Sedan 2015 har Skånegatan varit sommargågata, planen var att den i år skulle bli permanent. Nu står det klart att förändringen blir större än så – området kring Nytorget blir en stadsmiljözon.

– Det är ett begrepp som beskriver det många stockholmare efterfrågar: en plats att mötas på. Äta, dricka och leka, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

I praktiken betyder det att biltrafiken i flera kvarter ersätts med gågator, uteserveringar, bänkar och blommor.

– Så här har våra städer tidigare sett ut, med platser där människor möts. Det måste vi värna.

Stadsmiljözonen ska vara kvar även över vintern, men då i mindre form.

– Det finns en fördom om att det här konceptet inte fungerar på vintern, men jag tror att riktigt bra stadsmiljöer kan vara folkfyllda och aktiva även då. Egentligen tror jag att vi inte behöver minska området, men vi vill känna in hur det används när det är kallare.

260 p-platser tas bort

Införandet av zonen betyder att runt 260 p-platser försvinner till sommaren. Under vintersäsongen, när zonen minskar, återkommer 120 av dem. Med start i maj plockas p-platserna bort. Inga nya platser skapas utan bilister hänvisas till kringliggande gator.

Enligt staden är beläggningen där relativt låg, varför det inte borde vara ett stort besvär att hitta andra platser att stå på.

– Vi sticker inte under stol med att det finns en konkurrenssituation mellan grönska, folkliv och parkering. Vill man göra plats för stadsliv kan man inte ha lika mycket parkering i attraktiva gatulägen.

Parkering för rörelsehindrade ska dock fortfarande finnas kvar och färdtjänst, taxi, varuleveranser och blåljusfordon får ta sig in i zonen. Buss 66 får fortsatt åka längs Nytorgsgatan och Bondegatan, men i lägre hastighet.

Andra zonen i stan

I juli 2024 infördes en stadsmiljözon i Gamla stan, den första i sitt slag. I höstas gick det rödgröna styret ut med att en zon skulle införas även på Södermalm. Då stod valet mellan områdena kring Nytorget och Mariatorget.

"I våra undersökningar märks att det finns en efterfrågan på det här bland allmänheten och verksamheter" säger Lars Strömgren (MP).

"I våra undersökningar märks att det finns en efterfrågan på det här bland allmänheten och verksamheter" säger Lars Strömgren (MP).

Miljöpartiet

Enkätundersökningar har gjorts med folk och näringsidkare där. Enligt staden fanns det på båda platser "en tydlig efterfrågan på nya vistelseytor", men vid Nytorget var man mer positivt inställd till zonen.

– Men även runt Mariatorget var intresset stort. Valet föll dock på Nytorget eftersom vi där ser lite större potential och och enkätsvaren var något mer positiva.

Budget för de två stadsmiljözonerna uppgår under 2025 och 2026 till sex miljoner kronor.

Här blir det en ny stadsmiljözon

Södermalm står inför en omvandling med två nya permanenta gågator och en kommande stadsmiljözon. Målet är att skapa mer utrymme för stadsliv och grönska – långt bort från bullrande biltrafik.

– Vi ska ge gatorna tillbaka till stockholmarna, säger Lars Strömgren (MP).

Efter att Gamla stan i somras fick sin egen stadsmiljözon, där biltrafik ersattes med gågator, uteserveringar och blomsterprydda torg, är det nu Södermalms tur. 

– Vi vill göra Stockholm till en grön promenadstad. Buller och avgaser från bilar ska ersättas med sorl och skratt från lekande barn. Vi ska ge gatorna tillbaka till stockholmarna, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Blir permanenta

Sedan 2015 har Skånegatan och Swedenborgsgatan varit sommargågator. Nästa sommar omvandlas de till permanenta gågator.

Det innebär att Swedenborgsgatan mellan Sankt Paulsgatan och Fatbursgatan och Skånegatan mellan Östgötagatan och Renstiernas gata görs om till året-runt-promenadstråk.

– Skånegatan och Swedenborgsgatan är Stockholms första och kanske mest populära sommargågator. Nu tar de äntligen klivet till permanenta gågator. Det här är något som många har längtat efter, säger Lars Strömgren.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Angie Gray

Som en del av satsningen kommer en av de nya gågatorna på Södermalm att bli central i en ny stadsmiljözon. Områdena vid Nytorget och Mariatorget är de främsta kandidaterna för denna omvandling, och gränserna för den nya zonen kommer att beslutas under 2025.

"Domineras av bilar"

I zonen kommer biltrafiken att begränsas för att ge mer utrymme åt cyklister och fotgängare. Hastighetsgränserna ska ses över, bilvägar smalnas av och fler ytor ska användas till sittplatser, grönska och uteserveringar. Samtidigt kommer nödvändiga transporter, som leveranser och hjälpmedel för rörelsehindrade, fortfarande kunna ta sig fram.

– Vi vill skapa nya smultronställen på platser som idag domineras av bilar.

Blir svårare att ha bil

Redan nu är Swedenborgsgatan och Skånegatan gågator i princip året om.

Så vad blir skillnaden?

– Nu blir det permanent och vi ska utveckla dem så de blir ännu mer inbjudande, säger Lars Strömgren.

Många som bor i Gamla stan har varit kritiska till stadsmiljözonen där, då de känner att beslutet att införa den tagits över deras huvuden och att de inte fått tycka till.

Vad ska ni göra för att det inte ska återupprepas här?

– Att hitta rätt format för att bjuda in till dialog är alltid svårt, men vi har lärt oss på resan. Alla som berörs i områdena ska få tycka till, exakt hur är inte klart men jag ser framför mig att det sker genom digitala verktyg och träffar av olika slag.

Hur ser du på kritik som framförts att vardagen blir svårare för de som dagligen måste använda bil?

– På Södermalm finns garage med vakans och vi får se över om det går att hitta alternativ parkering eller uppmuntra till bilpool.

– Men inställningen i vår majoritet är att på gatumark – som har potential att användas för vistelse, grönska och aktivitet – prioritera det framför långtidsuppställning av fordon.

Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) var tidigt kritisk till stadsmiljözonen i Gamla stan. Här är han vid invigningen av den.

Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) var tidigt kritisk till stadsmiljözonen i Gamla stan. Här är han vid invigningen av den.

Angie Gray

Kritisk till processen

Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) välkomnar initiativet, men är kritisk till hur beslutsprocessen hanterats och att valet begränsats till två specifika områden.

– Det vore bättre att ha en bredare dialog med lokala boende och företagare kring platser där stadsmiljön kan bli bättre, och utifrån det ta fram möjliga åtgärder. I Gamla stan har dialogen havererat – och reaktionerna varit starka. Detta verkar man inte ha lärt sig något av, säger han.

Staden har avsatt sex miljoner kronor av budgeten för 2025 till arbetet med stadsmiljözoner, både på Södermalm och i Gamla stan.

ENKÄT: Vad tycker du om att Swedenborgsgatan blir permanent gågata?

Tore Norén.

Tore Norén.

Pekka Pääkkö

Tore Norén, Södermalm:

– Väldigt onödigt. Staden måste få leva, och i en levande stad måste bilister få plats. Här sitter ingen på bänkarna, jag är rädd att det skapar en död gata.

Elias Björnestål.

Elias Björnestål.

Pekka Pääkkö

Elias Björnestål, Södermalm:

– Två tummar upp. På sommaren är det fantastiskt här när bilarna är få. Nu till hösten körs det mer, då blir stämningen mer oskön. Sedan fattar jag att det kan bli jobbigt för bilisterna. Jag är inte för en 100-procentig blockad av bilar, men en begränsning.

Robert Bohlinder.

Robert Bohlinder.

Pekka Pääkkö

Robert Bohlinder, jobbar vid Mariatorget:

– Jag måste ta bilen till jobbet, var ska såna som jag ta vägen? Jag bor tre mil bort och kan inte åka kollektivt, då kommer jag inte hem på natten. Nu får de lägga av med det här larvet, det är High Chaparral. Redan nu måste jag åka hemifrån 30 minuter tidigare eftersom det inte går att hitta parkering. Jag kommer att behöva byta jobb och det är inte det enklaste när man är 60 år.

Swedenborgsgatan.

Swedenborgsgatan.

Mitt i

Här blir det en ny stadsmiljözon

Gågator året om ✔ Biltrafiken begränsas ✔ MP-toppen: "Vill göra Stockholm till en grön promenadstad"

Strömgren (MP) pepprades av grannars kritiska frågor

Hantverkare som avböjer jobb, butiker utan leveranser och barnfamiljer som flyttar. Lars Strömgren (MP) hade fullt upp när grannar i Gamla stan sa sitt om stads­miljözonen.

Införandet av stadsmiljözonen i västra Gamla stan innebar att runt 130 p-platser i somras togs bort till förmån för bänkar, planteringar och folkliv.

Många som bor i Gamla stan har varit starkt kritiska till förändringarna. Förra veckan hölls ett välbesökt öppet hus i Tekniska nämnd­huset för frågor och synpunkter.

– Över en natt var här plötsligt en stadsmiljözon, ett ord man aldrig hört talas om tidigare. Allt utan dialog med oss som bor i Gamla stan, säger Frances Broman, som sitter i styrelsen för Gamla stans företagarförening.

"Vi får ta smällen"

Upplevelsen är att förändringarna snarare leder till att Gamla stan blir en kuliss.

– Inget av det här gör det lättare att bo eller driva företag i Gamla stan. Det har blivit ännu svårare att ha egen bil, leveranser kommer inte fram och hantverkare vill inte komma när de får reda på var man bor, säger Fredrik Oom Salmén, som har bott i området i 13 år.

– Staden experimenterar och vi får ta smällen.

Trafiken har ökat, då färre p-platser har lett till att fler åker runt i jakt på parkering, menar Gamla stansbon Anna Hildingsson.

Trafiken har ökat, då färre p-platser har lett till att fler åker runt i jakt på parkering, menar Gamla stansbon Anna Hildingsson.

Victor Malmcrona

Fimpar överallt

Anna Hildingsson, som bor i Gamla stan och även arbetar som mäklare här, är kritisk mot argumentet att zonen skulle göra stadsdelen mer levande.

– Det är barnen som gör stadsdelen levande. Inte fler turister, parkbänkar och uteserveringar. Tyvärr är det barnfamiljerna som nu överväger att flytta. De får inte ihop logistiken.

Att hennes son skulle åka hem kollektivt efter en sen hockeyträning är inget alternativ.

– Jag är inte för bilar per se. Men den upplevda otryggheten när barnen åker med tunnelbanan kvällstid har knappast minskat med åren.

På Kornhamnstorg är en av de platser i Gamla stan där bilar fått maka på sig.

På Kornhamnstorg är en av de platser i Gamla stan där bilar fått maka på sig.

Pekka Pääkkö

Mer stök och fimpar

Att zonen lockat fler turister tycker hon är trevligt, men säger samtidigt att det gjort det mer stökigt. Det händer att folk utför sina behov i gränderna och att fimpar ligger överallt.

– Vi barnfamiljer som bor här villa ha förskola, torghandel, bibliotek och närservice – allt det som gör en stadsdel levande. Stadsmiljözonen bidrar till motsatsen.

Niklas Westergren, intressentkoordinator vid trafikkontoret.

Niklas Westergren, intressentkoordinator vid trafikkontoret.

Victor Malmcrona

Fort från beslut till faktisk zon

Den kom på plats snabbt, sett till hur lång tid det annars brukar ta från beslut till åtgärd.

– Med det i åtanke tycker jag att det har gått bra. Det är ett långsiktigt projekt vi kan förändra och förbättra längs vägen. Nu samlar vi in synpunkter för att det ska bli ännu bättre, säger Niklas Westergren, intressentkoordinator vid trafikkontoret.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) satt längst in i lokalen och svarade på grannars frågor och kritik.

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) satt längst in i lokalen och svarade på grannars frågor och kritik.

Victor Malmcrona

”Input är viktigt”

Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) understryker att flera av åtgärderna är temporära och testas i dialog med dem som bor här.

– Därför är input viktigt. Målet är att göra Gamla stan tillgängligt, både för boende och besökare.

Var tidsramen för tajt?

– Det stod i budgeten redan 2023 att vi skulle utreda förutsättningarna för en miljözon klass 3 och ta bort p-platser på Skeppsbron. Utifrån det landade vi i ett förslag för hur parkeringen på Skeppsbron skulle renodlas och Nygatorna frigöras för annan användning.

Hur ser du på att många upplever en brist på dialog?

– Vi har träffat föreningar i Gamla stan, men det fanns inget riktigt format eller ingång till boende som grupp. Samtidigt upplever jag förändringarna måste ses i verkligheten för att kunna utvärderas.

Synpunkter som kommit in ska sammanställas till en rapport. En undersökning som gjorts visar att majoriteten är positiva till förändringen, dock fanns många besökare bland de svarande.

P-platserna i västra Gamla stan har tagits bort, som här på Lilla Nygatan. Mer utrymmes ges åt uteserveringar, blommor, fotgängare och cyklister.

P-platserna i västra Gamla stan har tagits bort, som här på Lilla Nygatan. Mer utrymmes ges åt uteserveringar, blommor, fotgängare och cyklister.

Pekka Pääkkö

Staden experimenterar och vi får ta smällen.

Trafiken begränsas

Stadsmiljözonen täcker större delen av västra Gamla stan.

Biltrafiken begränsas och runt 130 p-platser har tagits bort, inklusive på Skeppsbron.

Gator regleras likt gågator. Motortrafik är förbjuden kl. 11–06.

Utemöbler, uteserveringar och växter ersätter biltrafiken.

Källa: Trafikkontoret

Längst in i lokalen satt trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) och pepprades med frågor och synpunkter från stadsdelens invånare. Stundtals var tonläget högt.

Längst in i lokalen satt trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) och pepprades med frågor och synpunkter från stadsdelens invånare. Stundtals var tonläget högt.

Victor Malmcrona

Strömgren (MP) pepprades av grannars kritiska frågor

Många synpunkter på stadsmiljözonen i Gamla stan ✔ "Barnfamiljer flyttar och hantverkare avböjer jobb" ✔ Strömgren: "Input är viktigt"