När Mitt i halkar fram på parkvägen vid Bandängen en onsdagsmorgon i januari är det varken högsäsong för cykling eller rusningstid, och få cyklar.
– Jag har inte upplevt att cyklister ränner på här eller att det är för trångt, snarare tycker jag att folk som cyklar saktar ner när man möter dem, säger Johanna Wallin som bor i området och promenerar med en barnvagn i parken.
Men en Bandhagenbo, som har skrivit ett medborgarförslag till stadsdelen, är av en annan åsikt. Personen menar att det är trångt och att cyklister inte tar hänsyn till fotgängare. Pensionärsrådet i stadsdelen instämmer.
Vid parkleken och lekplatsen kan det sättas upp skyltar.
Mimmi Epstein
"Det faktum att många färdas på elfordon gör att hastigheter uppemot 30 km/h kan uppnås" står det bland annat i medborgarförslaget där ett cykelförbud, alternativt en breddning med separata gång- och cykelvägar, föreslås.
"De ansvariga politikerna måste ta tag i detta problem innan något allvarligt händer".
Förbud inte aktuellt
Ett cykelförbud är inte aktuellt enligt stadsdelsförvaltningen i Enskede-Årsta-Vantör, bland annat eftersom större delen av parkvägarna ingår i huvudnätet för stadens cykelplan. Däremot diskuterar man andra möjliga åtgärder med trafikkontoret.
– Eventuellt kan det bli skyltar på de delar av parkvägen som går förbi parkleken där de har djurhållning och där barnen leker. Budskapet ska i så fall vara ungefär "var uppmärksam – här leker barn", säger Eskil Swerkersson, samhällsplanerare på stadsdelsförvaltningen.
Att bredda och separera vägen skulle riskera parkens rekreativa och ekologiska värden, menar förvaltningen.
– Dessutom skulle det kunna ha motsatt effekt – att cyklister i stället ökar hastigheten. Den här lösningen bygger på att folk har respekt för varandra, vilket de flesta har, säger Eskil Swerkersson.
Helhetsgrepp
Så resonerar även Bandhagenbon Lorenzo Wilén.
– Sträckan mellan Högdalen och Bandhagen är relativt kort och det borde gå att samsas om ytan. Det vore ett för stort projekt att bredda vägarna, tycker han.
Nu vill stadsdelen ta ett helhetsgrepp tillsammans med trafikkontoret eftersom det finns fler parkvägar i staden som ingår i huvudnätet för cykel.
– Det vore bra att kunna säkerställa en likvärdig standard, säger Eskil Swerkersson.
Under stadsdelsnämndens möte nästa vecka, den 23 januari, ska politikerna fatta beslut i frågan.