På Alverbäcks blommor är det aktivitet i varenda vrå. Det är mittemellan säsonger, påskliljor trängs med dahlior och amplar som ska hängas upp i taket.

Än så länge är dock tulpaner fortfarande huvudfokus. Just nu sätts och skördas det för fullt då högsäsongen pågår till i påsk.

– Det är ett pussel men det är fantastiskt roligt när säsongerna möter varandra, säger Amanda Alverbäck.

Sedan den 1 januari i år är hon vd och ägare av företaget, tillsammans med sin bror Anders. De utgör tredje generationen tulpanodlare och växte upp längst gångarna i växthusen. Sedan 1968 har Alverbäcks funnits på Ekerö och i dag är företaget Sveriges största producent av tulpaner.

Syskonen tar över i en turbulent tid. Årets tulpanbrist är den värsta i mannaminne och i hela Sverige har det odlats 30 miljoner tulpaner färre än normalt, vilket flera medier tidigare har rapporterat om.

Alverbäcks har odlat tre miljoner tulpaner färre än de gör ett normalt år, 28 miljoner i stället för 31.

– Helt ofrivilligt. Vi vill aldrig att det här ska hända igen, säger Amanda Alverbäck.

Dyrare tulpaner

För att förstå sig på bristen behöver man hoppa bakåt i tiden, ungefär ett och ett halvt år. Tulpanlökarna odlas i Nederländerna och ska egentligen ner i jorden i november. Men hösten 2023 gjorde stora mängder regn att marken var för blöt. När lökarna väl var satta och började ta sig, förstördes stora delar av hagelstormar.

– Vi vill glömma det här året så fort som möjligt, säger Robert Henriksson, ordförande i intresseföreningen Blomsterlöksgruppen, som består av elva företag som odlar tulpaner.

Lökarna blev då dyrare, vilket har påverkat priset på buketterna. För att hålla nere priserna har flera tulpanproducenter valt att sälja mindre buketter. Priserna lär hålla i sig under kommande år, tror Robert Henriksson.

Vi är så tacksamma över att många konsumenter vill ha svenskodlade tulpaner.

– Men vi hoppas och tror att skörden kommer att bli bättre i år än vad den var i fjol.

Tack vare nära kontakt med odlarna i Nederländerna kunde Alverbäcks köpa in mer. Men trots det kom inte alla lökar de hade beställt.

– Vi tog en dialog med våra kunder och berättade att det skulle bli dyrare tulpaner i år. Sen bestämde vi oss för att köra, säger Amanda Alverbäck.

Slutar inte odla

En konsekvens av bristen är att företaget har fått skicka tillbaka fler lökar än vanligt. Ett normalt år rensar de fyra miljoner lökar som återvänder till Nederländerna efter att säsongen är slut, ett tidskrävande arbete. Resten går till Viggeby jordbruk och blir till jord. I år skickades dubbelt så många tillbaka.

– Det är vårt ansvar mot odlarna, vi alla måste hjälpas åt.

Än så länge har det dock inte kommit in några klagomål på de ökade priserna.

– Inför den här säsongen stod vi på skakande ben, kommer konsumenterna att handla? Vi är så tacksamma över att många konsumenter vill ha svenskodlade tulpaner.

I lökarna bildas fler lökar, och flera miljoner rensas och skickas tillbaka till Nederländerna.

I lökarna bildas fler lökar, och flera miljoner rensas och skickas tillbaka till Nederländerna.

Mikael Andersson

Och för syskonen är det inget alternativ att sluta odla tulpaner.

– Vi har täta band med odlarna i Nederländerna, sen gäller det att vara vaken och följsam, säger Anders Alverbäck.