Halvtimmestrafik på Södertäljelinjen. Inställda avgångar och stand by-bussar som fick rycka in när pendeltågen aldrig kom. 2023 var knappast pendlarnas år i Huddinge.
Lika illa ser det inte ut längre, men enligt en sammanställning av nyhetsbyrån Newsworthy var åtta procent av pendeltågen och 21 procent av fjärrtågen till Huddinge mer än fem minuter försenade under februari i år. Totalt var elva procent av de ankommande tågen i kommunen mer än fem minuter sena, en ökning jämfört med samma period föregående år.
"Det är samma problem varje år. De skyller på snön och löv på spåren, men det måste gå att hitta en lösning. I andra länder går det att åka pendeltåg på vinterhalvåret, varför ska man inte kunna göra det i Sverige?", säger Felicia Milly.
Martin Svensson
– Jag har behövt skriva till mina lärare flera gånger att jag inte kommer hinna till lektionen. Ibland behöver jag till och med ringa mina föräldrar och be dem sjukanmäla mig för att jag inte ska få ogiltig frånvaro, säger Felicia Milly, som bor i Södertälje och pendlar till skolan i Huddinge.
Dyrt nödavtal med SJ
Efter de omfattande problemen 2023 valde SL att avsluta sitt avtal med den dåvarande operatören MTR i förtid. I mars förra året tog SJ över driften av pendeltrafiken genom ett nödavtal. Avtalet gäller fram till mars 2026 men lösningen har blivit kostsam. Det har blivit en miljard kronor dyrare att driva pendeltågstrafiken sedan SJ tog över, vilket Mitt i berättat tidigare.
De få gånger som det kommer ersättningsbussar får man ingen information om varifrån bussarna avgår.
Och att hitta en operatör som vill ta över har varit lättare sagt än gjort. I februari beslutade Region Stockholms trafiknämnd att avbryta upphandlingen – eftersom bara ett enda anbud kom in. Det innebär en fortsatt osäkerhet kring vem som ska ansvara för pendeltågen efter mars 2026.
"De gånger det kommer ersättningsbussar får man ingen information om varifrån de avgår" säger Alec Lundström.
Martin Svensson
Men Huddingebon Alec Lundström hoppas att pendeltågstrafiken ska förbättras. Han menar att man får ha förståelse för att enstaka tåg ställs in, men poängterar även vikten av att ha fungerande ersättningstrafik vid dessa tillfällen.
– Det går inte bara att ställa in tågtrafiken utan ersättning. Ett inställt tåg drabbar jättemånga personer. Och de få gånger som det kommer ersättningsbussar får man ingen information om varifrån bussarna avgår, berättar han.
"SL-kortet är dyrt, så jag tycker att vi har rätt till bra service. De kanske kunde anställa fler som kan köra pendeltågen", säger Thania Salinas från Huddinge.
Martin Svensson
"Just nu fungerar pendeln bra, men under vintern är det inte lika bra", säger Joshua Mambe från Södertälje.
Martin Svensson