Avstängningen är planerad att vara i sju veckor, från 23 juni till 10 augusti.
Under den perioden är det två olika arbeten som ska ske på sträckan. Dels ska de nya spåren i tunneln mellan Högdalsdepån och Hökarängen anslutas till befintliga spår på linje 18. Det arbetet sker i spårområdet söder om Hökarängens station.
Dels ska signalsäkerhetssystemet på hela sträckan Blåsut-Farsta strand rustas upp. Under perioden ersätts spårtrafiken med buss.
– En så lång avstängning ställer till problem. Det vore annat om det bara var några veckor i juli. Sju veckor känns långt, säger Tallkrogenbon Lenita Jällhage.
Maja som bor i Gubbängen och jobbar i Farsta börjar tröttna på avstängningar.
– Det känns som att de alltid gör om på den här linjen. Vägen för ersättningsbussarna matchar inte tunnelbanan, de måste köra ute på Nynäsvägen. Tågen är svåra att ersätta, säger hon.
Längre tid med enkelspår ...
Att de båda arbetena samordnas till samma period, innebär också att enkelspårstrafiken mellan Hökarängen och Farsta blir kvar ett halvår längre än planerat.
Tågen började köras på enkelspår i augusti i fjol, på grund av arbetet med den nya tågtunneln. I december i år skulle trafiken återgå till dubbelspår, var tanken.
Nu dröjer det alltså till slutet av nästa sommar. Detta för att SL vill undvika flera avstängningar.
... och fortsatt gnissel
Enkelspår medför inte bara snäppet långsammare trafik mellan Hökarängen och Farsta. Det har också gett upphov till störande ljud, så kallat spårskrik, när tågen växlar spår söder om Hökarängens station.
SL lovade i fjol att åtgärda problemet.
”Det gnisslande oljudet måste givetvis upphöra så snart det går”, sa kommunikatören Natalie Nordenswan till Mitt i.
Så har det inte blivit. Anmälningarna från Hökarängsbor har fortsatt strömma in under 2024.
Klagade hos länsstyrelsen
Kerstin Strömberg bor på Russinvägen. Vid en mätning i hennes bostad konstaterades att spårljudet överskrider riktvärdena för buller. Att plågan nu förlängs med ett halvår är inget hon jublar över.
– Det är fullkomligt fruktansvärt. Alla som bor här tycker det är jobbigt. Men vad har vi att välja på? Det får väl bli så.
Bostadsrättsföreningen där hon bor har förgäves tagit frågan vidare till både miljöförvaltningen och länsstyrelsen.
De åtgärder som skulle kunna lösa ljudproblemet skulle kosta cirka en miljon. Det är en orimlig kostnad, menar länsstyrelsen:
”Eftersom störningen väntas upphöra sommaren 2025 och att åtgärden är så omfattande och kostsam är det inte rimligt att ställa krav på att SL genomför åtgärden.”
Lösningen: Blötare väder
När SL inte gör något får Hökarängsborna hoppas på vädergudarna.
”Höstens väder kommer att göra så att dessa ljud borde försvinna tills den torra perioden startar i vår”, skriver Sophie Gunnarsson, presskommunikatör på regionens trafikförvaltning.