Inne på kaféet Sur & Deg i Huddinge centrum sitter Örjan Eriksson och Anne-Marie Hedman och njuter av var sin kopp kaffe.
Örjan har inte tänkt så mycket på att de svarta dropparna blivit dyrare, men Anne-Marie är väl medveten om prisökningen.
– Hemma dricker jag bara kaffe en gång om dagen numera, innan kunde det bli fler. I stället går jag ut så här och dricker kaffe ibland, man får unna sig någon lyx. Bågon last måste man ha. Man betalar ju också för att sitta och ha det mysigt, inte bara för kaffet, säger hon.
På kaféet kostar en kopp kaffe 35 kronor.
– Vi höjde priset med en femma den här veckan, från 30 till 35. Vi har ganska billigt kaffe ändå, jämfört med många andra. Det är ingen som har sagt något faktiskt. Hellre att vi höjer med några kronor och att påtåren är gratis, säger Sandra Sjölund, som arbetar på Sur & Deg.
Örjan Eriksson och Anne-Marie Hedman njuter av en kopp kaffe på Sur & Deg. "Man måste få unna sig någon lyx", säger Anne-Marie Hedman.
Martin Svensson
Många handlar på extrapris
Inne på Coop i centrum kostar det dyraste paketet 99 kronor. Men då är det ekologiskt och fair trade. Bland de gängse sorterna är spannet ganska stort mellan 89 kronor för Zoegas dyraste sort och 58 kronor för Coops eget kaffe.
Enligt Matpriskollen väntas priset på ett vanligt kaffepaket stiga till över 100-lappen under 2025.
– Jag läste om det, att det är värmen som gör att att plantorna blir förstörda. Och klimatförändringarna naturligtvis. Men jag har köpt kaffe nu som är på extrapris, två paket Arvid Nordquist för 129 kronor, säger Katy Näslund.
Förr var det ju två för 49, så det är verkligen dubbla priset mot fyra-fem år sedan.
Ragne Jönsson stoppar ner två paket Löfbergs lila i kundkorgen. "Råkar det vara extrapris när vi handlar så tar vi det, det är lite extremt nu. Men kaffe måste man ha. Jag har dragit ner på det redan, jag dricker tre gånger om dagen. Men något måste man unna sig", säger han.
Martin Svensson
Kaffe är för många av oss ett livselixir och något vi inte är beredda att avstå ifrån. Men kanske ändrar vi köpbeteende.
– Det är ofta annonser på kaffe och det flyger fortfarande. Nu har vi kampanj på Löfbergs, två för 99. Men förr var det två för 49, så det är verkligen dubbla priset mot för fyra-fem år sedan. Men det går fortfarande mycket kaffe, alla vill ändå dricka det, säger Patrik Karlsson, butikschef på Coop i Huddinge centrum.
Patrik Karlsson säger att de fortfarande säljer mycket kaffe. Men att fler passar på att köpa det som är på extrapris.
Martin Svensson
Ingen övre smärtgräns
Många passar på att handla när det är extrapris.
– När det är kampanj blir det att det bunkras, även om det ofta är maxköp. Vi höjer inga marginaler. Jag kollade ett märke nu och där har det varit en 25-procentig ökning på inköpspriset på ett år, säger Patrik Karlsson.
Enligt kafferosteriet Arvid Nordquist gick råvarupriset upp med 75 procent under 2024. I november–december nåddes den högsta nivån någonsin.
Men Katy Näslund har ingen övre smärtgräns för vad det får kosta.
– Nej, det har jag inte. Vill jag ha kaffe så köper jag det.