Den 27 oktober 2017 vaknade Bosse Holmberg av andnöd. Hans sambo Karin Kjellson ringde SOS Alarm klockan 03.51.
SOS Alarm svarade att de skickade en ambulanshelikopter från Norrtälje med högsta prioritet.
Hon ringde tillbaka klockan 04.22 och 04.39 och fick båda gångerna höra att helikoptern var på väg.
Karin Kjellsson på Sands brygga på Nämdö.
Stefan Källstigen
Helikoptern kunde inte lyfta
Klockan 04.53 ringde SOS Alarm tillbaka och berättade att helikoptern inte kunde lyfta på grund av tät dimma.
Klockan 04.57 kom i stället sjöräddningen och transporterade Bosse Holmberg till en väntande ambulans i Dalarö.
”Kunnat ordna snabbare transport själva”
Först klockan 06.50, tre timmar efter larmsamtalet, kom ambulansen fram till Södersjukhuset. Då var Bosse Holmberg redan död.
”Hur är det möjligt? Med direkt återkoppling hade vi själva kunnat ordna snabbare transport, i alla väder”, skriver Bosse Holmbergs dotter i sin anmälan till IVO.
Bo Holmberg.
Privat
”Fick inte ens en chans”
Det dröjde till klockan 04.06 innan SOS Alarm larmade ut sjöräddningen.
”Han fick inte ens en chans! Vi ifrågasätter bristen på återkoppling och väntetiden”, skriver Bosse Holmbergs dotter.
Skulle ha larmat sjöräddningen direkt
IVO konstaterar att både SOS Alarm och Babcock Scandinavian AirAmbulance som har hand om ambulanshelikoptern ”omgående” skulle ha larmat sjöräddningen direkt om personalen hade följt riktlinjerna. Och ingen av vårdgivarna har säkerställt att personalen följde riktlinjerna, enligt IVO.
Helikopter från Mölnvik kom på åtta minuter
Fallet visar hur flytten av ambulanshelikoptern från Mölnvik till Norrtälje påverkar Värmdöborna.
När Bosse Holmberg hade hjärtproblem i början av september 2017 lyfte ambulanshelikoptern från Mölnvik och var på Nämdö efter åtta minuter.