Det är sen måndagseftermiddag i Rinkeby, och ute har mörkret lagt sig för flera timmar sedan. Det är stilla, halt på gatorna – årets första vinterkyla verkar ha fått de flesta att gå direkt hem efter jobb och skola.

Vid Framtidens hus är det dock livat. Dörrklockan ringer i ett, fler och fler ungdomar strömmar in i lokalerna. I kväll går nämligen startskottet för Järva Talks – ett nytt initiativ som både ska uppmuntra Järvas ungdomar till företagande och ge dem allmän livsinspiration.

– Arbetslösheten ökar, framför allt i socioekonomiskt utsatta områden. I en rapport framtagen av Ungdomsbarometern från 2024 framgår även att framtidshopp minskar bland unga. Det vill vi förebygga, säger Negin Azimi från Framtidens hus.

Negin Azimi arbetar på Framtidens hus sedan några månader tillbaka och är en av initiativtagarna bakom Järva Talks.

Negin Azimi arbetar på Framtidens hus sedan några månader tillbaka och är en av initiativtagarna bakom Järva Talks.

Emma Löf Hagström

TEDxtalks fast Järva

Negin Azimi är inspirationsföreläsare och har en bakgrund från TEDxtalks, där hon bland annat varit världens yngsta TEDx-talksarrangör. Hon fick en idé om att göra något liknande – men lokalt i Järva.

Genom Framtidens hus och tillsammans med Sakariya Hirsi, grundare av Kollektiv sorg, 19-årige Guuled Mohamed, som bland annat vunnit Unga journalistpriset och Raoul Wallenberg Academy Young Courage Award, samt 19-årige Liiban Mohammed, som brinner för entreprenörskap, utvecklade hon fram konceptet Järva Talks.

Det hela är tänkt att vara ungdomsdrivet, med föreläsningar och samtal som ska ge unga möjligheten att bygga sitt nätverk och samtidigt inspireras av framstående förebilder och entreprenörer.

– Jag är född och uppvuxen i Järva. När jag var 14 år blev jag erbjuden att leverera en påse och att få pengar för det, men valde att springa i väg. För att motverka att fler hamnar i samma situation med potentiell kriminalitet är det extra viktigt att synliggöra alternativ för unga som har svårt att inträda arbetsmarknaden, säger Guuled Mohamed.

Trots sin ringa ålder har Guuled Mohamed, 19, redan vunnit Unga journalistpriset och startat eget rekryteringsbolag. Nu arrangerar han Järva Talks på Framtidens hus.

Trots sin ringa ålder har Guuled Mohamed, 19, redan vunnit Unga journalistpriset och startat eget rekryteringsbolag. Nu arrangerar han Järva Talks på Framtidens hus.

Emma Löf Hagström

Inställningen måste ändras

Det är samtidigt lika viktigt att näringslivet öppnar upp och vill bygga broar genom alla delar av samhället, menar Guuled Mohamed.

Han har själv nyligen startat ett rekryteringsbolag, och i den processen träffat många ledare och rekryterare, vars inställningar sagt mycket om hur företag ser på inkludering och mångfald generellt, berättar han.

– En person berättade att han brukar sålla i ansökningar genom att ta bort alla med utländska namn, vilket är helt galet i mina öron. Det finns så många stora talanger här ute, som aldrig ens får en chans. Vi måste överbrygga det glappet. Unga som heter Mohammed måste också få en chans.

Emanuel Behi Åkesson, mer känd som Labbkillen på Tiktok har tillsammans med partnern, tillika sociala medier-experten Maja Ralsgård, byggt ett bolag med utgångspunkt ur den stora Tiktokkanalen, som fokuserar på tips inom utbildning och karriär för unga.

Emanuel Behi Åkesson, mer känd som Labbkillen på Tiktok har tillsammans med partnern, tillika sociala medier-experten Maja Ralsgård, byggt ett bolag med utgångspunkt ur den stora Tiktokkanalen, som fokuserar på tips inom utbildning och karriär för unga.

Emma Löf Hagström

Tiktokstjärna på plats

Lanseringskvällen till ära fanns två entreprenörer på plats i Rinkeby.

Under banderollen Build your brand ska Emanuel Behi Åkesson, mer känd som Labbkillen på Tiktok med 200 000 följare, tillsammans med partnern, tillika sociala medier-experten Maja Ralsgård, hålla i en kurs om hur man bygger sitt varumärke på sociala medier.

På Tiktok fokuserar Labbkillen på plugg-, utbildnings- och karriärstips, och har kommit att bli en viktig informationskanal för den yngre målgruppen.

– Vi ska prata om hur digitala plattformar kan vara ett verktyg för karriär och självförverkligande; hur man kan använda sin yta till att bygga upp något större, säger Emanuel Behi Åkesson.

Maja Ralsgård nickar.

– Samtidigt är det viktigt för oss att få de ungas perspektiv på saker och ting genom sådana här sammanhang. Det är väldigt värdefullt, att utbyta erfarenheter och komma närmre målgruppen, höra hur de tänker och känner. Det här kommer ge oss minst lika mycket som det ger dem, tror jag, säger hon.

Delar av gänget bakom Järva talks och kursen Build your brand fotas innan det är dags för den stora lanseringskvällen.

Delar av gänget bakom Järva talks och kursen Build your brand fotas innan det är dags för den stora lanseringskvällen.

Emma Löf Hagström