Bland varorna som sticker ut finns chokladprodukter och mejeriprodukter, inklusive ost och kylda juicer som ökat 9,2 respektive 3,8 procent i februari, enligt jämförelsetjänsten Matpriskollens sammanställning.
– Det som ökat är mycket chokladprodukter. I januari var det även till exempel kaffe och juicer, alla de ökningarna är ju klimatrelaterade, säger Ulf Mazur till TT.
Enligt honom är det främst grädde och smör som svenskarna är ute efter. Prisökningen berör på att det inte finns tillräckligt med mjölkproduktion i Europa, hävdar Mazur.
Experten: Finns risk att det fortsätter
Generellt ökade matpriserna i Sverige med 1,3 procent i februari, enligt undersökningen som bygger på 44 000 produkter i livsmedelsbutiker
Ulf Mazur befarar att ökningen kommer fortsätta i mars men inte vara lika stor.
– Det känns som att det fortfarande finns en del obalanser. Det finns livsmedelskedjor där priserna ökat mer än snittet, så det finns en risk att de andra följer efter, säger han.