De som stridit för frågan om att hålla Rörbyvägen öppen förbi FRA på Lovön hade hoppats att när det nådde högsta instansen inom Trafikverket så skulle det visa sig att det strider mot väglagen.

Men så blev det inte. I beslutet som kom för ett par verckor sedan kommer 500 meter av Rörbyvägen, mellan Rörby gård och Dammtorp, dras in.

– Jag är bestört. Det är ett myndighetsmissbruk som jag aldrig trodde skulle vara möjligt, säger Lovöbon Sofia Klingspor.

Med vägavstängningen är öns levande landsbygd under hot, menar Lovöbon Sofia Klingspor: ”Vem orkar driva ett stall eller en gård när det inte går att ta sig dit med nödvändiga tunga transporter eller hästtransporter på ett säkert sätt?”.

Med vägavstängningen är öns levande landsbygd under hot, menar Lovöbon Sofia Klingspor: ”Vem orkar driva ett stall eller en gård när det inte går att ta sig dit med nödvändiga tunga transporter eller hästtransporter på ett säkert sätt?”.

Josefin Klingspor

Grannen Mats Tenger håller med.

– Transportsystemet ska fungera, oavsett var man bor. Med ett sånt här beslut går Trafikverket emot sina egna grundläggande principer. De har letat möjligheter att hitta kryphålen.

Han är orolig för det faktum att SL-bussen 323, som i dag går längs med Rörbyvägen ner till Ekerövägen, kommer försvinna. Hans barn kan komma att få en halvtimmes promenad till busshållplatsen vid Lovö kyrka, när de ska till skola och aktiviteter.

– Vi vet inte hur vi ska lösa det. Vår äldsta börjar gymnasiet nästa år och då har kommunen inget ansvar att ordna skolskjuts, säger han.

”Negativa konsekvenser”

Vägen mellan Rörby gård och Lovö kyrka är redan smal, krokig och utan belysning. När den dessutom ska svälja all tidigare trafik från den nedre delen av Rörbyvägen är Lovögrannarna orolig att den ska bli ännu farligare.

– Den är inte ett alternativ varken för cyklister eller gångtrafikanter, på grund av undermålig trafiksäkerhet, säger Mats Tenger.

Det är sträckan mellan Rörby gård och Dammtorp som ska dras in, om Trafikverket beslut vinner laga kraft.

Det är sträckan mellan Rörby gård och Dammtorp som ska dras in, om Trafikverket beslut vinner laga kraft.

Stefan Källstigen

Redan i trafikutredningen från 2019 konstaterades det att en avstängning skulle få ”tydligt negativa konsekvenser”, bland annat för möjligheten att bedriva en effektiv kollektivtrafik och för trafiksäkerheten.

”Den låga standarden innebär problem vid möten mellan tyngre fordon samt olycksrisker på grund av dålig sikt i kurvor”, står det i trafikutredningen.

Så indragningen av vägen ger sämre kollektivtrafik och trafiksäkerhet – hur lirar det med Trafikverkets uppdrag är att skapa förutsättningar för att alla transporter och resor sker på bästa och säkraste sätt, med hänsyn till miljö och hälsa?

”I det här fallet finns ett starkt försvarsintresse som väger tyngre än försämringen av kollektivtrafik och trafiksäkerhet som du nämner”, skriver Lyonel Aguilar, utredare på Trafikverket, i ett mejl till Mitt i Mälarö.

Åtgärder kommer göras för att alla trafikanter ska ha godtagbar framkomlighet och trafiksäkerhet om vägen stängs av, menar han.

Nya mötesplatser

Det handlar om nio nya mötesplatser som ska byggas på vägen mellan Lovö kyrka och Rörby gård. Dessutom kommer vägen förstärkas för att underlätta möten och vid Lovö kyrka ska skyltar och refug förbättra trafikflödet i korsningen.

Trafikutredningen konstaterade att avstängning kommer få ”tydligt negativa konsekvenser”, bland annat för kollektivtrafik och för trafiksäkerheten.

Trafikutredningen konstaterade att avstängning kommer få ”tydligt negativa konsekvenser”, bland annat för kollektivtrafik och för trafiksäkerheten.

Stefan Källstigen

”Det kommer självfallet inte bli just lika bra som på väg 825, men ett indragningsbeslut innebär alltid svåra avvägningar”, skriver Lyonel Aguilar i mejlet.

Men för Lovöborna är Trafikverkets hantering av ärendet ett bevis att de bagatelliserar problemet och inte tar ansvar för konsekvenserna.

Ingen okänd faktor

Att rikets säkerhet måste värnas och att det är orimligt att en allmän väg går rakt igenom ett säkerhetsobjekt skriver de under på.

– Men det finns andra lösningar. Vägen är ju inget nytt problem, det är ingen okänd faktor och borde ha tagits med vid planeringen av expansionen, säger Sofia Klingspor.

Grannarna efterlyser en utredning av var FRA ska hålla till, hur expansion ska gå till och om Lovön är rätt plats för verksamheten. Och så behövs en extern granskning av Trafikverkets beslut.

– Och jag förväntar mig att avstängningen av vägen pausas till den granskningen är genomförd, säger Mats Tenger.