En dag i december 2023 ringde det på Järfällabon Ingas hemtelefon. I andra änden hördes en man som förklarade att han var från hennes bank och att någon hade försökt ta ett lån i Ingas namn.
– Jag kopplade det direkt till att jag använt mitt kort på Sibylla dagen innan. Det går ju att kapa kort i kortapparater, tänkte jag. Sedan kopplade han mig vidare till en kvinnlig polis på bedrägeriroteln. Hon var jättegullig och snäll, säger Inga, 74, som egentligen heter något annat.
Så där fortsatte det. I flera timmar.
– Till slut mådde jag jättedåligt och var rädd, säger hon.
29 bedrägerier i november
Egentligen var det bedragare hon pratade med. Till slut kom de undan med 22 000 kronor.
De senaste åren har den här typen av bedrägerier mot äldre blivit allt vanligare. Bara i november i år anmäldes 14 fullbordade bedrägerier mot äldre i Järfälla, vilket är en fördubbling mot oktober. Utöver det har 15 försök anmälts.
Camilla Skeri, brottssamordnare, och Ida Dehnisch, kommunpolis, varnar för bedragare som har ställt in siktet på Järfällas äldre.
Henrik Lindstedt
– De siktar in sig på äldre eftersom de vet att det är mycket lättare. I vissa fall har de drabbade blivit av med nästan hela sina livsbesparingar. Det gör ont i hjärtat att läsa de här anmälningarna, säger Ida Dehnisch, kommunpolis i Järfälla.
Elektronik och AI-röster
Det luriga med bedragarna är att de hela tiden ändrar sina tillvägagångssätt.
– På sistone har det varit många som utgett sig för att komma från Power, Elgiganten eller något annat elektronikbolag. Antingen att de skickar ett sms eller att de ringer upp och säger "Hej! Du har fått en leverans." Sen är det igång, säger Camilla Skeri, brottssamordnare i lokalpolisområde Järfälla.
På sistone har många lurats av bedragare som utger sig för att vara från elektronikbolag.
Henrik Lindstedt
Vissa bedragare har också börjat använda AI-teknik för att förvränga sina röster.
– De kan ta rösten från en person så att du tror att det är ditt barn eller barnbarn som du pratar med. Vårt tips är att ha någon form av kodord inom familjen om man blir osäker.
Det finns ändå vissa gemensamma nämnare över tid. Bedragarna jobbar med tillit och tidspress som vapen. Ofta pågår också samtalen i timmar, liksom i Ingas fall.
Polisen: Lita inte på dem!
Därför är ett av polisens bästa tips att lägga på luren.
– För banker ringer inte upp folk och ber om sådana uppgifter. Polisen kommer heller inte hem till folk och hämtar upp kort. Det görs inte. Så lita inte på de här som ringer. Lägg på och ta själv kontakt med till exempel banken via dina gamla vanliga kontaktvägar, säger Camilla Skeri.
Lägg på luren! Det är det viktigaste tipset från Camilla Skeri, brottssamordnare, och Ida Dehnisch, kommunpolis.
Henrik Lindstedt
När Inga insåg att hon blivit lurad tog hon kontakt med banken som polisanmälde händelsen. Men den efterföljande kontakten med polisen blev svår. Hennes tillit hade tagit skada.
– Hur skulle jag veta att de verkligen var poliser? Jag hade panik och vågade inte svara i hemtelefonen, säger hon.
Genomskådade nästa bedragare
När hon efter ett halvår ändå lyfte på luren ringde ännu en bedragare.
– Han påstod att jag hade en mobilskuld att betala. Far åt helvete sa jag och då la han på luren. Efter det kände jag mig stärkt.
Nu vill hon tipsa andra som riskerar att luras.
– Hur snälla och trevliga de än är, om du inte känner igen rösten eller personen, lägg på luren!