JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Medborgare får svar om SL

Att det ska finnas alternativa resvägar ut ur Upplands-Bro när pendeltåget inte går har blivit en brinnande fråga.

Att det ska finnas alternativa resvägar ut ur Upplands-Bro när pendeltåget inte går har blivit en brinnande fråga.

Åsa Sommarström

20230909064705
20230908154646
2023-09-09
06:47

”Kommunen kommer fortsätta att lyfta frågan om att det saknas alternativa färdvägar i Upplands-Bro och de konsekvenser det får", svarar kommunen en medborgare.

Vid samhällsbyggnadsutskottets första möte efter sommaren behandlades ett medborgarförslag som sedan skickades vidare till kommunsstyrelsen för beslut.

En medborgare har vänt sig till Upplands-Bro kommun för att påtala behovet av fler kollektivtrafikvägar ut ur kommunen. Särskilt med hänsyn till de tillfällen då pendeltågstrafiken inte går som planerat.

”Kommunen kommer fortsätta att lyfta frågan om att det saknas alternativa färdvägar i Upplands-Bro och de konsekvenser det får”, direkt med SL, står det att läsa i möteshandlingarna.

Förslag till beslut löd att medborgarförslaget ska anses vara besvarat. Det återstår att se hur kommunsstyrelsen hanterar medborgarförslaget.

NiklasLoman
08-550 554 31

Senaste nyheterna

Sammanlagt omsatte Ekeröbolagen som gick i konkurs 129,2 miljoner kronor.

Sammanlagt omsatte Ekeröbolagen som gick i konkurs 129,2 miljoner kronor.

Mostphotos

Flest konkurser på nio år

Nyheter

Omsatte 129 miljoner ✔ 94 anställda ✔ Bygg och handel

"Vi fick såga ut i trappen för att sänka översta trappsteget till källartrappen. Marken hade sjunkit så pass" säger Peter Bursell som pekar var marknivån tidigare fanns.

"Vi fick såga ut i trappen för att sänka översta trappsteget till källartrappen. Marken hade sjunkit så pass" säger Peter Bursell som pekar var marknivån tidigare fanns.

Anders Björklund

Fastigheten sjunker – tar strid mot SL

Nyheter

Källargolv sjunker och väggar spricker ✔ Skyller på tunnelbanebygget ✔ SL delar inte bilden

Stina Lundgren (M), kommunalråd i Botkyrka, vill slopa gallringskravet vid nyanställning för personer som jobbar med barn och unga.

Stina Lundgren (M), kommunalråd i Botkyrka, vill slopa gallringskravet vid nyanställning för personer som jobbar med barn och unga.

Mostphotos/Angie Gray

Botkyrka fortsätter med omdebatterade bakgrundskontroller

Nyheter

Har stoppat 41 misstänkta brottslingar sedan 2023

Fastigheten sjunker – tar strid mot SL

"Vi fick såga ut i trappen för att sänka översta trappsteget till källartrappen. Marken hade sjunkit så pass" säger Peter Bursell som pekar var marknivån tidigare fanns.

"Vi fick såga ut i trappen för att sänka översta trappsteget till källartrappen. Marken hade sjunkit så pass" säger Peter Bursell som pekar var marknivån tidigare fanns.

Anders Björklund

20250120060048
20250117135750
2025-01-20
06:00

Källargolv sjunker. Väggar spricker.

Marken vid fastigheten i Bagarmossen har sjunkit betänkligt.

Det är tunnelbanans fel hävdar husägarna – men de noterna går inte SL med på.

I början av 90-talet förlängdes t-banans linje 17 till Skarpnäck. I samma veva sprängdes berg bort för tågtunnlar under Bagarmossen. Spåren som tidigare gått ovan mark fick ny sträckning.

Till muntra miner invigde Kungen Skarpnäcksbanan 1994. Men för familjen Bursell, som äger flerfamiljshuset mitt emot macken på Lagavägen i Bagarmossen, handlar 90-talets tunnelbana nu mest om en strid.

Både Skarpnäck och Bagarmossen fick nya stationer 1994.

Både Skarpnäck och Bagarmossen fick nya stationer 1994.

Ekestang, Hans. Spårvägsmuseet. 1994.

Huset ligger vid den västra infarten till centrum.

Huset ligger vid den västra infarten till centrum.

Anders Björklund

De hävdar att tunnelbygget gett konsekvenser som fortgår än i dag. Utanför syns hur marken sjunkit på framsida och gård. Inne i huset finns skador på väggar och golv. Källargolvet har sjunkit och lutar. Innerväggar som vilar på golvet har börjat släppa från taket.

Golvet har sjunkit. Husets stomme är fäst med bergplintar. Men källargolvet vilar på jord med organiskt innehåll som är ovan lös lera.

Golvet har sjunkit. Husets stomme är fäst med bergplintar. Men källargolvet vilar på jord med organiskt innehåll som är ovan lös lera.

Anders Björklund

Sprickan i väggen här går över halva rummet.

Sprickan i väggen här går över halva rummet.

Anders Björklund

– Det kommer att bli dyrt att reparera, säger Peter Bursell som räknar med miljonkostnader och överväger att stämma SL.

Varningen

Enligt familjen beror skadorna på att grundvatten under fastigheten försvunnit iväg. Detta har i sin tur gett så kallade marksättningar vilket i grunden är SL:s och tunnlarnas fel, hävdar Bursells. Den bedömningen gör även en geolog familjen anlitat i en rapport.

Att det fanns risker med tunnelbygget var känt för Region Stockholm och Stockholms stad i början av 1990-talet.

"En grundvattensänkning skulle ge stora och kostsamma sättningar” skrev staden i en rapport 1992.

En bostadsrättsförening bredvid stationen i Skarpnäck hävdar också att tidigare slukhål, en nedsjunken mur och nedsjunkna uthus beror på tunnelbanan.

En bostadsrättsförening bredvid stationen i Skarpnäck hävdar också att tidigare slukhål, en nedsjunken mur och nedsjunkna uthus beror på tunnelbanan.

Anders Björklund

Skulle ge stora och kostsamma sättningar.

Men att den sjunkande marken och skadorna på huset vid Lagavägen skulle bero på tunnlarna får familjen inget riktigt gehör för i dag.

"Eftersom det inte är visat att tunnelbanan orsakat marksättningarna är trafikförvaltningens utgångspunkt att det inte är tunnelbanan som är orsaken", svarar trafikförvaltningens presskommunikatör Claes Keisu i ett mejl.

Enligt en rapport från konsultbolaget WSP har sättningar pågått i området även före tunnelbygget, vilket det kan finnas flera orsaker till. I närheten finns även andra tunnlar.

"Dels kan befintliga VA-tunnlar, i underliggande berg, byggda under 1940- och 1960-talen, ha påverkat grundvattennivåerna och därmed orsakat marksättningar", står det, varpå WSP anger att t-banan kan ha påverkat ytterligare.

Enligt rapporten finns inga kända mätningar som visar på sättningar i närtid efter tunnelbanebygget. Fler undersökningar behövs, menar WSP.

Får inget svar

Men en mätserie Peter Bursell visar fram visar på sjunkande nivåer som tar fart på 90-talet.

– Det är från på framsidan av huset, säger Peter Bursell.

Bursell efterlyser också mätserier från de dammar som ska visa på inläckage av vatten till tunnlarna. Men varken han eller trafikförvaltningen har lyckats få fram dessa.

Peter Bursell och hans far Rolf vid en ingång på baksidan. Gården har sjunkit och trots att man byggt på med en platå har översta trappsteget släppt.

Peter Bursell och hans far Rolf vid en ingång på baksidan. Gården har sjunkit och trots att man byggt på med en platå har översta trappsteget släppt.

Anders Björklund

Något svar om mätserien som visar på sjunkande nivåer på 90-talet får aldrig Mitt i av trafikförvaltningen.

"Vi vet alltså inte vad sättningarna beror på och vi avstår från att spekulera i vad som orsakat dem", skriver Claes Keisu.

Sättningar – mark som sjunker

Sättning är när markytan sjunker till följd av att jordlager under trycks ihop.

Detta kan ske efter yttre påverkan, till exempel efter byggnation eller påläggning av massor eller till följd av att grundvattenytan sänks.

Sättningar kan också uppkomma för att det bildats större eller mindre hålrum, till exempel på grund av malmbrytning, utvinning av gas och olja eller nedbrytning av organiskt material.

Källa: Sveriges geologiska undersökningar (SGU).

AndersBjörklund
08-550 550 97