JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Industribygge i våtmark tillfälligt stoppat

Konstnären Carina Rahm i Fågelhöjden hoppas inte att Nacka kommun säljer Fisksätratomterna och förvandlar våtmarken till industrimark.

Konstnären Carina Rahm i Fågelhöjden hoppas inte att Nacka kommun säljer Fisksätratomterna och förvandlar våtmarken till industrimark.

Johan Kristensen

20240130152303
20240130163429
2024-01-30
15:23
2024-01-30 16:34

Beslutet att bygga industrier i våtmarken mellan Fisksätra och Igelboda skjuts framåt. Det beslutade kommunfullmäktige på måndagen. Konstnären Carina Rahm, 41, hoppas att hennes favoritmotiv räddas kvar.

Vatten porlar och Carina Rahm leder lådcykeln förbi våtmarken för att inte halka på den isiga gång- och cykelbanan. Hon passerar här flera gånger om dagen från radhuset i Fågelhöjden till sin ateljé i Saltsjö pir i Fisksätra. Hemma har hon fem målningar av kärret som har blivit hennes favoritmotiv.

– Jag gick här mycket när jag var gravid och var tvungen att röra mig långsammare. Här är mörkt och murrigt. Jag lade märke till att vattenspeglingarna från träsken och träden ter sig väldigt olika beroende på vattenbeståndet. 

”Det kommer att kännas som ett övergrepp om kärret förvandlas till industritomter”, säger Carina Rahm.

”Det kommer att kännas som ett övergrepp om kärret förvandlas till industritomter”, säger Carina Rahm.

Johan Kristensen

”Avvägning mellan intressen”

Alliansen vill sälja våtmarken till Frentabs dotterbolag Fisksätra Företagspark och förvandla den till en företagsby med omkring 80 arbetsplatser.

– Fisksätra är ett utsatt område. Att skapa fler arbetstillfällen är helt avgörande för att lyfta Fisksätra tillsammans med andra satsningar som vi har gjort på ny skola, multisporthallen och socialt förebyggande insatser, säger Mats Gerdau (M).

Ni vill bevara våtmarker på andra håll i Nacka. Varför inte här?

– Det är alltid en avvägning mellan olika intressen. Det är ett väldigt starkt intresse att vi ska lyfta Fisksätra och skapa fler jobb. Här har vi en färdig detaljplan som möjliggör fler arbetstillfällen. Klart att det kan svida någonstans. Oppositionen får gärna komma med idéer om var vi kan skapa fler arbetstillfällen. Man kan inte bara säga nej. 

Oppositionsrådet Johanna Kvist (S) ser saken annorlunda.

– Klart att det är önskvärt att få till fler arbetstillfällen, men inte på den här platsen. Här finns det andra värden som väger tyngre. Och det finns inget som säger att det kommer vara just Fisksätrabor som jobbar där.

Protestlista

Vattenexperten Lars Granath varnar för risken för översvämningar på intilliggande Saltsjöbanan om kommunen tillåter industrier i våtmarken.

Vattenexperten Lars Granath varnar för risken för översvämningar på intilliggande Saltsjöbanan om kommunen tillåter industrier i våtmarken.

Johan Kristensen

Närmare 1000 Nackabor har skrivit på en protestlista. Vattenexperten Lars Granath, filosofie doktor i naturgeografi, har skrivit till alla politiker i kommunfullmäktige och varnat för att bygga i våtmarken eftersom Saltsjöbanan och hela området kan komma att översvämmas.

När frågan togs upp på måndagens kommunfullmäktige krävde Vänsterpartiet att kommunen skulle göra en ny bedömning om hur lämpligt bygget är med tanke på klimatförändringarna, och samråda med länsstyrelsen hur skador på naturen kan minimeras och höra vad grannarna tycker om planerna.

Alliansen dissade förslaget och Miljöpartiet, som i utbyte mot andra klimatsatsningar har gått med på att inte riva upp gamla beslut, lade ner sina röster. 

”Viktigt för klimatförändringarna”

Men eftersom Socialdemokraterna, Nackalistan och Sverigedemokraterna höll med Vänsterpartiet måste kommunen utreda vidare innan ett beslut kan fattas.

– Hela processen har varit problematisk. Att vi har en så gammal detaljplan och genomför den utan mer ingående diskussion med närboende i Saltsjöbaden och Fisksätra. Vi vill framförallt inte sälja marken och sedan är det viktigt för klimatförändringarna och vid skyfall att vi inte bygger i våtmark, säger Johanna Kvist.

Mats Gerdau hoppades på ett beslut i frågan.

– Märkligt att de inte begärde de här kompletteringarna redan när ärendet behandlades i kommunstyrelsen. Men det är en del av demokratins spelregler. Men vi har hållit på med det här sedan 2001. Nu måste vi också komma till ett beslut, säger Mats Gerdau.

Om länsstyrelsen anser att naturen skadas för mycket kan bygget stoppas. Annars krävs Miljöpartiet bryter sitt avtal med Alliansen eller att något av de styrande partierna ändrar sig.

”En vilande pärla”

”Jag tycker definitivt att kommunen ska ha ett samråd så att vi som bor i närheten kan få föra fram våra synpunkter”, säger Carina Rahm.

”Jag tycker definitivt att kommunen ska ha ett samråd så att vi som bor i närheten kan få föra fram våra synpunkter”, säger Carina Rahm.

Johan Kristensen

I ateljén sticker lukten av akrylfärg i näsan. På duken smälter radhusen i Fågelhöjden ihop med kärret. Carina Rahm blandar umbra och koboltblå för att få rätt nyans på vattenspegeln. Hon tröttnar aldrig på motivet.

– Det är som att komma in en annan värld. Jag tycker att det är oerhört värdefullt när vi bor i en stad med ganska högt tempo att ha något utanför dörren som är annorlunda och tyst.

Kommer du att fortsätta att måla våtmarken om det byggs?

– Nej, det kommer att kännas som ett platt fall om det förvandlas till industritomter. Jag kommer så klart ha kvar mina fotografier jag kommer inte att känna relationen. Det är en vilande pärla och jag kommer att känna en avsaknad.

Ska höra grannar

Vänsterpartiet fick vid måndagens kommunfullmäktige gehör för sina krav att kommunen ska:

1. Göra nya bedömningar av hur lämpligt det är att bygga i våtmarken med tanke på klimatförändringarna.

2. Ha ett samråd med grannar för att höra deras synpunkter.

3. Ha ett samråd med länsstyrelsen i enlighet med miljöbalkens kapitel 12, paragraf 6 för att begränsa skadorna på naturen.

Källa: Nacka kommun.

Klart 2027

Alliansen vill sälja våtmarken till Frentabs dotterbolag Fisksätra företagspark och bygga småindustri med omring 80 arbetsplatser.

Bygget beräknas starta i slutet av året och vara klart i början av 2027.

Källa: Nacka kommun.

JohanKristensen
08-550 551 17

Senaste nyheterna

Har du tvekat att sätta dig på de nya tunnelbanesätena? Då är du inte ensam. Men tygerna tvättas oftare än du tror.

Har du tvekat att sätta dig på de nya tunnelbanesätena? Då är du inte ensam. Men tygerna tvättas oftare än du tror.

Petter Beckman, MTR

Så ofta tvättas tygen på ditt tunnelbanesäte

Nyheter

Resenärer: "Ser ut som att någon kissat" ✔ Förändrade städrutiner

Tyra, Emilia, Loke, Easton, Clara och Akilles har alla plockar skräp på Östnora hela dagen.

Tyra, Emilia, Loke, Easton, Clara och Akilles har alla plockar skräp på Östnora hela dagen.

Stefan Källstigen

Här städar barnen bort skräp från havet: "Vi är superhjältar"

Nyheter

Blöjor, däck och flytväst ✔ Tyra, 5: "Ingen ska bajsa i naturen där vi går"

Färjan Årstafrun tar passagerare ut till Årsta holmar.

Färjan Årstafrun tar passagerare ut till Årsta holmar.

Peter Paul

Glädjebeskedet: Båtarna ska gå till Årsta holmar igen

Nyheter

Gratisutflykterna är tillbaka ✔ 2 000 passagerare om året ✔ Se tidtabellen

Så ofta tvättas tygen på ditt tunnelbanesäte

Maria Sten-Hall

Maria Sten-Hall

Petter Beckman

20250413150900
20250411151458
2025-04-13
15:09

"Äckligt". "Vidrigt". "Ser ut som att någon kissat". Klagomålen på de nya tunnelbanesätena har vällt in till SL. Men trenden tycks ha vänt. Ny byts tygerna ut mycket oftare än tidigare.

Snart efter att de moderna C30-tågen introducerades i tunnelbanan 2020 stod det klart att de nya tygerna var svårare att hålla fräscha än de gamla.

SL:s mailkorg började svämma över av ilskna klagomål från resenärer.

"Snuskiga säten som knappt går att sitta på". "De nya tygen är fläckiga och äckliga, speciellt de gula". "Det ser ut som om någon har gjort på sig på flera säten". "Man tappar lusten att åka kollektivt".

Kaffe – eller kiss? Ibland känns det inte så fräscht att sätta sig på tunnelbanans säten.

Kaffe – eller kiss? Ibland känns det inte så fräscht att sätta sig på tunnelbanans säten.

Klara Orreteg

Både SL och trafikoperatören MTR har tagit kritiken på allvar. Sophie Gunnarsson på SL:s pressavdelning berättar att MTR nu "djuprengör" sätena dubbelt så ofta som tidigare – ungefär var 45:e dag, jämfört med var 90:e dag för de äldre sätena.

– De gula tygerna är överrepresenterade, de byts och tvättas dubbelt så ofta som de gråblå tygerna, säger hon.

Portabel ångtvätt

För att få sätena renare har man också börjat med en portabel ångtvätt, som används regelbundet när tågen städas i depån. Mer ytliga fläckar gnuggas bort som en del av den dagliga städningen.

Ångtvätten används cirka en gång i månaden, när tågen tas i för städning i depån.

Ångtvätten används cirka en gång i månaden, när tågen tas i för städning i depån.

MTR

En stor fördel med de nya sätena är att tyget lättare kan tas av och köras i tvättmaskin vid behov.

– Innan 2019 kunde de tidigare sätestygerna sitta i vagnarna upp till 10 år. De nya sätestygerna byts i snitt ut minst en gång per år, berättar Sophie Gunnarsson.

"Byter ut" betyder att tyget antingen tvättas i tvättmaskin eller ersätts med ett helt nytt tyg.

Och faktum är att resenärernas klagomål avtog under 2024.

Halverat antal fel

– Förra året var det 49 klagomål som handlade om smutsiga säten, att jämföra med 149 ärenden 2023. En rimlig tolkning är att resenärerna upplever att det blivit bättre, säger Sophie Gunnarsson.

De gula tygerna byts och tvättas dubbelt så ofta som de gråblå.

SL:s egna kontroller av städningen visar på samma trend. Det första kvartalet 2025 hade antalet anmärkningar på "städning av inventarier" nästan halverats mot hösten 2023, från knappt 600 konstaterade fel efter städning till drygt 300.

Frågan: Har du reagerat på smutsiga tunnelbanesäten?

Maria Sten-Hall

Maria Sten-Hall

Petter Beckman

Maria Sten-Hall, Aspudden

– Ja, jag är inte pedant, men ibland har jag tvekat att sätta mig. Det är nog mest för att det syns bättre, snarare än att folk smutsar ner mer. De borde kanske ha tänkt efter två gånger innan de valde tyget. Och jag saknar det gamla Lasse Åberg-tyget, det var snyggare.

Niklas Halling

Niklas Halling

Petter Beckman

Niklas Halling, Hökarängen

– Nej, jag har inte tänkt på att det skulle vara någon skillnad med de nya sätena. Men jag har hört att de här tygerna är lättare att ta av och tvätta. På de gula sätena syns smutsen mer, men jag brukar ändå inte sätta mig där.

Marcus Karnéus

Marcus Karnéus

Petter Beckman

Marcus Karnéus, Aspudden

– Jag har faktiskt inte tänkt på det. Jag tänker mest på snorungar som sätter upp fötterna på sätena. Vad har de för uppfostran? Generellt tycker jag kollektivtrafiken har blivit sämre under det nuvarande styret.

Ronja Fredriksson

Ronja Fredriksson

Petter Beckman

Ronja Fredriksson, Aspudden

– Ja, absolut! Om det är någon mystisk fläck, då står jag hellre, eller sätter mig någon annanstans. Jag är lite noga med bakterier, så jag undviker helst att åka tunnelbana. Jag gör det bara om det är för kallt för att cykla.

Så ser städrutinerna för tunnelbanesäten ut

Borttagning av fläckar på sätestyger under daglig rengöring av fordonen.

Frekvensen för djuprengöring av sätena har ändrats från från cirka var 90:e dag till cirka var 45:e dag.

Alla säten ångtvättas på plats i fordonen inom fastställt intervall.

Sätestyger som inte går att rengöra på plats sänds även iväg för att tvättas i maskin. En del av tygerna tvättas varje månad.

I snitt byts sätestygerna ut mot nytvättade eller nya tyger minst en gång per år. 

Källa: SL

PetterBeckman
08-550 550 77