JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Kaffepriset rusar – Huddingebor väljer extrapris

Katy Näslund passade på att handla två paket Arvid Nordquist på kampanj. Men kaffe tänker hon inte sluta dricka.

Katy Näslund passade på att handla två paket Arvid Nordquist på kampanj. Men kaffe tänker hon inte sluta dricka.

Martin Svensson

20250309070000
20250305155908
2025-03-09
07:00

Kaffepriset har rusat i höjden den senaste tiden och de dyraste sorterna nosar på 100-kronorsstrecket för ett paket.

Men de högra priserna får inte Huddingeborna att överge det svarta guldet. Även om fler väljer märken som är på extrapris.

Inne på kaféet Sur & Deg i Huddinge centrum sitter Örjan Eriksson och Anne-Marie Hedman och njuter av var sin kopp kaffe.

Örjan har inte tänkt så mycket på att de svarta dropparna blivit dyrare, men Anne-Marie är väl medveten om prisökningen.

– Hemma dricker jag bara kaffe en gång om dagen numera, innan kunde det bli fler. I stället går jag ut så här och dricker kaffe ibland, man får unna sig någon lyx. Bågon last måste man ha. Man betalar ju också för att sitta och ha det mysigt, inte bara för kaffet, säger hon.

På kaféet kostar en kopp kaffe 35 kronor.

– Vi höjde priset med en femma den här veckan, från 30 till 35. Vi har ganska billigt kaffe ändå, jämfört med många andra. Det är ingen som har sagt något faktiskt. Hellre att vi höjer med några kronor och att påtåren är gratis, säger Sandra Sjölund, som arbetar på Sur & Deg.

Örjan Eriksson och Anne-Marie Hedman njuter av en kopp kaffe på Sur & Deg. "Man måste få unna sig någon lyx", säger Anne-Marie Hedman.

Örjan Eriksson och Anne-Marie Hedman njuter av en kopp kaffe på Sur & Deg. "Man måste få unna sig någon lyx", säger Anne-Marie Hedman.

Martin Svensson

Många handlar på extrapris

Inne på Coop i centrum kostar det dyraste paketet 99 kronor. Men då är det ekologiskt och fair trade. Bland de gängse sorterna är spannet ganska stort mellan 89 kronor för Zoegas dyraste sort och 58 kronor för Coops eget kaffe.

Enligt Matpriskollen väntas priset på ett vanligt kaffepaket stiga till över 100-lappen under 2025.

– Jag läste om det, att det är värmen som gör att att plantorna blir förstörda. Och klimatförändringarna naturligtvis. Men jag har köpt kaffe nu som är på extrapris, två paket Arvid Nordquist för 129 kronor, säger Katy Näslund.

Förr var det ju två för 49, så det är verkligen dubbla priset mot fyra-fem år sedan.

Ragne Jönsson stoppar ner två paket Löfbergs lila i kundkorgen. "Råkar det vara extrapris när vi handlar så tar vi det, det är lite extremt nu. Men kaffe måste man ha. Jag har dragit ner på det redan, jag dricker tre gånger om dagen. Men något måste man unna sig", säger han.

Ragne Jönsson stoppar ner två paket Löfbergs lila i kundkorgen. "Råkar det vara extrapris när vi handlar så tar vi det, det är lite extremt nu. Men kaffe måste man ha. Jag har dragit ner på det redan, jag dricker tre gånger om dagen. Men något måste man unna sig", säger han.

Martin Svensson

Kaffe är för många av oss ett livselixir och något vi inte är beredda att avstå ifrån. Men kanske ändrar vi köpbeteende.

– Det är ofta annonser på kaffe och det flyger fortfarande. Nu har vi kampanj på Löfbergs, två för 99. Men förr var det två för 49, så det är verkligen dubbla priset mot för fyra-fem år sedan. Men det går fortfarande mycket kaffe, alla vill ändå dricka det, säger Patrik Karlsson, butikschef på Coop i Huddinge centrum.

Patrik Karlsson säger att de fortfarande säljer mycket kaffe. Men att fler passar på att köpa det som är på extrapris.

Patrik Karlsson säger att de fortfarande säljer mycket kaffe. Men att fler passar på att köpa det som är på extrapris.

Martin Svensson

Ingen övre smärtgräns

Många passar på att handla när det är extrapris.

– När det är kampanj blir det att det bunkras, även om det ofta är maxköp. Vi höjer inga marginaler. Jag kollade ett märke nu och där har det varit en 25-procentig ökning på inköpspriset på ett år, säger Patrik Karlsson.

Enligt kafferosteriet Arvid Nordquist gick råvarupriset upp med 75 procent under 2024. I november–december nåddes den högsta nivån någonsin.

Men Katy Näslund har ingen övre smärtgräns för vad det får kosta.

– Nej, det har jag inte. Vill jag ha kaffe så köper jag det.

Då dracks det inget kaffe

Det rådde kafferansoring i Sverige mellan åren 1940 och 1951 i samband med andra världskriget.

Då fick man bara handla ett halvt kilo per person och ransonen skulle räcka i 15 veckor.

Den magra tilldelningen var en orsak till att kaffesurrogaten blev populära.

Källa: Stockholmskällan

PernillaFagerström
08-550 554 95

Senaste nyheterna

Allt sämre resultat på nationella prov i svenska i årskurs 3 i Sollentuna.

Allt sämre resultat på nationella prov i svenska i årskurs 3 i Sollentuna.

Mostphotos

Treornas kunskaper i svenska blir stadigt sämre

Nyheter

Allt mindre andel i Sollentuna klarar de nationella proven ✔ Liberalerna vill att en rapport om åtgärder tas fram redan i vår

Sigtuna stadsängar.

Sigtuna stadsängar.

Tintin Bokesten

Tuffare för ensamstående att köpa lägenhet

Nyheter

Svårt att sälja ettor och tvåor ✔ Blir dyrare ✔ Mäklare: "Svårt för ensamhushåll att få lån"

I snitt har 83 bilar stulits i Järfälla per år under de senaste fem åren. Genrebild.

I snitt har 83 bilar stulits i Järfälla per år under de senaste fem åren. Genrebild.

Most Photos

Bilstölderna minskar kraftigt i Järfälla

Nyheter

Svårare att tjuvkoppla nya bilar

Strulig skolskjuts sliter på Väsbyfamiljen

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

Mikael Andersson

20250316061556
20250314141011
2025-03-16
06:15

Skolskjutsen kommer sent, f­örarna hittar inte – eller lämnar barn på fel plats. Alexander, 10, är en av flera hundra barn i Väsby som använder skolskjuts. Och ­avvikelserna är många – över 1 600 på ett år.

– Det ger ju ett enormt stress­påslag, säger pappa Henrik Piehl.

På landet en bit utanför centrala Väsby bor Pia Christensson och Henrik Piehl med sina två barn. Familjens hundar Jack och Molly springer nyfiket ut och undrar vilka ”inkräktarna” är.

– Så ja, Molly, lugn, säger Alexander.

Hundarna Jack och Molly är ivriga att springa ut när Alexander och pappa Henrik öppnar dörren.

Hundarna Jack och Molly är ivriga att springa ut när Alexander och pappa Henrik öppnar dörren.

Mikael Andersson

Han är 10 år och behöver skolskjuts för att ta sig till resursskolan Magneten
i Odens­lunda. Och då är ­rutinerna och tryggheten viktig eftersom Alexander har autism.

– På morgonen möter jag upp taxin som tar honom till skolan och när han kommer hem likaså. Chaufförerna ska lämna ”hand i hand”, alltså till någon på skolan, och till oss föräldrar när de kör hem från skolan, säger pappa Henrik Piehl.

Pappa Henrik och sonen Alexander.

Pappa Henrik och sonen Alexander.

Mikael Andersson

Men ibland är taxibilarna försenade utan att föräldrarna får någon avisering om det, ibland kommer de inte alls. Och ibland kör de till fel ställe. Mamma Pia tar ett skräckexempel.

– Chauffören ringde och sa att ”vi är framme och lämnar nu”. Då hör jag Alexander vara ledsen och skrika i bakgrunden: ”Jag bor inte här, bor inte här”. Då är de alltså på fel plats.

Hon berättar att föraren anger i en app när barnet är lämnat och hämtat.

– Några gånger har det stått i appen att Alexander är lämnad, men när jag tittar ut och ska möta honom är han inte där. Tänk dig paniken, man blir orolig och rädd – var är mitt barn? Då visar det sig att föraren har tryckt in i förväg att han är lämnad.

Struligt med vikarier

Problemen uppstår flera gånger i veckan och det är oftast när vikarier tas in som det blir struligt.

– Jag vet att kommunen ställer hårda krav på leverantören, men vikarierna kanske inte har förståelse för de här barnens problematik. Det har till och med varit så att en vikarie har ringt till oss och ifrågasatt om det verkligen behövs lämning hand
i hand, säger Henrik.

Han säger att familjen har övervägt att själva skjutsa in Alexander till skolan, men att de kortare skoldagarna och avsaknaden av fritids ställer till det.

Det ger ju ett enormt stresspåslag hos alla oss i familjen när det inte funkar.

– Alexanders skoldagar skulle bli alldeles för långa för vad han klarar av.

Om vårdnadshavare till elever som har skolskjuts upplever att något inte fungerar kan de rapportera in det som en avvikelse via en app.

Tusen avtalsvidriga brister

Förra året rapporterades 1 628 avvikelser, enligt Monika Jädersten, chef på elevhälsan som beviljar skolskjutsar i kommunen. Runt 60 procent, alltså nära
tusen, bedöms strida mot kommunens avtal med leverantören. De vanligaste typerna inkluderar förseningar över 15 minuter, uteblivna resor, samt att ­förare inte lämnat elever ­enligt ”hand i hand”-principen.

– Inga avvikelser är acceptabla och vi jobbar kontinuerligt med leverantören för att förbättra tjänsten. Det sker genom omedelbar uppföljning av avvikelser och månadsavstämningar mellan företaget och utbildningskontoret.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

”Skolskjutsen måste bara funka, annars drabbar det hela familjen”, säger Henrik Piehl. Mamma Pia Christensson och sonen Alexander håller med.

Mikael Andersson

”Förbättringsområden”

Christer Holmlund, avtalsansvarig på leverantören ­Cabonline, upplever att leveransen generellt fungerar väl. Under februari gjordes 11 470 resor i Upplands Väsby, varav 112 resulterade i avvikelser.

”Vi tar varje avvikelse på stort allvar och arbetar kontinuerligt för att säkerställa högsta möjliga kvalitet. Samtidigt finns alltid förbättringsområden, och vi samarbetar med kommunen för att identifiera och åtgärda eventuella utmaningar”, skriver han i ett mejlsvar.

Hur säkerställer ni leveranssäkerheten med vikarier?

”Vi arbetar aktivt med planering och schemaläggning för att säkerställa rätt kompetens på rätt plats, även vid kortsiktiga förändringar.”

Samtidigt sliter oron och osäkerheten inför varje veckas skolskjutsar på Alexander och hans familj.

– Det ger ju ett enormt stresspåslag hos alla oss i familjen när det inte funkar. Och vi som npf-föräldrar är ju redan rätt tröttkörda av de utmaningar som följer med att ha ett barn med särskilda behov. Och funkar det inte så mår även Alexander dåligt, säger Henrik Piehl.

Skolskjutsar

Som elev i förskoleklass till årskurs 9 i grundskola och anpassad grundskola samt anpassad gymnasieskola kan du få rätt till skolskjuts om du har lång färdväg, farlig skolväg eller om du har någon funktionsnedsättning.

I Upplands Väsby har 277 elever med funktionsnedsättning skolskjuts fördelat på:

Anpassad grundskola: 69

Anpassad gymnasieskola: 26

Resursskolor: 145

Inrapporterade avvikelser 2024: 1 628

Inrapporterade avvikelser 2025: (1 januari–20 februari) 215

Antalet avvikelser är svåra att jämföra bakåt i tiden eftersom inrapporteringssystemet ändrats. Dessutom byttes leverantören ut för drygt ett år sedan. Kommunen bedömer att det handlar om ungefär lika många avvikelser med gamla och nya leverantören.

Källa: Upplands Väsby kommun

De vanligaste avvikelserna

De vanligaste avvikelserna som strider mot avtalet:

Chaufförer som inte lämnar enligt hand i hand-principen.

Uteblivna resor som inte har rapporterats i förväg.

Förseningar på över 15 minuter där kommunikation med vårdnadshavare saknas.

Säkerhetsbrister såsom att förare inte hjälper till med säkerhetsbälten.

De vanligaste avvikelserna som inte strider mot ­avtalet, men påverkar resans ­kvalitet:

Brister vid hämtning och lämning, som att taxin kommer tidigare eller senare än förväntat.

Kortare förseningar under 15 minuter som kan bero på trafikförhållanden.

Kommunikationsproblem mellan förare och resenärer/vårdnadshavare.

Källa: Upplands Väsby kommun

CharlotteArwedsson
08-550 550 58