I Stockholm finns flera aktörer som ställer ut elsparkcyklar. Deras intåg i staden skapade stor debatt om hur säkert det var att folk åkte runt med dem på trottoarer och gator.

En åtgärd som vidtogs var att införa låghastighetszoner – det vill säga områden där det inte går att köra snabbare än sex kilometer i timmen. Hastigheten där regleras automatiskt genom så kallad geofencing-teknik.

Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) vill se snabbare elsparkcyklar i stan.

Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) vill se snabbare elsparkcyklar i stan.

Victor Malmcrona

"Leder till skador"

Men det innebär hastiga inbromsningar, vilket i sin tur kan innebära en trafikfara. Det menar Moderaterna i Stockholm.

– Inbromsningen är kraftig, från runt 20 kilometer i timmen till mindre än hälften, i områden som inte märks ut med skyltar så förarna är oförberedda. Det leder till skador, säger oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M).

Då exempelvis cyklar eller privata elsparkcyklar inte gör samma sak blir följden en ökad risk för kollision, menar han.

Vill göra som i Norge

I ett skrivelse till trafiknämnden lyfter han att våra grannländer använder liknande teknik, men att elsparkcyklar där får gå snabbare. I Finland är standarden 15 kilometer i timmen, i Norge är den 12.

– I dag är gränsen sex kilometer i timmen, jag tycker det är fullt rimligt att dubbla den hastigheten. Det är löjligt hur mycket den sänks nu och vi kan inte vara sämre än norrmännen.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Angie Gray

"Olämpligt"

Förslaget är därför att staden ska utvärdera hastighetsbegränsningen i låghastighetszonerna, i syfte att farten ska höjas.

– Jag tycker förslaget är olämpligt. Hastigheten begränsas till vad som är tillåtet på gågator, det vill säga gångfart, säger trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP).

Om själva inbromsningen är problemet är det något som borde gå att programmera bort, menar han. Vidare säger han att staden löpande ser över hastigheter i staden.

– Vi vill att Stockholm ska vara en grön promenadstad. De som vill köra snabbare får välja andra gator.