JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Inga hyrcyklar i Stockholm – ny lösning inför sommaren

För att få hyrcyklar på gatorna innan sommaren testar trafikkontoret nu en billigare avgift för företagen som erbjuder cyklar.

För att få hyrcyklar på gatorna innan sommaren testar trafikkontoret nu en billigare avgift för företagen som erbjuder cyklar.

Mikael Andersson

20250204190047
20250204133348
2025-02-04
19:00

Nu ska företagen få en lägre avgift för att återinföra hyrcyklar till Stockholms gator.

– Vi hoppas att det ska bli en win-win, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

I dag finns inga hyrcyklar att hyra i Stockholms stad, sedan RideMovi, det enda företag som tidigare erbjöd tjänsten, valde att inte förnya sitt tillstånd för 2025.

För att få ut cyklar på Stockholms gator innan sommaren vill trafikkontoret nu testa en ny strategi: att göra det billigare för företag att erbjuda cyklar.

– De större aktörerna har i ett tidigare skede uttryckt att det skulle vara svårt att få ekonomin att gå ihop, därför sänker vi avgiften. Vi hoppas att det ska bli en win-win för både stockholmarna och företagen, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd.

"Vi tror att det här är efterfrågat," säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

"Vi tror att det här är efterfrågat," säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Angie Gray

Halverar kostnaden

Enligt det nya förslaget kommer aktörer som erbjuder cyklar att betala en avgift på 600 kronor per fordon och år, en betydande sänkning från den tidigare kostnaden på 1 400 kronor. Elsparkcyklar ska däremot fortsatt kosta 1 400 kronor.

Svårt att få ekonomin att gå ihop.

– Vi har förstått att cyklar är dyrare än elsparkcyklar. Vi ser också att cyklar har fler hälsofördelar än elsparkcyklar, och därför vill vi ha en egen taxa för de fordon där man trampar, säger han.

Mindre inflytande

Trafikkontoret har sedan tidigare som mål att hitta en långsiktig lösning för hyrcyklar i Stockholm, och det arbetet pågår. Men för att få cyklar på plats till sommaren är detta nu det enda alternativet, menar trafikborgarrådet.

– Vi vill säkerställa att de finns i hela staden och till en kostnad som är rimlig för användarna. Med den här lösningen kommer vi inte kunna styra var de placeras eller hur mycket kunderna får betala, säger han och fortsätter:

– Om vi märker att det här upplägget inte ger det resultat vi vill ha, så har vi fortfarande möjligheten att hitta bättre alternativ via en traditionell upphandling. Men det tar tid och blir en kostnad som behöver tas direkt av stadskassan. Därför är det här ett spår vi vill testa.

MathildaNilsson
08-550 550 27

Senaste nyheterna

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

Johan Kristensen

Fortsatt kaos på Saltsjöbanan – stoppar fungerande tåg

Nyheter

16 av 32 vagnar saknar hjulfel – körs ändå inte ✔ ”Vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget först”

Cliff barnes, Sue Ellen, JR, Dallas

Cliff barnes, Sue Ellen, JR, Dallas

@philip_photos/Cliff Barnes

Cliff Barnes firar 30 år som stans ständiga förlorare

Nyheter

"Gästerna får skylla sig själva" ✔ Fick inte ragg ✔ Kungabarnens möhippor

Hasselbacken har en lång historia som nöjespalats.

Hasselbacken har en lång historia som nöjespalats.

Pekka Pääkkö

Grönt ljus för kritiserade byggplaner på Hasselbacken

Nyheter

Tar hänsyn till riksintressen och grannar ✔ "Innebär en olägenhet – men inte en betydande sådan"

SL stoppar 16 oskadda tåg på Saltsjöbanan

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

Johan Kristensen

20250314121456
20250314130612
2025-03-14
12:14
2025-03-14 13:06

Saltsjöbanans tåg hann knappt börja rulla efter två års avstängning innan hälften av de 32 vagnarna hade så slitna hjul att all tågtrafik stoppades. Övriga vagnar vill SL inte köra med.

”Ej i trafik” står det på de gula skyltarna i framrutan. I SL:s depå i Neglinge har 14 vagnar parkerats utomhus, ytterligare ett par skymtar i vagnhallens fönster.

Dan Karlsson, 69, skrattar till när han går förbi. 

– Jag tänkte just att det vore en snygg bild: vagnbrist! Ja, de rullar ju inte.

Han är förtroendevald i PRO och pendlar regelbundet från Neglinge till organisationens kansli i Skärmarbrink. Före den 9 februari tog resan omkring 40 minuter. Nu kan det ta dubbelt så lång tid. Ofta ger han upp och tar bilen i stället.

– Jag vill helst inte. Men med det här busskrånglet som är nu tar det minst en timma och tio minuter, det kan ta en timma och tjugo minuter eller ännu längre tid också. Med bilen tar det 17 minuter.

”Lite ironiskt med vagnbrist – de står ju här”, säger Dan Karlsson som har fått uppåt en timma och tjugo minuters resa från Neglinge till Skärmarbrink i stället för 40 minuter.

”Lite ironiskt med vagnbrist – de står ju här”, säger Dan Karlsson som har fått uppåt en timma och tjugo minuters resa från Neglinge till Skärmarbrink i stället för 40 minuter.

Johan Kristensen

Restider skenade

Den 15 december började tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter närmare två års avstängning för bland annat bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby. 

Den 9 februari drog SL in bussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra och hänvisade alla till tågen.

Nackabornas restider skenade eftersom de tvingades byta från tåg till buss i Saltsjö-Järla eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen.

”Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel”, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

”Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel”, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Johan Kristensen

”Måste svarva hjulen”

Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att vagnarnas hjul hade slitits onormalt mycket. Flera vagnar ställdes av innan SL i måndags stoppade all tågtrafik och ersatte med bussar. 

– Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Ni har 16 vagnar ni skulle kunna köra med?

– Ja, men vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget innan vi kan släppa på trafiken igen för att inte fler hjul ska riskera att slitas. Att köra med hjulskador kan bland annat skada banan, det sliter på spåren. Vi måste alltså åtgärda hjulen på vagnarna innan vi kan använda dem igen.

Varför har hjulen slitits så mycket?

– Vi kan fortfarande inte svara på vad som är orsaken. 

Kan den nya rälsen som har lagts i Fisksätra och Tattby ha slitit på hjulen?

– Vi kan inte svara på det i nuläget. Det finns jättemånga tänkbara orsaker och vi tittar förstås på allt. Att hjul slits och behöver repareras är i sig inte ovanligt: det sker ibland vid lövhalka och i samband med växelfel och andra spårfel. Det som sticker ut är just det onormala slitaget som har skett nu och vi vet inte vad det beror på just nu.

”Spelar med våra liv”

SL fortsätter den här och nästa vecka att köra samma ersättningsbussar som trafikerade Saltsjöbanan före den 9 februari.

– Nu kan resenärerna också se realtidsinformation i reseplaneraren om en buss är försenad. I början var det bara tidtabellstiden syntes, säger Elin Lindström.

Varför?

– Det tar alltid lite tid när vi går över till ersättningsbussar innan vi får in rätt information i systemet.

Lars Karlsson har bott i Neglinge sedan 2007.

– Det var så himla praktiskt när Saltsjöbanan bara gick och gick hela vägen in till Slussen. Nu känns det jobbigt. Jag tycker att SL borde köra direktbussar in till Glasbruksgatan tills de är klara med Saltsjöbanan. Det är ju knasigt det här. De spelar med våra liv.

JohanKristensen
08-550 551 17