaget.

– Jag har provat andra hemtjänstföretag tidigare, men många kan inte språket eller förstår inte vilka behov jag har.

Abrehet Abbai vill inte byta hemtjänstföretag – men nu måste hon det. "Det blir dåligt för alla. Man känner sig trygg med den personal man haft länge. Det byggs upp en relation."

Abrehet Abbai vill inte byta hemtjänstföretag – men nu måste hon det. "Det blir dåligt för alla. Man känner sig trygg med den personal man haft länge. Det byggs upp en relation."

Stefan Källstigen

Systrarna Anki och Marie Sörlins mamma Gudrun, 78, har drabbats av Alzheimer. I tre års tid har hon fått hjälp med duschning, städning och handling.

– Det känns verkligen inte bra att företaget inte får fortsätta. Det som de har byggt upp med mamma tar tid. Hon är trygg, pigg och glad igen, säger Anki.

Viktigt med rutiner

Systern Marie berättar att mamma Gudrun blommat upp och pratar om hemtjänstpersonalen som "sina tjejer".

– I och med att mamma inte kan röra sig särskilt bra är hon hemma nästan hela tiden. Hon träffar inte så många, därför är det extra viktigt att det är samma personer som kommer och att de är bra med mamma.

Anki Sörlins mamma har i tre år haft hemtjänst genom Proffssystern i Upplands Väsby. "Vi har varit så nöjda med hjälpen till mamma. Vi kan inte förstå varför de inte får fortsätta."

Anki Sörlins mamma har i tre år haft hemtjänst genom Proffssystern i Upplands Väsby. "Vi har varit så nöjda med hjälpen till mamma. Vi kan inte förstå varför de inte får fortsätta."

Stefan Källstigen

Systrarna poängterar att det är viktigt med rutiner.

– Annars blir det oro för både mamma och oss anhöriga, säger Anki.

Båda ställer sig frågande till hur Proffssystern inte klarade kraven i upphandlingen.

– Vi kan inte förstår varför. Varför fick de inte fortsätta? Vi har inte fått någon förklaring, säger Anki.

Oppositionen kritisk

Alla tre företag som sagts upp har överklagat upphandlingen. Och även oppositionen i Upplands Väsby är kritisk. Enligt Maria Fälth (KD), andre vice ordförande i omsorgsnämnden, missgynnar den nya upphandlingsformen Väsbyborna då möjligheten att välja hemtjänstföretag "kraftigt har försämrats".

– Många brukare har haft ett gott förhållande till sin hemtjänstutförare med dess personal, vilket nu raseras till stor del. Man ska som äldre i stor utsträckning börja om på nytt med en ny utförare med förmodligen stor del ny personal. Jag kan förstå att man blir orolig, i en redan tuff situation, säger hon.