Upplever man en brist i sin lägenhet ska man göra en felanmälan till hyresvärden.
I den ska man också hävda rätt till nedsatt hyra till dess att bristen har åtgärdats, säger Emilia Lindgren, chef för upprustningsfrågor på Hyresgästföreningen i region Stockholm.
– Får man inte hjälp av hyresvärden kontaktar man oss som medlem.
På Götgatan 14–18 i Sundbyberg har flera hyresgäster klagat på låga temperaturer i lägenheterna. En av dem, Antonia Estam, vittnar om tolv grader kvällstid.
När Emilia Lindgren får höra det hajar hon till.
– Oj, nej men gud, då har man absolut rätt till hyresnedsättning.
Hon ger en brasklapp om att Antonias enkla form av termometer kan visa fel på någon grad. Men även högre temperaturer än tolv grader ger rätt till kompensation.
Drar gräns vid 20
Hyresgästföreningen menar att temperaturen inte ska vara lägre än 20 grader under normala väderförhållanden. Kortare nedgångar kan man dock få leva med.
Det finns också sådant som kan uppfattas som ett problem, men som på papperet ändå är i sin ordning. Till exempel ljud från ventilationssystem eller eluttag som sitter högt.
Emilia Lindgren har svårare att uttrycka sig generellt om de delarna.
– Det kan man tyvärr behöva leva med. Men självklart ska ljudnivån vara inom rimliga nivåer.
Hyresgästföreningen har inte mottagit några klagomål från medlemmar när det gäller kyla i lägenheterna på Götgatan. Men häromåret fick hyresgästerna i nummer 18 kollektiv hyresnedsättning efter att de flyttat in i det nyrenoverade huset, som då ännu inte var helt färdigställt.
– Man kunde inte öppna fönster eller balkonger och de hade mycket begränsad tillgång till sina källarförråd. Det upplevdes som väldigt stökigt, säger Lindgren.