I fönstren lyser adventsstjärnor, på borden står julstjärnor och ur högtalarna strömmar julmusik. På Maude's hotel i Svedmyra är det preppat för högtid.

– Förra julen hade vi nästan fullbelagt. I år kommer vi ha öppet på nyår för första gången, berättar ägaren Hannah Bohm.

Hon sitter vid ett av borden tillsammans med tre representanter från Stockholm business region, som är stadens näringslivs- och destinationsbolag. De har skickat ut alla sina medarbetare till Farstaområdet för att prata med lokala företagare. På två dagar betar de av ett hundratal företag.

– Vi vill tillgängliggöra oss för de som driver företag här och ge dem en kontaktväg in till staden, förklarar Andreas Fogelqvist, chef för företags- och branschutveckling.

Ett av stadens fokusområden

I våras gjorde bolaget en liknande drive i Järva. Båda områdena pekas ut som fokusområden för stadsutveckling. Och den utveckling staden hoppas på, är inte bara nya bostäder utan också ett stärkt företagande.

– Staden har pekat ut Farsta som ett av fyra fokusområden i översiktsplanen. Bara det är en väldigt stark signal om att staden vill satsa på Farstaområdet. Vi gör det här för att vi ser potential i Farsta, säger Andreas Fogelqvist.

Hannah Bohm tar emot en julbokning.

Hannah Bohm tar emot en julbokning.

Mattias Kamgren

Kämpar mot inflationen

Hannah Bohm får frågor om läget i hotellbranschen efter pandemin. Hon berättar att inflationen just nu är den största utmaningen.

– Prisökningarna har varit tuffa. Hyran har höjts med 21 procent på tre år, det är jättemycket för ett litet hotell. Folk är mer försiktiga, de bokar med kort framförhållning och vill gärna avvakta.

Hon får avbryta när en ny gäst dyker upp för att checka in. Åke Härstedt kommer från Malmö och är en ganska typisk besökare – han har barn och barnbarn i området.

– Det är många som kommer och hälsar på släkt i närområdet, förklarar Hannah Bohm.

Evenemang i Globenområdet och på Älvsjömässan är annat som kan locka folk till hotellet vid Svedmyraplan.

– Händer det saker där får vi bra beläggning, konstaterar Hannah Bohm.

Hotellet har funnits i 24 år och hon har funnits med sedan starten. Nyligen tog hon över som ägare från grundaren Maude Ärnström.

Hannah Bohm visar upp ett av hotellrummen för Andreas Fogelqvist.

Hannah Bohm visar upp ett av hotellrummen för Andreas Fogelqvist.

Mattias Kamgren

Besöket från Stockholm business region uppskattar hon.

– Jag tycker det är jättebra att man har kontakt med företagen och hör vilka behov som finns. Då kanske de märker av om det är fler företag som pratar om samma saker.

Annars tycker hon att Stockholms stad har en del att lära av grannkommunen Solna när det gäller kontakter med företag.

– Där var det en helt annan sak, mycket nätvrkande. I Stockholm är man mer ensam som företagare, en i mängden, förklarar Hannah Bohm.

Hotellet på Svedmyraplan.

Hotellet på Svedmyraplan.

Mattias Kamgren